Παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί τις τελευταίες δεκαετίες, τόσο από άποψη υποδομών όσο και τεχνολογικής εξέλιξης των οχημάτων, κανείς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα και την οδική συμπεριφορά. Η σωστή εκπαίδευση και η συμμόρφωση στους κανόνες ασφαλούς και υπεύθυνης οδήγησης είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να σταματήσουμε να θρηνούμε ανθρώπινες απώλειες στην άσφαλτο.
Οι αριθμοί λένε τη δύσκολη αλήθεια. Τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τα παιδιά και τους νέους από 5 έως 29 ετών, ενώ ευθύνονται για χιλιάδες σοβαρούς τραυματισμούς και αναπηρίες κάθε χρόνο. Ο νέος ΚΟΚ έρχεται να εμφυσήσει μια διαφορετική φιλοσοφία, η οποία δεν θα είναι στείρα τιμωρητική, αλλά ενισχυτική του αποτρεπτικού χαρακτήρα των κυρώσεων. Δεν τιμωρεί το όχημα, αλλά τον παραβάτη οδηγό και ιεραρχεί αυστηρά την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Παράλληλα, απλουστεύει τις διαδικασίες και προσαρμόζει τις διατάξεις στις σύγχρονες ανάγκες ασφαλούς κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων.
Ομως, η πλέον εμβληματική μεταρρύθμιση του νέου ΚΟΚ είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 στα 30 χλμ. την ώρα. Ερευνες σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων το Παρίσι και το Λονδίνο, δείχνουν ότι τα μειωμένα όρια ταχύτητας οδήγησαν σε μείωση κατά 37% των θανάτων από οδικά ατυχήματα. Ο δρόμος της ασφαλούς οδήγησης πρέπει να καταστεί μονόδρομος.