Στο τραπέζι
Χθες το απόγευμα πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών ευρεία σύσκεψη εκπροσώπων όλων των εμπλεκομένων πλευρών κατά την οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήθηκαν «σενάρια» για τον περιορισμό ή ακόμη και την εξάλειψη της «γραφειοκρατικής» ταλαιπωρίας που κινδυνεύουν να υποστούν περισσότεροι από 350.000 πολίτες που έλαβαν κατά λάθος ειδοποιητήρια για μη ασφάλιση οχημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος είναι, κατ’ αρχάς, να διαχωριστούν οι περιπτώσεις αυτές από όλες τις υπόλοιπες των πολιτών που πράγματι αμέλησαν να ασφαλίσουν οχήματα με τα οποία κυκλοφορούν. Στη συνέχεια όσοι πράγματι δεν οφείλουν να πληρώσουν το πρόστιμο των 250 ευρώ θα επιδιωχθεί να απαλλαγούν από αυτό, χωρίς οι ίδιοι να χρειαστεί να ταλαιπωρηθούν στα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας, δηλαδή με πλήρη απαλλαγή τους από υποχρεώσεις αυτοπρόσωπης προσέλευσης στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, όπου αυτό είναι δυνατό.
Λύσεις
Οσον αφορά τους πολίτες που όντως έχουν αφήσει ανασφάλιστα τα οχήματά τους, η κυβέρνηση φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια: είτε να εφαρμόσει κανονικά τον ισχύοντα νόμο, καλώντας τους συγκεκριμένους πολίτες να πληρώσουν το προβλεπόμενο πρόστιμο των 250 ευρώ αλλά παρέχοντάς τους ταυτόχρονα μια μικρή παράταση στο χρόνο αποπληρωμής (από οκτώ μέρες σε ένα μήνα), είτε να τους δώσει μια δεύτερη ευκαιρία να ασφαλίσουν τα οχήματά τους χωρίς να πληρώσουν το πρόστιμο και σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν τότε να τους καλέσει να πληρώσουν πρόστιμα.
Για τη λήψη της οριστικής απόφασης είναι πιθανό να πραγματοποιηθεί σήμερα συνάντηση μεταξύ του υπουργού Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτου και του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ), κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών φέρεται να περιλαμβάνεται και η μείωση του προστίμου για τα μικρού κυβισμού δίκυκλα -από 250 ευρώ σε 100 ευρώ-, καθώς επίσης και η παροχή της δυνατότητας σε όσους ισχυρίζονται ότι έχουν ακινητοποιημένα τα οχήματά τους να μην πληρώσουν το πρόστιμο, αλλά να καταθέσουν τις πινακίδες και να μην μπορούν να τις πάρουν πίσω για τουλάχιστον ένα χρόνο.
Διεύρυνση
Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Οικονομικών στη… μάχη του ενάντια στα ανασφάλιστα οχήματα «ξέχασε» να διασταυρώσει τις λίστες από τις κατά τόπους νομαρχίες της χώρας, στις οποίες απογράφονται δίκυκλα κάτω των 50 κυβικών, αλλά και αγροτικά οχήματα.
Σύμφωνα με παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, η απουσία ελέγχου γύρω από τα επίμαχα οχήματα διευρύνει τη «δεξαμενή» των ανασφάλιστων, μιας και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτά κινείται στους δρόμους χωρίς ασφάλιση.
Αλαλούμ με τα φορτηγά
Την ίδια ώρα, περισσότερα από έξι χρόνια φέρεται πως έχει να αναθεωρήσει τις λίστες με τα φορτηγά το υπουργείο Υποδομών, με συνέπεια μεγάλο ποσοστό των λαθών που εντοπίστηκαν στα μπιλιετάκια της ΑΑΔΕ να αφορούν στα συγκεκριμένα οχήματα.
Αυτό τουλάχιστον καταγγέλλουν στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, χωρίς, ωστόσο, να αποποιούνται και τις δικές τους ευθύνες. «Λάθη ενδέχεται να έχουν προκύψει εξαιτίας εσφαλμένων εγγραφών, τόσο στα αρχεία των ασφαλιστικών εταιριών όσο και του υπουργείου Μεταφορών», επισημαίνουν χαρακτηριστικά στον Ελεύθερο Τύπο. Υπενθυμίζεται πως στο ειδοποιητήριο που εκδόθηκε από την ΑΑΔΕ αναφερόταν ότι έχουν εντοπιστεί 1.151.000 «πιθανά ανασφάλιστα οχήματα».
Η διαδικασία απαλλαγής
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ανεξάρτητης Αρχής, στις περιπτώσεις όπου μη ορθώς το όχημα περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μη ασφαλισμένων πρέπει:
- Εάν ήταν ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία διασταύρωσης να απευθυνθείτε στην ασφαλιστική επιχείρηση, στην οποία το έχετε ασφαλίσει, προκειμένου να γίνουν οι εκ μέρους της αναγκαίες ενέργειες.
- Εάν δεν σας ανήκε ποτέ ή έχει αλλάξει αριθμό κυκλοφορίας ή έχει διαγραφεί ή ήταν σε ακινησία κατά την ημερομηνία διασταύρωσης, να απευθυνθείτε στην αρμόδια για τη φορολογία σας ΔOΥ, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (βεβαίωση ακινησίας ή ιστορικό μεταβολών του συγκεκριμένου οχήματος από την αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών, στην οποία έχει εκδοθεί η άδεια κυκλοφορίας του κ.λπ.).
- Εάν υπάρχει λάθος στα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας ή το όχημα δεν σας ανήκει πλέον, να απευθυνθείτε στην αρμόδια, κατά τα προαναφερθέντα, Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών.
- Εάν υποβλήθηκε αίτηση μεταβίβασης του οχήματος σε ΚΕΠ και δεν έχει εκδοθεί ακόμα η νέα άδεια κυκλοφορίας, να απευθυνθείτε σε οποιαδήποτε ΔΟΥ, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του ΚΕΠ για την υποβολή του αιτήματος μεταβίβασης.
- Εάν υπάρχει εξαίρεση της υποχρεωτικής ασφάλισης κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 3 του Π.Δ. 237/1986 (ΦΕΚ Α’ 331) να απευθυνθείτε σε οποιαδήποτε ΔΟΥ, προσκομίζοντας τα σχετικά δικαιολογητικά.
Αγγελική Βελεσιώτη
Γιώργος Παλαιτσάκης
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου