Με τα εν λόγω μέτρα, η κυβέρνηση επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις ανατιμήσεις που καταγράφονται στην αγορά, εξαιτίας του εισαγόμενου πληθωρισμού, αλλά και των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Αποκλίσεις
«Εχει διαπιστωθεί από τους ελεγκτικούς μας μηχανισμούς ότι σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις των τιμών στην Ελλάδα, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Καταδικάζουμε αθέμιτες, εμπορικές πρακτικές και δεν πρόκειται να τις ανεχθούμε. Για να αντιμετωπίσουμε, ακόμα πιο αποτελεσματικά τέτοιες πρακτικές, σχεδιάσαμε και ξεκινάμε την εφαρμογή τεσσάρων, δραστικών μέτρων» δήλωσε, χαρακτηριστικά, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στη συνέντευξη Τύπου, προβαίνοντας, στην εξειδίκευση των νέων, μέτρων κατά της ακρίβειας, παρουσία του γενικού γραμματέα Εμπορίου, Σωτήρη Αναγνωστόπουλου και του διοικητή της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), Χαράλαμπου Μελισσινού. Ειδικότερα για τα νέα μέτρα:
1 Μείωση παροχών προς τα σούπερ μάρκετ: Σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας είναι η εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών για τον καταναλωτή. Συγκεκριμένα, περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι.
Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Στα προϊόντα αυτά συμπεριλαμβάνονται: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Σημειώνεται πως πρόκειται για μόνιμο μέτρο.
Μέχρι τώρα οι σχέσεις προμηθευτών και σούπερ μάρκετ μέσα από εκπτώσεις, είχαν ως αποτέλεσμα να «φουσκώνει» η αρχική τιμή, με αποτέλεσμα η τελική, κατόπιν της προσφοράς να είναι υψηλή. Με τα νέα δεδομένα, οι εκπτώσεις θα διατηρούνται σε 30%, σε ετήσια βάση, αλλά δεν θα αλλοιώνουν την τελική τιμή. Και αυτό γιατί θα απαγορεύονται οι αυξήσεις σε όσους κάνουν προσφορές, διότι έκαναν «προσφορές» για ένα μικρό χρονικό διάστημα και μετά κρατούσαν την υψηλότερη τιμή.
2 Αποτρέπονται οι αδικαιολόγητες ανατιμήσεις: Δεν θα επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει, για χρονικό διάστημα τριών μηνών. Αυτό το μέτρο αφορά σε όλα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.
Διευκρινίζεται πως για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, οι προωθητικές ενέργειες επιτρέπονται κανονικά, προς όφελος των καταναλωτών. Η εφαρμογή του μέτρου ξεκίνησε, ήδη, από χθες (10/1), όπως διευκρίνισε ο κ. Σκρέκας.
3 Καθαρές» τιμές από το «χωράφι στο ράφι»: Με σκοπό να διασφαλιστεί η απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το «χωράφι στο ράφι» το ΥΠΑΝ υποχρεώνει τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο, σε καθαρές τιμές (net pricing). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το εν λόγω μέτρο είναι μόνιμο και αφορά σε νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
Για να γίνει πιο αντιληπτό το παραπάνω μέτρο, μέχρι σήμερα ήταν σύνηθες να συμφωνεί ο παραγωγός ότι θα πουλήσει στον μεσάζοντα έναντι 4 ευρώ ένα αγαθό (π.χ. κατσίκι), ζητώντας του παράλληλα να τιμολογήσει για 5 ευρώ και συμφωνώντας στο τέλος της χρονιάς να υπάρχει πιστωτικό σημείωμα έκπτωσης 25%. Ο μεσάζοντας υποστήριζε ότι αγόρασε 5 ευρώ από τον παραγωγό το αγαθό και ότι για να έχει κάποιο κέρδος θα το πουλήσει με περιθώριο κέρδους π.χ. 20% στα 6 ευρώ, ενώ στην πραγματικότητα το είχε αγοράσει 4 ευρώ.
Επίδομα θέρμανσης: Αύριο, Δευτέρα καταβάλλεται η πρώτη δόση [βίντεο]
Πλέον, αυτές οι πρακτικές σταματούν και η τιμή που θα φτάνει στον καταναλωτή θα διαμορφώνεται με βάση τα νόμιμα περιθώρια κέρδους, χωρίς να δίνονται πλασματικές εκπτώσεις, με πιστωτικά σημειώματα ύψους 20% και 25% στο τέλος του χρόνου, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, διότι θα δικαιολογείται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για φύρα.
4 «Πλαφόν» στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα: Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται «πλαφόν» στο περιθώριο μεικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%. Πρόκειται για ένα μέτρο που θα εφαρμοστεί μόνο φέτος. Σημειώνεται πως το εμπορικό κέρδος κυμαίνεται, σήμερα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, στα επίπεδα του 20%-25%. Οπότε, η πτώση στο 7% που προβλέπει η πρωτοβουλία του ΥΠΑΝ θα συμβάλει, σημαντικά, στη μείωση της τιμής μεταξύ 15% και 20%, προς όφελος του καταναλωτή.
Τα οφέλη
Συνοψίζοντας τα οφέλη από την παρέμβαση – νέα δέσμη μέτρων του ΥΠΑΝ, ο κ. Σκρέκας έκανε λόγο -μεταξύ άλλων- για άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά, επιπλέον όφελος για τους καταναλωτές, καθώς οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται επί των νέων, μειωμένων τιμών, αλλά και για αποτροπή της παραπλάνησης των καταναλωτών με πλασματικές εκπτώσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό.
«Με τα παραπάνω μέτρα διορθώνουμε κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές. Βασική μας προτεραιότητα είναι η προστασία των καταναλωτών και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς» πρόσθεσε, κοινοποιώντας πως ξεκινάει γύρο επαφών με τους εκπροσώπους της αγοράς για να ενημερωθούν για τα νέα μέτρα.
ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Παλιότερες δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη
Κατά τα λεγόμενα του υπουργού Ανάπτυξης, οι διεθνείς κρίσεις των τελευταίων ετών είχαν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία έντονων πληθωριστικών πιέσεων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Ταυτόχρονα -όπως είπε- ανέδειξαν και όξυναν μια σειρά στρεβλώσεων που επέτρεψαν σε κάποιους να εφαρμόσουν εμπορικές πρακτικές που επιβάρυναν αδικαιολόγητα τις τιμές πώλησης των προϊόντων προς τους καταναλωτές.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφέρθηκε σε παλαιότερες πρωτοβουλίες που έλαβε το ΥΠΑΝ για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι οποίες είναι ακόμη σε ισχύ. Πιο συγκεκριμένα, επισήμανε: «Oλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα έχουμε λάβει μία δέσμη μέτρων για να τιθασεύσουμε τον πληθωρισμό και να ελέγξουμε την αγορά από φαινόμενα αθέμιτης κερδοφορίας και παραπλανητικών εκπτώσεων».
Μόνιμη μείωση
Σημείωσε πως στην πρωτοβουλία μόνιμης μείωσης τιμής έχουν ενταχθεί 1.300 προϊόντα από 100 προμηθευτές, τα οποία έχουν μειωμένες τιμές στα ράφια, κατά τουλάχιστον 5%, για τους επόμενους 6 μήνες. Ειδικές σημάνσεις έχουν τοποθετηθεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με ευκρινή τρόπο, για να διαπιστώνει ο καταναλωτής ποια προϊόντα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.
Παράλληλα, παραμένει σε ισχύ και το «καλάθι του νοικοκυριού», που παρέχει πρόσβαση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων στα νοικοκυριά, σε χαμηλότερες τιμές -παρατάθηκε έως 30 Ιουνίου του 2024.
Ελεγχοι
Ακόμη, συνεχίζονται οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια και τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Καθόλη τη διάρκεια του 2023 διενεργήθηκαν από την ΔΙΜΕΑ, συνολικά 25.267 έλεγχοι, επιβλήθηκαν 1.865 πρόστιμα συνολικά, ύψους 13.416.000 ευρώ.
Κ. Μητσοτάκης
Προτεραιότητα η προστασία του καταναλωτή
«Τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες, δυστυχώς, έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης (10/1) στο Μέγαρο Μαξίμου.
Οπως εξήγησε, αυτές οι στρεβλώσεις έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών εταιριών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Δεν είναι ανεκτό
«Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να γίνεται ανεκτό», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, για να προσθέσει: «Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν, πρωτίστως, σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου, περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης, όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά.
Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί, θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο του μικτού κέρδους, έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν σε λογικά για την Ευρώπη επίπεδα.
Με τα μέτρα αυτά, σκοπός μας είναι να διορθώσουμε κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές και βασική μας προτεραιότητα παραμένει η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς».
Ειδήσεις σήμερα
Τα 7 SOS για αυθαίρετα και εκτός σχεδίου δόμηση – Ποια θα κατεδαφίζονται πρώτα
Γυναικοκτονία στη Θεσσαλονίκη: Γιατί κυκλοφορούσε ελεύθερος ο 39χρονος
Μεσολόγγι: Έρευνα με «κλώνο» από το έξυπνο ρολόι του 31χρονου