Λίγα 24ωρα απομένουν πριν αρχίσει η νέα σχολική χρονιά και μια ακόμα γενιά μαθητών βρεθεί στην τελική ευθεία για τις πανελλaδικές εξετάσεις. Το σκηνικό πάνω-κάτω γνωστό. Χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες θα στραφούν στα φροντιστήρια, ευελπιστώντας πως θα κατακτήσουν το στόχο τους για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ομως με ποια κριτήρια επιλέγουν τις σχολές; Πόσο δημοφιλείς είναι τελικά οι δημοφιλείς σχολές; Αν και είναι πολύ νωρίς να μιλάμε για μηχανογραφικό, δεν είναι καθόλου νωρίς να μιλάμε για έγκαιρο σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό.
Στο πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ της Ελπίδας Οικονομίδη που δημοσιεύεται στις επόμενες σελίδες, βλέπουμε πως πλέον οι υποψήφιοι δεν βαδίζουν «στα τυφλά» με μοναδικό κριτήριο τα μόρια και τις επιδόσεις τους. Αριστούχοι που ξεπέρασαν τα 19.500 μόρια επέλεξαν σχολές με βάση εισαγωγής λίγο πάνω από τις 16.000, δείχνοντας ότι ισορροπούν τις προτιμήσεις τους σε συνδυασμό με την επαγγελματική αποκατάσταση που προσφέρουν οι σχολές και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Και έτσι θα έπρεπε να γίνεται, κόντρα σε παραδόσεις δεκαετιών που έκρυβαν κάτω από το χαλί την αδυναμία πραγματικής επιλογής.
Φαίνεται πως αρχίζουν να πιάνουν τόπο οι συμβουλές των ειδικών, που συστήνουν στους μαθητές και τις οικογένειές τους να διευρύνουν τον ορίζοντα των προτιμήσεών τους πέρα από τα παραδοσιακά κάστρα, χωρίς φυσικά να τα αποκλείουν αν αυτά είναι το πραγματικό θέλω τους. Ομως ζούμε στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και αυτό σημαίνει ότι παλιά επαγγέλματα απαιτούν νέες δεξιότητες και καινούργια επαγγέλματα δημιουργούνται.
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
Κατά αναλογία βλέπουμε και τη στροφή πολλών νέων παιδιών σε πιο εξειδικευμένα και τεχνικά επαγγέλματα και σε αυτό βοήθησε πολύ το άνοιγμα που έγινε με το παράλληλο μηχανογραφικό και τα δημόσια ΙΕΚ. Προς τη σωστή κατεύθυνση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι και η δημιουργία επαγγελματικών μεταπτυχιακών μέσω σύμπραξης δημόσιων πανεπιστημίων και ιδιωτικών εταιριών.
Μετά από την επικίνδυνη απαξίωση της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης για την οποία ευθύνεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που κατήργησε εν μια νυκτί τα ΤΕΙ και τα βάφτισε ΑΕΙ, αρχίζει να διαφαίνεται στο σύστημα μια ισορροπία.
Φυσικά θα χρειαστεί ακόμα πολλή δουλειά, αν ρίξουμε μια ματιά στις λίστες με κενές θέσεις εργασίας που δημοσιοποιούν συχνά επιμελητήρια και επαγγελματικοί φορείς. Ειδικότητες που βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας εμφανίζουν μεγαλύτερη προσφορά από ό,τι ζήτηση, με αποτέλεσμα οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να δυσκολεύονται να βρουν ειδικούς, όπως π.χ. στον κλάδο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Επιτέλους, όμως, κάτι δείχνει πως αλλάζει.