Επειτα από μια αργή πορεία, στα πρώτα τους βήματα πλέον μεταρρυθμίσεις όπως το πλέγμα παρεμβάσεων για την ταχύτερη απονομή Δικαιοσύνης, η πολεοδόμηση όλης της χώρας, η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και η ψηφιοποίηση του Δημοσίου αναμένεται ότι θα τελειώσουν μέσα στο 2025, βελτιώνοντας το επιχειρηματικό περιβάλλον, προσφέροντας παράλληλα υπηρεσίες καλύτερης ποιότητας στους πολίτες.
Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθούν έργα που θα ενισχύσουν την ενεργειακή αυτονομία της χώρας, όπως οι υποδομές για την αποθήκευση ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ, η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με την παραγωγή ενέργειας της ηπειρωτικής χώρας και η ενεργειακή αναβάθμιση αστικών κτιρίων.
Επιπρόσθετα, θα δημιουργηθεί, έπειτα από χρόνια καθυστέρησης, ένα ολοκληρωμένο σύστημα πολιτικής προστασίας, μέσα από την ολοκλήρωση του προγράμματος «Αιγίς». Παράλληλα, θα ολοκληρωθεί και ένα πλέγμα παρεμβάσεων για πιο καθαρές συντονισμένες και αποτελεσματικές οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές.
Αναλυτικότερα, οι μεταρρυθμίσεις αυτές αφορούν τα εξής πεδία:
1 Δικαιοσύνη: Το πρόγραμμα αφορά την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για την επιτάχυνση απονομής της Δικαιοσύνης. Στις αρχές του καλοκαιριού, ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νέος δικαστικός χάρτης, ένα από τα βασικά τμήματα του προγράμματος. Επίσης, έχουν ήδη προχωρήσει η εκπαίδευση των δικαστών και των δικαστικών υπαλλήλων και η σύσταση Δικαστικής Αστυνομίας. Το ζητούμενο είναι πλέον να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν οι νέες δικαστικές υποδομές και να υπάρξουν σαφή κίνητρα για την εξωδικαστική επίλυση διαφορών. Μια μεταρρύθμιση η οποία ξεκίνησε από το 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025 με ένα συνολικό κόστος 550 εκατ. ευρώ. Μέσα στον επόμενο χρόνο θα ξεκινήσουν η υλοποίηση νέων και η ανακαίνιση παλαιών δικαστικών υποδομών, με στόχο το σύνολο των νέων κτιρίων να έχει παραδοθεί μέχρι και τα μέσα του 2026.
2 Κτηματολόγιο: Μέσα στο 2025, αναμένεται να ολοκληρωθεί και το «γεφύρι της Αρτας» των έργων του Ελληνικού Δημοσίου, το Εθνικό Κτηματολόγιο. Οι εργασίες για την ολοκλήρωση των αρχείων του πλησιάζουν σήμερα το 90%, ενώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να ψηφιοποιηθεί όλο το αρχείο του, ώστε να καταστεί περισσότερο λειτουργικό. Η μεταρρύθμιση αυτή θα έχει κόστος 40 εκατ. ευρώ και θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2025.
3 Δημιουργία πολεοδομικών σχεδίων: Περίπου 250 εκατ. ευρώ κατευθύνονται στην κατάρτιση και την επικύρωση πολεοδομικών σχεδίων, τοπικών και ειδικών, καθώς και στην οριοθέτηση περιοχών και ζωνών υποδοχής μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Μια αλλαγή που θεωρείται δομική για μια πιο ορθολογική ανάπτυξη σε όλη τη χώρα. «Πυρά» του προγράμματος θα είναι τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια για τις περιοχές της απολιγνιτοποίησης, καθώς και τα Χωροταξικά Πλαίσια του Τουρισμού, των ΑΠΕ, των Ορυκτών Πρώτων Υλών και της Βιομηχανίας.
4 Πρόγραμμα «Αιγίς»: Το κολοσσιαίο πρόγραμμα με προϋπολογισμό ύψους 2,1 δισ. ευρώ για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας χρηματοδοτείται και από το Ταμείο Ανάκαμψης με 600 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα εκτυλίσσεται σε τέσσερις άξονες: την αναβάθμιση υποδομών και εγκαταστάσεων, την ενίσχυση της υποδομής πρόληψης, τον εξοπλισμό, τα μέσα υποστήριξης και τον συντονισμό και, τέλος, τον επιχειρησιακό εξοπλισμό και τα μέτρα αντιμετώπισης, στα οποία περιλαμβάνονται και τα 4 νέα Canadair που παραγγείλαμε πρόσφατα από τον Καναδά. Και αυτό το πρόγραμμα θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος του 2025.
5 Συστήματα αποθήκευσης ενέργειας: Τα μεγάλα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, μέχρι 1.380 MW (αντλησιοταμίευση – μπαταρίες), που είναι καθοριστικά για την «πράσινη» επανάσταση και την ανάπτυξη των ΑΠΕ, θα απορροφήσουν πόρους 450 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο πακέτο υπάρχει και η δημιουργία εγκαταστάσεων για δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και αποθήκευσή του, συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ. Ηδη «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για τη δημιουργία των 3 πρώτων μονάδων αποθήκευσης, που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα στο επόμενο έτος.
Επίδομα θέρμανσης: Αύριο, Δευτέρα καταβάλλεται η πρώτη δόση [βίντεο]
6 Ηλεκτρική διασύνδεση: Η διασύνδεση των Κυκλάδων, από την εναέρια γραμμή Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου και άλλα συνοδευτικά έργα του ΑΔΜΗΕ, θα απορροφήσει πόρους 145 εκατ. ευρώ και είναι προγραμματισμένη να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
7 Προγράμματα «Εξοικονομώ»: Στα νέα βελτιωμένα προγράμματα «Εξοικονομώ» για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών, εμπορικών ακινήτων και ακινήτων του Δημοσίου για τα οποία θα διατεθούν επιπλέον περίπου 2,1 δισ. ευρώ. Τα νέα προγράμματα θα προβλέπουν, εκτός από την παραγωγή, και την αποθήκευση ενέργειας για αστικά και εμπορικά ακίνητα, με στόχο την πλήρη ενεργειακή αυτονομία τους. Θέλοντας να λυθούν προβλήματα του παρελθόντος, στον νέο κύκλο του προγράμματος με προϋπολογισμό 435 εκατ. ευρώ, υπάρχουν πλέον μόνο δύο εισοδηματικές κατηγορίες: Τα άτομα με εισόδημα 5.000 ευρώ, οι οικογένειες με εισόδημα έως 10.000 ευρώ και όλοι οι υπόλοιποι. Ο ανώτατος ενισχυόμενος προϋπολογισμός αυξήθηκε στις 35.000 ευρώ και τα έργα θα πρέπει να ολοκληρώνονται πλέον σε οκτώ, αντί για δώδεκα μήνες.
8 Ψηφιοποίηση του Δημοσίου: Μέχρι και το τέλος του επόμενου χρόνου αναμένεται να ολοκληρωθούν η ψηφιοποίηση όλων των αρχείων του Δημοσίου, θα κοστίσει περίπου 550 εκατ. ευρώ, και η διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών του Δημοσίου, δηλαδή η ικανότητα η μια υπηρεσία να μπορεί ηλεκτρονικά να επικοινωνεί με την άλλη και να αντλεί στοιχεία έπειτα από αίτηση του πολίτη, θα κοστίσει 80 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα πρέπει, επίσης, να ολοκληρωθούν η απλούστευση και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και εποπτείας των οικονομικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, μέσα στο 2025 θα γίνει και η έναρξη υλοποίησης του έργου «Ψηφιοποίηση δικτύου οικονομικής διπλωματίας» για την ανάπτυξη της Εθνικής Πύλης Εξωστρεφούς Επιχειρηματικότητας και την ψηφιοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών της Enterprise Greece.
9 Εξυπνες μεταφορές: Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει επιφορτιστεί με ένα διακλαδικό σχέδιο για τη βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, περνώντας τόσο τις υπηρεσίες όσο και τη διαχείριση στον 21ο αιώνα με έναν συνολικό προϋπολογισμό περίπου 850 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα διεμβολίζει την πράσινη μετάβαση και τα επιμέρους προγράμματα για τη βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών.
Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει επιμέρους προγράμματα, όπως:
– Το πρόγραμμα «Εξυπνες Γέφυρες»: Ενα πρόγραμμα που αφορά την αξιολόγηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων σιδηροδρομικών και οδικών γεφυρών στο σύνολο της χώρας. Παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων συστημάτων. Η επιλογή των γεφυρών γίνεται σε συνεργασία με τον ΟΣΕ και τις 13 περιφέρειες. Ο προϋπολογισμός του έργου αγγίζει τα 222,4 εκατ. ευρώ.
– Το ολοκληρωμένο Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα Ενιαίου Ψηφιακού Χάρτη Απαλλοτριώσεων και Διεκδικήσεων της χώρας (e-apallotriosis): Το έργο, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος της ευρύτερης δράσης ψηφιοποίησης των αρχείων του κράτους.
– Το ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Τεχνικών Εργων και Πόρων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: Η εφαρμογή θα επιτρέπει μέσω ψηφιακών εργαλείων τη διαχείριση εγγράφων και πληροφοριών, καθώς και τη βελτιστοποίηση συνεργασίας υπηρεσιών. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 12,4 εκατ. ευρώ.
– Τα έργα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο: Η δράση, προϋπολογισμού 45,2 εκατ. ευρώ, αφορά τη μελέτη – κατασκευή για την υλοποίηση βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων σε 630 επικίνδυνα σημεία του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
– Την οργανωτική μεταρρύθμιση σιδηροδρομικού τομέα: Η δράση, προϋπολογισμού 6,2 εκατ. ευρώ, αφορά τη δημιουργία ενός νέου, σύγχρονου δημόσιου φορέα, διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής.
– Τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕ: Η δράση, προϋπολογισμού 46,6 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει:
Την εγκατάσταση και τη λειτουργία συστημάτων τηλεματικής και συλλογής κομίστρου.
- Υποδομή για έξυπνους σταθμούς.
- Ψηφιακή εξυπηρέτηση διαχείρισης αιτημάτων επιβατικού κοινού και παραπόνων.
– Την αναβάθμιση σιδηροδρομικής γραμμής Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής. Το έργο, προϋπολογισμού 135 εκατ. ευρώ, αφορά την κατασκευή μονής γραμμής μήκους 36 χλμ. από τα Ανω Λιόσια μέχρι τον παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό Μεγάρων.
– Την ηλεκτροκίνηση στις οδικές μεταφορές Η δράση περιλαμβάνει τα παρακάτω έργα:
- Πράσινες Δημόσιες Μεταφορές (προϋπολογισμού 137,4 εκατ. ευρώ): Αντικατάσταση παλαιότερων λεωφορείων με 250 νέα σύγχρονα ηλεκτρικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οποία έχουν ενταχθεί στον στόλο των αστικών συγκοινωνιών των δύο πόλεων από τον Μάιο του 2024.
- Φορτίζω Παντού (προϋπολογισμού 173,8 εκατ. ευρώ), που περιλαμβάνει τη δημιουργία 1.000 σημείων φόρτισης στο εθνικό οδικό δίκτυο.
Ειδήσεις σήμερα
Ανάλυση stratfor: Υστερα από 25 χρόνια το deal Ε.Ε.-Mercosur
Πλατφόρμα για ψηφιακές δίκες και διαθήκες το 2026 – Τι λέει ο Ιωάννης Μπουγάς στον ΕΤ
Επίδομα θέρμανσης: Αύριο, Δευτέρα καταβάλλεται η πρώτη δόση [βίντεο]
Καιρός: Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης με καταιγίδες και θυελλώδεις ανέμους – Πού θα χιονίσει [βίντεο]
Ταΰγετος: Αγέλη 9 λύκων καταγράφηκε στην περιοχή – Για πρώτη φορά μετά το 1930
Επαιτεία: Σκυλάκια στην «υπηρεσία» κυκλωμάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
ΑΑΔΕ: Εσωτερική έρευνα για τον εμπλεκόμενο υπάλληλο σε κύκλωμα λαθρεμπορίας ποτών διέταξε ο Πιτσιλής