Η τελευταία πραγματοποιήθηκε από το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με την υποστήριξη του GRECA (Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου).
Μάλιστα, το 85% των ερωτηθέντων απάντησε ότι κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, σημαντική εξέλιξη αν αναλογιστεί κανείς πως το 2016 μόνο το 60% των καταναλωτών είχε την αντίστοιχη συμπεριφορά. Αυτό σχετίζεται με τον αριθμό των ηλεκτρονικών καταστημάτων που υπάρχουν, πλέον, στη χώρα μας και τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Σημειώνεται πως βάσει εκτιμήσεων του GRECA, στην Ελλάδα λειτουργούν 7.000 εταιρίες με ψηφιακό κανάλι πώλησης.
Παρ’ όλα αυτά, το 43% συνεχίζει να αγοράζει από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα, έστω και περιστασιακά, με κυρίους λόγους τις φθηνές τιμές (47%) και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων (39%).
Σύμφωνα να τους συντάκτες της έρευνας, το μόνο ανησυχητικό στοιχείο για τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου είναι ο αριθμός των νέων online αγοραστών. Κι αυτό διότι μόλις το 1% ξεκίνησε τις διαδικτυακές αγορές το 2018. Το 41% των online αγοραστών πραγματοποιεί τα διαδικτυακά του ψώνια πριν από το 2010, ενώ το 25% την τελευταία τριετία, κυρίως λόγω της επίδρασης των capital controls και της ανάπτυξης των ψηφιακών πληρωμών.
Οι top κατηγορίες
Στην ερώτηση σε ποιες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών πραγματοποιήσατε τουλάχιστον μια αγορά μέσω Internet την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2018, η «διαμονή σε καταλύματα» κατατάχθηκε πρώτη (50% των απαντήσεων). Ακολούθησαν οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες (46%), το έτοιμο φαγητό (43%), η ένδυση/υπόδηση (42%), ο εξοπλισμός Η/Υ (41%), οι ηλεκτρονικές συσκευές (40%), τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (39%), τα βιβλία (37%) κ.λπ.
Οι λόγοι
Οι καλύτερες τιμές, συγκριτικά με τα φυσικά καταστήματα (για το 75% των καταναλωτών), είναι ο βασικότερος λόγος για τις διαδικτυακές αγορές. Από εκεί και πέρα, το 47% αναφέρει ότι βρίσκει προϊόντα που δεν υπάρχουν σε φυσικά καταστήματα, το 38% ότι υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων, το 33% επισημαίνει τη μη διαθεσιμότητα ελεύθερου χρόνου και το 24% τον καλύτερο προγραμματισμό των αγορών.
Πληρωμές
Στις online πληρωμές συνεχίζεται η τάση από το 2017 όπου σταθεροποιείται ως κορυφαίος τρόπος πληρωμής η χρεωστική κάρτα (64% των ερωτηθέντων το αναφέρει ως συνήθης τρόπος πληρωμής). Στη δεύτερη θέση είναι η αντικαταβολή (54% από 57% το 2017) και έπονται η πιστωτική κάρτα (37%) και το PayPal (33%).
Στην ερώτηση ποια είναι η κυρία συσκευή για πραγματοποίηση των διαδικτυακών αγορών, το 80% των online αγοραστών απάντησαν οι Η/Υ, ενώ μόλις 15% το κινητό και 5% το tablet.
Οσο για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι online αγοραστές αφορούν κυρίως στην παράδοση των προϊόντων, π.χ. υψηλές χρεώσεις παράδοσης (70%), το ωράριο παραλαβής των προϊόντων (31%) και την παραλαβή ελαττωματικών προϊόντων (15%).
Η παραπάνω έρευνα διεξήχθη με online ερωτηματολόγιο την περίοδο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2018, με τη συμμετοχή 1.512 online καταναλωτών.
Σημειώνεται πως λόγω της φορτισμένης εμπορικά περιόδου (ενδιάμεσες εκπτώσεις, Black Friday, Cyber Week κ.λπ.) η εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται να διεξαχθεί 4-11.3.2019. Πρόκειται για μία εβδομάδα προσφορών, αποκλειστικά, από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2013 από τον GRECA).
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]