Πρόκειται για το ζήτημα που απασχολεί την κυβέρνηση και την περασμένη Πέμπτη ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση με τους επικεφαλής των τραπεζών, από τους οποίους ζήτησε να ανακαλέσουν τις αυξήσεις σε σειρά υπηρεσιών. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα πάντα με το ΑΠΕ, τα έσοδα από προμήθειες κατέγραψε αύξηση που αγγίζει το 5% με βάση τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2019. Ομως, ο πρωθυπουργός τους ανέφερε ότι δεν δικαιολογούνται αυτές οι αυξήσεις και κάλεσε τις τράπεζες να επανέλθουν στο προηγούμενο πλαίσιο.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, τα έσοδα των τραπεζών από προμήθειες διαμορφώθηκαν ως εξής (εκατ. ευρώ):
Τράπεζα Α΄Εξαμ,2018 Α’ Εξαμ.2019
Εθνική 158 164
Πειραιώς 180 188
Εurobank 138 156
Alpha Bank 197,7 191,5
ΣΥΝΟΛΟ 673,7 699,5
“Πρωταθλήτρια” στις προμήθειες της αναδεικνύεται η Alpha Bank, καθώς όπως φαίνεται και από τα στοιχεία του πίνακα η συγκεκριμένη τράπεζα εισπράττει, παρά το μέγεθος της, τα περισσότερα έσοδα από προμήθειες για τις υπηρεσίες που προσφέρει στους πελάτες της. Η τράπεζα όμως, η οποία αύξησε περισσότερο τα ακαθάριστα έσοδα από τις προμήθειες που χρεώνει στους καταναλωτές ήταν η Eurobank, σε ποσοστό 13%.
Ολες όμως σχεδόν οι τράπεζες επέβαλαν φέτος πιο τσουχτερές χρεώσεις στις χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες, αλλά και γενικότερα στις υπηρεσίες που προσφέρουν στη λεγόμενη λιανική τραπεζική. Ετσι για παράδειγμα η Alpha Bank ενώ εμφανίζει μειωμένα συνολικά έσοδα από προμήθειες στο πρώτο εξάμηνο φέτος, τα έσοδα από προμήθειες που επέβαλε στις πιστωτικές κάρτες ήταν αυξημένα (στα 40,5 εκατ. ευρώ από 37,3 εκατ. ευρώ πέρυσι). Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Εθνική Τράπεζα η οποία ανακοίνωσε αύξηση των εσόδων που σχετίζονται με κάρτες, ψηφιακά δίκτυα κλπ κατά 9%, στα 51 εκατ. ευρώ. Τέλος, η Τράπεζα Πειραιώς αύξησε τα έσοδα της από τις προμήθειες στη λιανική τραπεζική στα 106 εκατ. ευρώ από 97 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Πριν απο την τελευταία αύξηση στις χρεώσεις στην οποία προχώρησαν οι τράπεζες σε μία σειρά υπηρεσιών, είχε προηγηθεί μία σειρά από χρεώσεις οι οποίες πέρασαν σιωπηρά, όπως η προμήθεια για αντικατάσταση κάρτας, αν αυτή οφείλεται σε υπαιτιότητα του πελάτη, ακόμη και σε περίπτωση κλοπής, αλλά και η κατακόρυφη αύξηση του ενοικίου στις τραπεζικές θυρίδες.
Η “βεντάλια” των προμηθειών “ανοίγει” μέχρι τα λεγόμενα ψηφιακά εναλλακτικά δίκτυα, παρόλο που οι ίδιες οι τράπεζες επιδιώκουν να στρέψουν την πελατεία τους προς αυτά, προκειμένου να περιοριστεί η χρήση του γκισέ, μειώνοντας έτσι το προσωπικό τους και συνακόλουθα το λειτουργικό τους κόστος.