Στο πλαίσιο αυτό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έστειλε ένα κενό τρένο στη Θεσσαλονίκη, ώστε να είναι διαθέσιμο -και να εξεταστεί εάν μπορεί να διαμορφωθεί κατάλληλα- για μαζικές διακομιδές ηπιότερων περιστατικών με Covid-19 από τη Θεσσαλονίκη προς την Αττική.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για ένα από τα πιθανά βήματα του επιχειρησιακού σχεδιασμού, το οποίο βρίσκεται χαμηλά στη λίστα των λύσεων και θα αξιοποιηθεί μόνο σε περίπτωση τεράστιας ανάγκης. Ανάλογος σχεδιασμός, άλλωστε, υπάρχει και για μεταφορές ασθενών με πλοία.
Αυτή τη στιγμή η συμπρωτεύουσα βρίσκεται στο επίπεδο που αξιοποιούνται χώροι των νοσοκομείων (ειδικές κλινικές και άσηπτοι χώροι) και διαμορφώνονται για να λειτουργούν ως ΜΕΘ με τον εξοπλισμό, αναπνευστήρες για παράδειγμα, που έχει συγκεντρώσει μέσω δωρεών το υπουργείο Υγείας.
Στον άμεσο σχεδιασμό είναι η διεύρυνση της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να παραχωρούν διαθέσιμες κλίνες τα ιδιωτικά νοσοκομεία. Ηδη, ιδιωτικές κλινικές της Θεσσαλονίκης και όμορων νομών έχουν διαθέσει κλίνες στο Δημόσιο.
Στις άμεσες ενέργειες για αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών στη Βόρεια Ελλάδα είναι οι διακομιδές από τον ένα νομό στον άλλο. Οι μεταφορές ασθενών είναι κάτι που ήδη έχει αρχίσει να γίνεται και αναμένεται να επεκταθεί στην περίπτωση που η πίεση που υφίστανται τα νοσοκομεία, ειδικά της Βόρειας Ελλάδας, συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό. Η χώρα λογίζεται πλέον ως μία υγειονομική περιφέρεια, όπως επαναλαμβάνει διαρκώς ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας.
Οι αποστάσεις που καλύπτονται οδικώς σε ένα 2ωρο είναι και αυτές που μπαίνουν πρώτες στην επιλογή των υγειονομικών αρχών για διακομιδή ασθενών. Αρκεί να υπάρχει διαθέσιμο κρεβάτι. Τα νοσοκομεία Χαλκιδικής, Καβάλας και Κατερίνης ήδη εξυπηρετούν τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης.
Οι αεροδιακομιδές από τη Βόρεια Ελλάδα προς άλλες περιοχές, με προτίμηση τα νοσηλευτικά ιδρύματα της Αττικής, είναι ακόμη ένα βήμα το οποίο έχει σχεδιαστεί προσεκτικά και δεν αποκλείεται να ενεργοποιηθεί σε δεύτερο χρόνο. Πότε θα έρθει αυτός; Κανείς δεν το γνωρίζει, καθώς μπορεί να απαιτηθεί ανά πάσα στιγμή αναλόγως τα σοβαρά περιστατικά και τη διαθεσιμότητα κλινών ΜΕΘ στα δημόσια νοσοκομεία. Μπορεί δηλαδή μία ημέρα να υπάρχει ένα μικρό ποσοστό κλινών κενό στη Θεσσαλονίκη αλλά σε λίγες ώρες να έχει καλυφθεί, με αποτέλεσμα να χρειαστεί κάποιος ασθενής αεροδιακομιδή.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι αεροδιακομιδές γίνονται με τη χρήση της ειδικής κάψουλας απομόνωσης. Το ΕΚΑΒ έχει στη διάθεσή του σήμερα δέκα κάψουλες και μπορεί να διακομίσει έως έξι περιστατικά την ημέρα – τρεις κάψουλες σε κάθε C-130. Ο χρόνος που απαιτείται για την προετοιμασία, τη διακομιδή, την «τακτοποίηση» του ασθενούς στο νοσοκομείο προορισμού, καθώς και απολύμανσης του αεροπλάνου είναι αρκετός, γι’ αυτό και δεν μπορούν να γίνουν ημερησίως περισσότερες αεροδιακομιδές.
Το σχέδιο μαζικής μεταφοράς ασθενών με τρένο δεν περιλαμβάνει κάψουλες απομόνωσης, οι οποίες είναι μόνο για αερομεταφορές. Γι’ αυτό και το σενάριο του τρένου -που είναι λιγότερο πιθανό σε σχέση με όλα τα παραπάνω- περιλαμβάνει ηπιότερα περιστατικά κορονοϊού, που τοποθετούνται με φορεία, όπως και μέσα σε ένα ασθενοφόρο, το ένα δίπλα στο άλλο.
Πρόκειται για ένα πλάνο που θα χρησιμοποιηθεί μόνο στην περίπτωση που έχουν εξαντληθεί όλοι οι άλλοι χώροι. Μέχρι στιγμής έχει εξεταστεί η πιθανότητα για στάδια ή εκθεσιακούς χώρους, όπως το Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο, κάτι που όμως, σύμφωνα με υγειονομικές αρχές, δεν μοιάζει να προχωρά, λόγω ακαταλληλότητας των χώρων.
Αντιθέτως, το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο θα αξιοποιηθεί στο βαθμό που γίνεται, καθώς πρόκειται για χώρο Υγείας. Σε αυτό υπάρχει πυρηνικό καταφύγιο, όχι όμως για νοσηλεία ασθενών κορονοϊού, καθώς ο εξαερισμός του λειτουργεί με θετική πίεση του αέρα, ενώ οι ασθενείς με Covid-19 χρειάζονται αρνητική πίεση ώστε να μη μολύνουν το χώρο έξω από τους χώρους νοσηλείας. Το καταφύγιο, βέβαια, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για νοσηλεία non Covid περιστατικών.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr