«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ», είναι το αριστούργημα του Φράνκο Τζεφιρέλι ο οποίος απέδωσε με απόλυτη ευλάβεια τα Πάθη του Ιησού, αναπαριστώντας τα γεγονότα με πίστη στις Γραφές και μεγάλο σεβασμό στην ιερότητα του θέματος. Υπάρχουν όμως και κάποιες λεπτομέρειες που σίγουρα δεν γνωρίζετε.
Όπως ότι τα γυρίσματα κράτησαν σχεδόν έναν χρόνο και έγιναν σε αυθεντικούς χώρους καθώς ο σκηνοθέτης εξασφάλισε ένα επιτελείο διάσημων ηθοποιών και κομπάρσων.
- Τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 1975 και ολοκληρώθηκαν τον Μάιο του 1976.
- Τα σετ είχαν στηθεί στο Μαρόκο και την Τυνησία.
- Οι σκηνές των συναγωγών έγιναν στο νησί Djerba, ενώ οι σκηνές της Ιερουσαλήμ γυρίστηκαν στην πόλη της Τυνησίας Μοναστήρι (το όνομα της πόλης παραμένει Ελληνικό μέχρι και σήμερα).
- Η σειρά προβλήθηκε για πρώτη φορά από το ιταλικό κανάλι RAI 1 στις 27 Μαρτίου 1977. Ο προϋπολογισμός της ήταν 180.000.000 δολάρια και η κινηματογράφησή της έγινε από την RAI Radiotelevisione Italiana.
- Το έργο του Τζεφιρέλι ήταν υποψήφιο σε πέντε κατηγορίες στα σημαντικά βρετανικά βραβεία BAFTA-Award, δίχως όμως να καταφέρει να κερδίσει ένα.
- Επίσης ήταν υποψήφιο σε τρεις κατηγορίες στα αμερικανικά Emmy. Βραβεύτηκε σε τρεις τεχνικές κατηγορίες από το Εθνικό Ιταλικό Συνδικάτο Κινηματογραφικών Δημοσιογράφων (Sindacato Nazionale Giornalisti Cinematografici Italiani) με το βραβείο Nastro d’Argento.
BAFTA-Award 1978 υποψηφιότητα στις κατηγορίες
o Καλύτερος ηθοποιός (Robert Powell)
o Καλύτερο σενάριο
o Καλύτερη φωτογραφία
o Καλύτερο μοντάζ
o Καλύτερος ήχος
Emmy 1978 υποψηφιότητα στις κατηγορίες
o Καλύτερο δράμα
o Καλύτερος Β’ ρόλος σε δράμα (James Farentino)
«Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ»: Πίσω από τις κάμερες
Τα Χριστούγεννα του 1973, ο Τζεφιρέλι οριστικοποίησε τη μεταφορά της ζωής του Ιησού του Ναζωραίου για την κρατική ιταλική τηλεόραση, τη RAI. Όλα εξελίσσονταν «σαν να είχαν ούριο άνεμο στα πανιά», όπως δήλωσε σε συνέντευξή του το 2007 ο σκηνοθέτης. Το κόστος ήταν όμως υπέρογκο, 16-18 εκατ. δολάρια, αστρονομικό για τηλεοπτικό προϊόν.
Στη σειρά συνεργάστηκαν από το Βατικανό και τη Ραβινική Σχολή του Λονδίνου μέχρι το Σχολείο Κορανίου του Μαρόκου. Το σενάριο υπογράφει ο Άντονι Μπέρτζες, ο αντισυμβατικός σεναριογράφος της ταινίας «Κουρδιστό πορτοκάλι». Το σάουντρακ είχε αναλάβει ο Μορίς Ζαρ, που είχε ήδη στο ενεργητικό του τα αντίστοιχα του «Λόρενς της Αραβίας» και του «Δρ Ζιβάγκο».
O σερ Λόρενς Ολίβιε είχε από μόνος του ζητήσει να συμμετάσχει, λέγοντας στον Τζεφιρέλι: «Παραείμαι μεγάλος για ιππασία, άρα δεν μπορώ να είμαι ο Πιλάτος. Δεν είμαι αρκετά Εβραίος για Καϊάφας. Δώσε μου απλά αυτές τις δύο μικρές σκηνές του Νικόδημου»!
10 πράγματα που δεν ξέρετε για τη μεγαλύτερη θρησκευτική παραγωγή
- H πρώτη που ξεχώρισε το καταγάλανο, καθηλωτικό βλέμμα του ηθοποιού Ρόμπερτ Πάουελ ήταν η Κάθι Μούντι, σύζυγος του εκτελεστικού παραγωγού της επικής τηλεταινίας, Λιου Γκραντ. Η Μούντι είχε δει τον Πάουελ στη σειρά του 1971 «Jude the Obscure» και είχε αναφέρει στο Γκραντ τα υπέροχα μπλε μάτια του.
- Η πρόταση για το ρόλο της Μαρίας, της μητέρας του Ιησού, είχε γίνει αρχικά στη Μαρία Σνάιτερ η οποία αρνήθηκε. Αργότερα θα μετάνιωνε την απόρριψη του ρόλου σε όλη της τη ζωή.
- Ο Ρόμπερτ Πάουελ ως Ιησούς ασκούσε επιρροή ακόμα και στο συνεργείο του φιλμ. Όταν έβγαινε από το καμαρίνι ντυμένος με τα ρούχα του ρόλου αμέσως σταμάταγε κάθε είδος απρεπούς κουβέντας από σεβασμό και δέος στο πρόσωπό του.
- Το καθηλωτικό βλέμμα του Ιησού-Πάουελ πέτυχε χάρη σε ένα έξυπνο σκηνοθετικό τέχνασμα του Φράνκο Τζεφιρέλι. Ο θρυλικός σκηνοθέτης ζήτησε από τον Πάουελ να μην ανοιγοκλείνει τα μάτια του. Συγκεκριμένα, σε όλη την τηλεταινία ο Πάουελ ανοιγοκλείνει τα μάτια του μόνο μια φορά. Το ίδιο έκανε και ο 12χρονος τότε Λορέντσο Μονέτ που ερμήνευσε τον Ιησού σε παιδική ηλικία. Ο Μονέτ ανοιγόκλεισε τα μάτια του μόνο δυο φορές.
- Για να τονίσουν ακόμα πιο έντονα το μπλε χρώμα των ματιών του Πάουελ οι υπεύθυνοι του μακιγιάζ έβαφαν το άνω βλέφαρο του ηθοποιού με μια πολύ λεπτή γραμμή μαύρου eyeliner και το κάτω με μια εξίσου λεπτή γραμμή λευκού eyeliner.
- Ο δικός μας Γιώργος Βογιατζής που έπαιξε τον Ιωσήφ, αν και μπορούσε να ερμηνεύσει το ρόλο του στα Αγγλικά, η φωνή του ντουμπλαρίστηκε από άλλο ηθοποιό, ο οποίος παραμένει άγνωστος.
- Αρχικά ο Πάουελ επρόκειτο να παίξει τον Ιούδα, ενώ και ο Πίτερ Ο’ Τουλ έκανε κάστινγκ για το συγκεκριμένο ρόλο από τον οποίο αποσύρθηκε λόγω ασθένειας.
- Ο Φράνκο Τζεφιρέλι ήθελε τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι για το ρόλο του Πόντιου Πιλάτου. Ωστόσο οι δυο τους δεν τα βρήκαν στα οικονομικά, καθώς ο Μαστρογιάννι ήταν πολύ ακριβός. Στο τέλος ο Τζεφιρέλι ήταν πανευτυχής για την επιλογή του Ροντ Στάιγκερ λέγοντας ότι ήταν «εξαιρετικός Πιλάτος».
- Ο Ρόμπερτ Πάουελ σε συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι ο ρόλος του Ιησού τον έφερε πιο κοντά στη θρησκεία και τον Χριστό.
- Στις σκηνές που ο Πάουελ βρίσκεται πάνω στο σταυρό η αλήθεια είναι ότι έφαγε πολύ κρύο. Στα διαλείμματα των γυρισμάτων σκέπαζαν τον ηθοποιό με κουβέρτα, του φόραγαν παντόφλες και του έδιναν να πίνει κονιάκ και ουίσκι για να τον κρατούν ζεστό.
Επίσης για να είναι πιο πειστικός και ρεαλιστικός στις συγκεκριμένες σκηνές, ο Πάουελ είχε κάνει σκληρή δίαιτα επί ημέρες και είχε χάσει αρκετά κιλά.
Για την παραγωγή και τη σωστή, όσο γίνεται, απόδοση των γεγονότων, επιστρατεύτηκαν μελετητές της Βίβλου, ιστορικοί και ακαδημαϊκοί.
Ανάμεσα στους κορυφαίους ηθοποιούς του καστ ήταν ο σερ Πίτερ Ουστίνοφ ο Κρίστοφερ Πλάμερ, ο Άντονι Κουίν, ο Έρνεστ Μπόργκναϊν και η Κλαούντια Καρντινάλε!
Ειδήσεις σήμερα
Αρκάς: Το χιουμοριστικό σκίτσο για τον… αταίριαστο έρωτα [Εικόνα]
Μαρίνα Σάττι: Οι νέες φωτογραφίες στο Instagram που δεν περιμέναμε να δούμε – Χαλασμός με τα σχόλια
Απεργία 1 Μαΐου: Χειρόφρενο τραβούν τα ΜΜΜ – Πώς θα κινηθούν Μετρό, ΗΣΑΠ και τρένα, δεμένα τα πλοία