Η υψηλή συμμετοχή εκλαμβάνεται και ως ψήφος εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και της χώρας.
Με τη συμμετοχή δέκα (10) επενδυτικών σχημάτων έληξε χθες η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Α φάση) για την απόκτηση ποσοστού συμμετοχής 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (ΔΑΑ).
Η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών εκτιμάται ότι θα φέρει στο ταμείο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων 1-1,2 δισ. ευρώ.
Στον κατάλογο, με τα επενδυτικά σχήματα που ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκεται η AviAlliance GMBh, που ήδη έχει το 45% της «ΔΑΑ» και ελέγχεται από τον καναδικό όμιλο PSP (η διοίκηση του οποίου δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του πρόσθετου ποσοστού, υποσχόμενη και σειρά νέων επενδύσεων, οι οποίες ούτως ή άλλως πρέπει να γίνουν) και από τον όμιλο Κοπελούζου, ο οποίος θα συμμετέχει στο διαγωνισμό με διεθνή εταίρο -όπως είχε πράξει και στην περίπτωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων με τη Fraport-, αλλά και η γαλλική Vinci Airports, η οποία μέσω των αεροδρομίων που λειτουργεί παγκοσμίως υπολογίζεται ότι διαχειρίζεται 200 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Η Vinci συμμετέχει ήδη σε μεγάλες παραχωρήσεις στη χώρα μας και είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον να αποκτήσει και το management του ΔΑΑ στην περίπτωση που το Δημόσιο αποφάσιζε να πωλήσει ολόκληρο το ποσοστό συμμετοχής του, που ανέρχεται σε 55%.
Οπως ανακοίνωσε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής (με αλφαβητική σειρά):
- ADP GROUPE
- APG ASSET MANAGEMENT
- AVIALLIANCE GMBh
- FERROVIAL INTERNATIONAL SE
- FIRST STATE INVESTMENTS
- GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS
- VINCI AIRPORTS
- Κοινοπραξία εταιριών ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND S.C.A., SICAR και ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND V B S.C.S. SICAV – RAIF
- Κοινοπραξία εταιριών KKR και EGIS
- Κοινοπραξία εταιριών MEIF 6 ATTIC INVESTMENT, RAFFLES INFRA HOLDING και CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION
Οι σύμβουλοι αξιοποίησης, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού.
Η AviAlliance, μέσω των θυγατρικών AviAlliance GmbH και AviAlliance Capital GmbH, κατέχει περί το 40% των μετοχών της «ΔΑΑ» και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Τέσσερα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου (Δημ. Κοπελούζος, Χρ. Κοπελούζος, Κυρ. Κοπελούζου και Ελένη-Ασημίνα Κοπελούζου) ελέγχουν περί το 5%. Το υπόλοιπο ποσοστό ανήκει στο Υπερταμείο (25%) και το ΤΑΙΠΕΔ (30%), το οποίο και είναι ο πωλητής.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% καθυστέρησε πάνω από ένα χρόνο εξαιτίας της εμπλοκής που σημειώθηκε με την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και χρειάστηκε η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να διπλασιαστεί το αρχικά συμφωνηθέν τίμημα. Και προκηρύχθηκε εσπευσμένα στα τέλη Ιουνίου, καθώς τότε έληγε η συναίνεση (waiver) που είχε δώσει η AviAlliance για την πώληση του πακέτου.
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει και σε αλλαγές των εκπροσώπων του Δημοσίου στην σύνθεση στο Διοικητικό Συμβούλιο της «ΔΑΑ». Με βάση τη συμφωνία μετόχων, το Δημόσιο ορίζει τα τέσσερα μέλη (μεταξύ των οποίων και τον πρόεδρο). Οι Καναδοί τα υπόλοιπα τέσσερα, ενώ το ένατο μέλος ορίζεται μετά από συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και των μετόχων πλειοψηφίας. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, ορίζεται από τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), που είναι και ο μεγαλύτερος πιστωτής της.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου