Από πέρυσι την άνοιξη η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, την ώρα που κατάρτιζε τη σκανδαλώδη διάταξη για τη σημαντική μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης των μελών της κυβέρνησης, των βουλευτών και των λοιπών πολιτικών προσώπων, μεθόδευε ταυτόχρονα, σε συνεργασία με την τότε λειτουργούσα Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (πλέον έχει μετονομαστεί σε Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων), το χαρακτηρισμό των προνοιακών επιδομάτων των ΑμΕΑ ως «εισοδημάτων»!
Ετσι, χιλιάδες ΑμΕΑ βλέπουν πλέον τα ετήσια εισοδήματά τους να «εκτοξεύονται» πλασματικά πάνω από τα 12.000 ευρώ, που είναι το όριο πέραν του οποίου επιβάλλεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, και καλούνται να πληρώσουν άδικα την εισφορά αυτή. Ταυτόχρονα, επειδή τα ποσά των προνοιακών επιδομάτων θεωρούνται «εισόδημα» και προσαυξάνουν τεχνητά τα συνολικά ετήσια οικογενειακά εισοδήματά τους, χιλιάδες ΑμΕΑ χάνουν και πλήθος άλλων κοινωνικών επιδομάτων τα οποία χορηγούνται με κριτήριο το ύψος του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος!
Η μεθόδευση αυτή σε βάρος των ΑμΕΑ, η οποία ξεκίνησε από τις περυσινές φορολογικές δηλώσεις, συνεχίζεται και φέτος, στο πλαίσιο μιας ακόμη προσπάθειας της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για… δικαιότερη αναδιανομή των φορολογικών βαρών!
Η… παγίδα
Στα ηλεκτρονικά έντυπα Ε1 των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος που αναρτήθηκαν πέρυσι στους λογαριασμούς χιλιάδων ανάπηρων φορολογουμένων στο ΤΑXISnet, η ΓΓΔΕ προσυμπλήρωσε τους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6 με τα ποσά των προνοιακών επιδομάτων που έλαβαν οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι κατά τη διάρκεια του 2015. Στους κωδικούς αυτούς αναγράφονται μόνο ποσά εισοδημάτων απαλλασσόμενα από το φόρο εισοδήματος ή φορολογούμενα με ειδικό τρόπο, τα οποία όμως επιβαρύνονται με εισφορά αλληλεγγύης.
Ομως, σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1149/2013 που είχε εκδώσει η ίδια η ΓΓΔΕ στις 20-7-2013 για να ερμηνεύσει την παράγραφο 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, η οποία ορίζει την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, τα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων δεν έπρεπε να προσυμπληρωθούν στους κωδικούς 619-620 του πίνακα 6 διότι «δεν φέρουν τα απαραίτητα γενικά εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, δίδονται ως κοινωνική παροχή για την αντιμετώπιση και κάλυψη συγκεκριμένων ειδικών δαπανών στις οποίες υποβάλλονται ευπαθείς ομάδες φορολογούμενων, δίδονται χωρίς αντάλλαγμα παροχής εργασίας, χωρίς να αποτελούν καρπό περιουσιακών στοιχείων και συνεπώς δεν τίθεται θέμα επιβολής εισφοράς»! Τέτοια ποσά είναι για παράδειγμα:
* το προνοιακό επίδομα τυφλότητας,
* το διατροφικό επίδομα που δίνεται στους νεφροπαθείς, καθώς και σε όσους έχουν κάνει μεταμόσχευση καρδιάς, ήπατος, πνευμόνων και μυελού των οστών,
* τα επιδόματα λουτροθεραπείας, εισπνευσοθεραπείας, αεροθεραπείας και ενεσοθεραπείας που καταβάλλουν οι ασφαλιστικοί οργανισμοί στους δικαιούχους ασφαλισμένους,
* η μηνιαία οικονομική ενίσχυση που καταβάλλεται σε άτομα με βαριά νοητική υστέρηση, με εγκεφαλική παράλυση, με συγγενή αιμολυτική αναιμία ή αιμορραγική διάθεση, με βαριά αναπηρία σε ποσοστό 67% και άνω και σε κωφάλαλα άτομα, αντίστοιχα, για την αντιμετώπιση των πρόσθετων δαπανών συντήρησης και περίθαλψής τους, καθώς και για την κάλυψη, εν γένει, των ειδικών αναγκών που προκύπτουν εξαιτίας της αναπηρίας τους.
Όλγα Κεφαλογιάννη: Νέα χρονιά ρεκόρ το 2024 για τον ελληνικό τουρισμό
Το σκεπτικό
Παρά την ύπαρξη της ερμηνευτικής εγκυκλίου του 2013, το υπουργείο Οικονομικών και η ΓΓΔΕ θεώρησαν ότι τα παραπάνω επιδόματα πρέπει να θεωρούνται πλέον «εισόδημα» απαλλασσόμενο μεν του φόρου εισοδήματος αλλά υπαγόμενο σε εισφορά αλληλεγγύης! Το σκεπτικό πάνω στο οποίο στηρίχθηκαν ήταν ότι:
1. Τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση-βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες από το Δημόσιο ή από άλλους φορείς όντως δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013) και επομένως δεν φορολογούνται. Ομως ο μη χαρακτηρισμός τους ως «εισόδημα» ισχύει μόνο εφόσον καταβάλλονται έκτακτα στα άτομα αυτά! Κι αυτό διότι «ένα ποσό χαρακτηρίζεται ως εισόδημα όταν υπάρχει περιοδικότητα, μόνιμη πηγή προέλευσης, καθώς και τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής».
2. Τα όσα διαφορετικά αναφέρουν οι εγκύκλιοι που εκδόθηκαν πριν από την 1η-1-2014 έπαψαν πλέον να ισχύουν από τότε που τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013). Κι αυτό διότι όλες οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι που εκδόθηκαν πριν από την 1η-1-2014, ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του νέου ΚΦΕ, αναφέρονταν στις διατάξεις του προηγούμενου ΚΦΕ, του ν. 2238/1994, ο οποίος από την ίδια ημερομηνία καταργήθηκε! Ως εκ τούτου, τα όσα ήξεραν οι ανάπηροι με βάση την υπ’ αριθμόν ΠΟΛ. 1149/2013 εγκύκλιο της ΓΓΔΕ που εκδόθηκε στις 20-7-2013 θα πρέπει να τα ξεχάσουν διότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος έπαψε να ισχύει από την 1η-1-2014!
Το συνεχίζουν
Η ίδια αδικία που ξεκίνησε από τις περυσινές φορολογικές δηλώσεις αναμένεται να επαναληφθεί και φέτος, αυτή τη φορά από την ΑΑΔΕ, με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Οικονομικών. Ηδη στην απόφαση που εξέδωσε πριν από λίγες μέρες ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής αναφέρεται ότι στους κωδικούς 781-782, όπου αναγράφονται τα ποσά τα οποία δεν θεωρούνται εισόδημα, συγκαταλέγονται οικονομικές ενισχύσεις που καταβάλλονται έκτακτα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες κι όχι και τα τακτικά καταβαλλόμενα προνοιακά επιδόματα των αναπήρων!
Στην ίδια απόφαση αναφέρεται εξάλλου ότι στους κωδικούς 619-620 θα πρέπει να προσυμπληρωθούν για να υπαχθούν σε εισφορά αλληλεγγύης το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε αναπήρους και το οποίο συγκεντρώνει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, όπως περιοδικότητα και μόνιμη πηγή προέλευσης.
Γιώργος Παλαιτσάκης
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου