Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης
ΟΙ τεχνητές ελλείψεις στην αγορά είναι μια «στρατηγική» για να βγάλουν κάποιοι χρήμα. Πολύ χρήμα. Δεν δικαιολογείται να υπάρχει ζήτημα αποθεμάτων σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
ΠΟΙΟΙ κάνουν μεγάλη μπάζα; Οι χονδρέμποροι; Οι μεσάζοντες; Τα σούπερ μάρκετ; Το σιτάρι και το ηλιέλαιο που πωλούνται αυτή τη στιγμή στα σούπερ μάρκετ προέρχονται από την προηγούμενη σοδειά. Δεν εξάγουν σιτάρι η Ρωσία και η Ουκρανία και μέσα σε λίγες εβδομάδες φτιάχνουν τα άλευρα οι βιομηχανίες. Είναι μια διαδικασία που παίρνει αρκετούς μήνες.
ΤΑ ίδια συμβαίνουν και με τα καύσιμα. Κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε πώς τιμολογούνται. Τα διυλιστήρια έχουν ή δεν έχουν συμβόλαια εξαμήνου από τους προμηθευτές τους; Πώς είναι δυνατόν να εκτινάσσονται την ίδια ημέρα στις διεθνείς αγορές και στο βενζινάδικο της γειτονιάς; Ποιοι κερδοσκοπούν; Τα διυλιστήρια, οι χονδρέμποροι ή οι βενζινοπώλες; Και γιατί, πάντοτε, οι αυξήσεις γίνονται μέσα σε λίγες ώρες, ενώ οι μειώσεις παίρνουν μήνες, αφού οι διεθνείς τιμές πάρουν την… κατηφόρα;
ΠΑΝΩ-κάτω τα ίδια ισχύουν και με τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Αντε να βγάλει άκρη ο καταναλωτής για το τι του χρεώνουν οι πάροχοι. Είναι τόσο πολύπλοκο το σύστημα τιμολόγησης και κανείς, βέβαια, δεν γνωρίζει ποια τιμή υπολογίζουν όταν καθημερινά το χρηματιστήριο ενέργειας ανεβοκατεβαίνει με ιλιγγιώδεις ταχύτητες.
1.000 μέρες βαρβαρότητας
ΣΕ κάθε πόλεμο και οικονομική κρίση ανθοφορεί ο… μαυραγοριτισμός. Αυτό είναι γνωστό και ισχύει από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα.
ΤΟΣΟ η Ευρώπη όσο και η κυβέρνηση οφείλουν, όμως, να παρέμβουν δυναμικά. Οταν οι αγορές δεν λειτουργούν με σωστό τρόπο και κάποιοι θησαυρίζουν αισχροκερδώντας, τότε τα κράτη πρέπει να ρυθμίζουν τις τιμές. Να επιβάλλουν πλαφόν. Να ρίχνουν βαριά πρόστιμα, ίσως και λουκέτα.
ΚΑΙ κάτι ακόμα σημαντικό. Να αλλάξει η τακτική της «ανωνυμίας» για τα φαινόμενα αισχροκέρδειας. Δεν γίνεται να ακούμε για γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ, βενζινάδικο στην τάδε περιοχή και εστιατόριο στην… πέρα γειτονιά. Οταν οι υπηρεσίες ελέγχου πιάνουν τους παραβάτες, τότε να τους μαθαίνουμε και εμείς οι πολίτες. Με την επωνυμία του καταστήματος. Ισως πρέπει να μπει και μια «αφίσα» των ελεγκτικών Αρχών στην είσοδο της επιχείρησης, για να γνωρίζουν οι πολίτες ποιοι… αδειάζουν τις τσέπες τους!
Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr