Πέρα από τα οχήματα, όμως, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και το έργο αναβάθμισης των 14 συρμών της γραμμής 1. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στα τέλη του επόμενου έτους θα ξεκινήσει η σταδιακή παράδοση των πρώτων συρμών. Ακόμα, στον σχεδιασμό εντάσσεται και το έργο για την ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών. Πρόκειται για ένα σύστημα έλξης ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροδότηση κατά την επιβράδυνση των συρμών, προκειμένου η ενέργεια που δεν καταναλώνεται από τους συρμούς της γραμμής 1 να επιστρέφει στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ. Σε δεύτερο χρόνο θα επεκταθεί και στις γραμμές 2 και 3 του μετρό.
Την ίδια ώρα, «τρέχει» και το έργο εγκατάστασης δικτύου κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G) στους σταθμούς και τις σήραγγες των γραμμών του μετρό. Σημαντικό ρόλο θα παίξει από τις αρχές του έτους και η έναρξη των ανέπαφων πληρωμών σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι οποίες θα μπορούν να πραγματοποιούνται με τραπεζικές κάρτες ή έξυπνα κινητά και ρολόγια.
Πιο συγκεκριμένα, ο επιβάτης θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί την πιστωτική/χρεωστική του κάρτα, το smartwatch αλλά και το κινητό του τηλέφωνο, που έχει ενσωματωμένη την κάρτα, όπως κάνει σήμερα με το εισιτήριο ή την κάρτα πολλαπλών διαδρομών, περνώντας την από την μπάρα εισόδου και το ακυρωτικό μηχάνημα. Οι πύλες θα ανοίγουν αυτόματα και το ποσό των κομίστρων – ανάλογα με τις διαδρομές που θα κάνει – θα αφαιρείται στο τέλος της ημέρας με την επιλογή μάλιστα της οικονομικότερης λύσης που προσφέρεται στο σύστημα από τα εκπτωτικά προγράμματα του ΟΑΣΑ (π.χ. 2 διαδρομές 2,30 ευρώ αντί για δύο μονά εισιτήρια των 1,20, δηλαδή 2,40 ευρώ).
Αναστάτωση στο Αίγιο: Ο εκκωφαντικός θόρυβος που τρόμαξε τους κατοίκους - Τι συνέβη
Με την εφαρμογή της χρήσης τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το επιβατικό κοινό δεν θα χρειάζεται να προμηθευτεί εισιτήριο μέσω των εκδοτηρίων ή των εκδοτικών μηχανημάτων (ΑΜΕΚ), να γνωρίζει τα διαθέσιμα προϊόντα μετακίνησης για να επιλέξει το κατάλληλο. Το σύστημα θα χρεώνει στον επιβάτη το πιο οικονομικό προϊόν κομίστρου, με βάση τις μετακινήσεις του.
Ετερος σχεδιασμός του ΟΑΣΑ αφορά την αύξηση των τηλεματικών στάσεων για την καλύτερη πληροφόρηση του κοινού με στόχο να στρέψει περισσότερους πολίτες στα ΜΜΜ. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζει την προσθήκη άλλων 600 στάσεων στο δίκτυο των 1.000 υφιστάμενων τηλεματικών, ενώ έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για την αναζήτηση τεχνικού συμβούλου για την Επέκταση του Συστήματος Τηλεματικής, δεδομένου ότι η υπάρχουσα σύμβαση πλησιάζει στη λήξη της. Θα εξεταστούν οι εναλλακτικές δυνατότητες υλοποίησης και χρηματοδότησης, καθώς και οι αναγκαίες υπηρεσίες υποστήριξης για τη διαμόρφωση των προδιαγραφών του νέου έργου.
Εξυπνες στάσεις με QR codes
Ενα ακόμα έργο βρίσκεται σε εξέλιξη με στόχο τη σταδιακή μετατροπή και των 7.500 στάσεων του δικτύου σε «έξυπνες». Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει την τοποθέτηση QR codes επιτρέποντας τη διασύνδεση των smartphones απευθείας στην πληροφόρηση της εκάστοτε στάσης, από την εφαρμογή OASA Telematics, για άμεση και ανεμπόδιστη πληροφόρηση του επιβατικού κοινού, μέσω της διασύνδεσης με το σύστημα της τηλεματικής. Το 2023 ολοκληρώθηκε η εφαρμογή πιλοτικά σε 400 στάσεις στις γραμμές 550, Β5, 421 και 703, καθώς και στις αφετηρίες και τα τέρματα των γραμμών Εξπρές Αεροδρομίου και η μετατροπή αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.