Την Παρασκευή 25/11/2022, ανέλαβε υπηρεσία στο σχολείο μας η κοινωνική λειτουργός κα ……, η οποία θα βρίσκεται στον χώρο του σχολείου κάθε Πέμπτη επί 5 διδακτικές ώρες. […] Η κυρία …. θα είναι στη διάθεσή σας για διά ζώσης συναντήσεις, σχετικά με θέματα που αφορούν στα παιδιά σας – μαθητές/τριες του σχολείου». Σημαντική σημείωση: Το μέιλ δεν είναι από κάποιο ιδιωτικό σχολείο. Αφορά ένα δημόσιο λύκειο μιας συνηθισμένης συνοικίας. Για αυτό και είναι σπουδαίο.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Ας μην κρυβόμαστε μεταξύ μας. Πριν από μερικά χρόνια άνοιγαν τα σχολεία και δεν υπήρχαν βιβλία. Μετά δεν είχαν καθηγητές και υπήρχαν κενά που έπρεπε να καλυφθούν ακόμα και μετά τα Χριστούγεννα. Πλέον, όχι απλά έχουν καλυφθεί τα κενά αλλά γίνονται και συνεχείς προσλήψεις βοηθητικού προσωπικού, κοινωνικών λειτουργών, νοσηλευτών, ψυχολόγων. Το θεωρείτε αυτονόητο; Μέχρι πριν από δύο χρόνια δεν ήταν. Πλέον όμως ο σχεδιασμός και η γενναία απόφαση για χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών αποδίδει καρπούς. Καρπούς χειροπιαστούς, που αφορούν την καθημερινότητα χιλιάδων μαθητών, εκπαιδευτικών και οικογενειών. Ταυτόχρονα σηματοδοτεί και κάτι παραπάνω: Τη συνειδητή απόφαση του υπουργείου Παιδείας για στήριξη των σχολικών μονάδων όχι ως έναν αποστειρωμένο χώρο απόκτησης γνώσης και βαθμοθηρίας, αλλά ως μια κοινότητα που φροντίζει και προστατεύει την ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών της.
Επί ΣΥΡΙΖΑ υπήρχαν περίπου 1.700 ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία. Σήμερα είναι περισσότεροι από 3.200, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η Νίκη Κεραμέως στη Βουλή κατά τη συζήτηση για το Εθνικό Σχέδιο κατά της παιδικής κακοποίησης. Πρόκειται για διπλασιασμό των συγκεκριμένων ειδικοτήτων, που είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για να μιλήσουν τα παιδιά αν αισθανθούν ότι κάτι τους απειλεί ή τους προβληματίζει. Στο ίδιο παρεμβατικό πλαίσιο είναι και η αύξηση των δαπανών για υποστηρικτικές δομές, η θεσμοθέτηση του συμβούλου σχολικής ζωής, η ένταξη μαθημάτων όπως η σεξουαλική αγωγή κ.ά.
Τα περιστατικά μπούλινγκ και οι παραβατικές συμπεριφορές εντός των σχολείων, δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται με κατασταλτικά ή τιμωρητικά μέσα, δεδομένου ότι θύματα και θύτες είναι ανήλικοι. Για αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό, πριν γιγαντωθεί ένα πρόβλημα, να βρεθεί δίπλα στα παιδιά ένας εξειδικευμένος παιδαγωγός/σύμβουλος. Διότι τελικά, το μοναδικό μάθημα που αξίζει όλοι να θυμόμαστε, είναι ότι η πρόληψη σώζει.