Ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής τονίζει ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και η έναρξη της διαδικασίας μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και τα μέτρα στήριξης για τις νέες οικογένειες είναι απολύτως διασφαλισμένα. Σε ό,τι αφορά το ύψος του αφορολόγητου όχι μόνο δεν θα μειωθεί από 8.636 ευρώ που είναι σήμερα για τους άγαμους χωρίς παιδιά αλλά θα αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο που θα έχει η οικογένεια. Παράλληλα με την αύξηση του αφορολόγητου το πακέτο στήριξης της νέας οικογένειας θα προβλέπει και το επίδομα των 2.000 ευρώ για κάθε νέα γέννηση.
Ο υπουργός Οικονομικών διαβεβαιώνει επίσης ότι η «13η σύνταξη», όπως την ονόμασε η προηγούμενη κυβέρνηση, όχι μόνο δεν θα περικοπεί το 2020 αλλά θα μετατραπεί σε έναν μόνιμο μηχανισμό στήριξης των απόμαχων της εργασίας.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας απαντά επίσης και στις παρατηρήσεις εκπροσώπων των θεσμών περί κενού για το 2020. Τονίζει συγκεκριμένα ότι την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ εγγυώνται και η καλή «βάση» που θα δημιουργήσει από το 2019 η θετική πορεία της ρύθμισης των 120 δόσεων και οι εισπράξεις ΦΠΑ.
Επιπλέον υπάρχει και ένα «οπλοστάσιο» ενισχυτικών μέτρων στα οποία περιλαμβάνονται ίσως για πρώτη φορά η μεταφορά δαπανών από το 2020 στο 2019 λόγω της καλύτερης του αναμενομένου δημοσιονομικής πορείας και του καλύτερου ελέγχου των δαπανών. Στο ίδιο πακέτο βρίσκεται και η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και μαζί η ψηφιοποίηση των ελέγχων που θα αποτελέσει ένα δραστικό μέτρο κατά της φοροδιαφυγής.
Παράλληλα, σύμμαχος στην επίτευξη των στόχων θα είναι η αξιοποίηση των εισροών από τα κέρδη των ομολόγων (τα γνωστά πια ANFA’s) που θα χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση της αναπτυξιακής στρατηγικής της κυβέρνησης.
Επίσης προαναγγέλλει και άμεση νομοθέτηση του στρατηγικού σχεδίου «Ηρακλής» για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων τονίζοντας μάλιστα ότι το ποσό των μη εξυπηρετούμενων δανείων που θα αφαιρεθεί αυτόματα από τα βιβλία των τραπεζών μπορεί να είναι σημαντικά μεγαλύτερο από τα 20 δισ. ευρώ που υπολογιζόταν πριν από λίγους μήνες. Προαναγγέλλει μάλιστα και νέες στρατηγικές κινήσεις στο πεδίο της μείωσης των «κόκκινων» δανείων.
Κατά τις επαφές για την 4η αξιολόγηση διαπιστώθηκε, σύμφωνα με τους θεσμούς, άλλη μια φορά, για το 2020 ένα «κενό» της τάξης του 0,55% του ΑΕΠ (περίπου 1 δισ. ευρώ). Πόσο σχετική με την κάλυψη αυτού του κενού είναι η αλλαγή του υπολογισμού των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα; Υπάρχουν εναλλακτικά μέτρα για να ενισχύσετε τα έσοδα και ποια;
Οπως θα δείτε και στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού που θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή, δεν υφίσταται δημοσιονομικό κενό για το 2020.
Η αύξηση του ρυθμού μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας, η ταχεία επιστροφή στην κανονικότητα, η πλήρης άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, η δημοσιονομική πειθαρχία των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, η υιοθέτηση ρεαλιστικών οροφών δαπανών, η αξιολόγηση δημοσίων δαπανών, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η υψηλότερη εισπραξιμότητα του ΦΠΑ και του φόρου ακίνητης περιουσίας, η μεταφορά για φέτος μελλοντικών δαπανών, η προώθηση συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και το αποτέλεσμα από την υλοποίηση μέχρι αύριο του νέου πλαισίου ρύθμισης για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ιδιωτών δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για την υλοποίηση των φορολογικών ελαφρύνσεων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη.
Συντάξεις Ιανουαρίου: Όλοι οι συνταξιούχοι θα δουν αύξηση - Πότε θα καταβληθούν
Να αναφέρω δε, για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, ότι το δυνητικό δημοσιονομικό κενό στο οποίο αναφέρεστε για το 2020 είναι το μισό αυτού που εκτιμούσαν οι θεσμοί -τον Μάιο- ότι υφίσταται για το 2019. Και το οποίο σήμερα υποστηρίζουν ότι δεν υφίσταται. Τα δε έσοδα υπερβαίνουν τον Σεπτέμβριο τον στόχο, για τρίτο συνεχόμενο μήνα.
Σε ό,τι αφορά τα ANFAs και SMPs, ο στόχος είναι, σύμφωνα και με την απόφαση του Eurogroup, αυτά να χρησιμοποιηθούν για την ανάληψη αναπτυξιακών δραστηριοτήτων που θα ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Θεωρούμε ότι όπως εξελίσσεται ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, μεθοδικά και τεκμηριωμένα, διαμορφώνονται οι αναγκαίες και ικανές συνθήκες για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, με ωφέλεια και για τα δημόσια οικονομικά.
Ποια μέτρα φορολογικών ελαφρύνσεων, από αυτά που υποσχέθηκε προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία και εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, διαπιστώσατε ότι «χωράνε» στον Προϋπολογισμό του 2020 και θα εφαρμοστούν τελικά το επόμενο έτος και ποια θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το 2021 και μετά;
Ολα τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, και αφορούν στο 2020, θα περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό που θα κατατεθεί. Εφαρμόζεται η μείωση του φόρου των επιχειρήσεων στο 24% για τη χρήση του 2019, η μείωση του φόρου στα μερίσματα στο 5%, η αναμόρφωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων με εισαγωγικό συντελεστή 9%, τα φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας, τα μέτρα για την οικογένεια και την υπογεννητικότητα.
Επιπλέον, μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές από το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους για απασχολούμενους πλήρους απασχόλησης.
Βεβαίως, μεσοπρόθεσμα, θα προχωρήσουμε σε ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις άμεσων και έμμεσων φόρων, όπως είναι η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος.
Το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών συναρτάται με τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης και το ύψος των μελλοντικών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Απλά να τονίσω ότι στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί, ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης θα προβλέπεται να είναι υψηλότερος το 2020 σε σχέση με το 2019, με όλα τα συστατικά του ΑΕΠ να έχουν θετικό πρόσημο.
Εχετε υπολογίσει για το 2020 αυτό που ονόμασε η προηγούμενη κυβέρνηση «13η σύνταξη», δηλαδή ένα μόνιμο βοήθημα για συνταξιούχους;
Η έκφραση «13η σύνταξη» είναι επινόηση ΣΥΡΙΖΑ. Το συγκεκριμένο επίδομα που χορηγήθηκε προεκλογικά, μετράται ως το 1/3 της 13ης σύνταξης και είναι ισόποσο της περικοπής του ΕΚΑΣ ή των αυξήσεων στις εισφορές υπέρ υγείας στις κύριες και επικουρικές συντάξεις που ο ΣΥΡΙΖΑ, με μόνιμο τρόπο, τα προηγούμενα χρόνια επέβαλε. Αυτό το ποσό δεν προβλέπεται να περικοπεί.
Σε κάθε περίπτωση, εμείς, ως κυβέρνηση, επιμένουμε στην ανάγκη ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των συνταξιούχων και τη δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού στήριξης των οικονομικά αδύναμων συμπατριωτών μας, μέσα από την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων εργαλείων δημοσιονομικής και ευρύτερα οικονομικής πολιτικής.
Το φορολογικό νομοσχέδιο που ετοιμάζετε θα περιλαμβάνει όλα τα μέτρα που έχετε εξαγγείλει; Και για τη φοροδιαφυγή ποια μέτρα σκοπεύετε να νομοθετήσετε;
Ναι, θα τα περιλαμβάνει. Οσον αφορά στο ζήτημα της φοροδιαφυγής, θα υλοποιήσουμε δέσμη μέτρων που θα διευρύνει τη φορολογική βάση και θα αμβλύνει τις οικονομικές ανισότητες. Στόχος μας είναι η αποτελεσματικότερη στόχευση των ελέγχων μέσω της εφαρμογής έμμεσων τεχνικών ελέγχου και άλλων βέλτιστων πρακτικών, η ενοποίηση βάσεων για την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμης πληροφορίας, η διεύρυνση της ηλεκτρονικοποίησης και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Στον πυρήνα της στρατηγικής μας η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων
Το ΔΝΤ στα πρώτα συμπεράσματα από την αξιολόγηση για το άρθρο IV ζητά να συζητήσουμε με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς από το 2020 για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα. Πότε θα ξεκινήσει επίσημα η συζήτηση αυτή;
Ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών έχουμε ήδη θέσει, στις συζητήσεις με τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των θεσμών, σε σοβαρή βάση το ζήτημα της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Είναι θετικό που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επανέλαβε τη θέση του για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά και ότι ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας θέτει το θέμα, υπό προϋποθέσεις, σε συζήτηση. Συνεχίζουμε πάνω στον οδικό χάρτη που έχουμε σχεδιάσει ώστε να πετύχουμε τον συγκεκριμένο στόχο, που βρίσκεται εξάλλου στον πυρήνα της στρατηγικής μας.
Το ΔΝΤ επιχειρηματολογεί επίσης υπέρ της αναγκαιότητας να μειωθεί το αφορολόγητο όριο εισοδήματος των μισθωτών, των συνταξιούχων και των κατ’ επάγγελμα αγροτών, προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογική βάση, ενώ παράλληλα έχει ζητήσει να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές για τα μεσαία και υψηλά εισοδήματα. Πώς σχολιάζετε εσείς αυτές τις απόψεις του Ταμείου;
Οι απόψεις των θεσμών, και ιδιαιτέρως του ΔΝΤ, για το αφορολόγητο είναι γνωστές σε όλους μας όλα αυτά τα χρόνια της δημοσιονομικής προσαρμογής. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι, επί ΣΥΡΙΖΑ, το αφορολόγητο μειώθηκε ήδη μία φορά. Το ζητούμενο όμως είναι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Οι πολιτικές υλοποίησης αυτών ανήκουν στην εκάστοτε κυβέρνηση. Επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι το αφορολόγητο να διατηρηθεί, ενώ παρέχεται πρόσθετο αφορολόγητο 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι και τα 4 τέκνα, διευρύνοντας το υφιστάμενο καθεστώς. Οσον αφορά στη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα μεσαία εισοδήματα, αυτό γίνεται πράξη με την αλλαγή της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητά μας είναι η ανακούφιση των χαμηλών εισοδημάτων, που σήκωσαν και το μεγαλύτερο βάρος της υπερφορολόγησης τα τελευταία χρόνια, και αυτό το κάνουμε πράξη.
Εκτιμούμε ότι το σχέδιο «Ηρακλής» θα μειώσει τα «κόκκινα» δάνεια πολύ περισσότερο από τις προβλέψεις
Πότε αναμένετε να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού το στρατηγικό σχέδιο με την κωδική ονομασία «Ηρακλής» για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων; Μέχρι ποιο ύψος μπορεί να φτάσει η μείωσή τους με την υιοθέτηση του σχεδίου από τις τράπεζες; Θα αναλάβετε και άλλες πρωτοβουλίες στην ίδια κατεύθυνση;
Η πρόοδος που έχουμε σημειώσει μας κάνει αισιόδοξους ότι το σχέδιο «Ηρακλής» θα εισαχθεί προς νομοθέτηση σύντομα, αφού αναμένεται άμεσα η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ σε συγκεκριμένα ποσά, μέχρι να ολοκληρωθεί το νομοθετικό πόνημα. Εκτιμούμε ότι το σχέδιο θα μειώσει την έκθεση των τραπεζών σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια πολύ περισσότερο από τις προβλέψεις που γίνονταν πριν από λίγους μήνες. Επιπρόσθετα, η σημαντική μείωση του ΕΝΦΙΑ έχει οδηγήσει σε ανατίμηση του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. Ενώ παράλληλα με τα σχέδια που «τρέχει» η κάθε τράπεζα για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων, αξιολογούνται και άλλες προτάσεις που μπορούν να μειώσουν, κατά συστημικό τρόπο, τον όγκο των «κόκκινων» δανείων.
Από την έντυπη έκδοση