Του Πάρι Μπίλλια, Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας
Στην πορεία του χρόνου, υπήρξε ανάγκη για περισσότερες μετακινήσεις, γι’ αυτό και η περιφερειακή «απέκτησε» τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Για να συμβεί αυτό, μειώθηκε το πλάτος της κάθε λωρίδας, κάτι το οποίο έγινε σε βάρος της οδικής ασφάλειας.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, ήταν προφανής η ανάγκη για την κατασκευή μίας νέας περιφερειακής οδού, η οποία θα μπορούσε να καλύψει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες μετακίνησης. Από την Εγνατία Οδό μελετήθηκε η λύση της κατασκευής εξωτερικής περιφερειακής, ενός έργου το κόστος του οποίου εκτιμήθηκε περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος των απαλλοτριώσεων. Λόγω της οικονομικής κρίσης η λύση απορρίφθηκε.
Έτσι, εξετάστηκαν άλλες λύσεις, όπως η διαπλάτυνση της περιφερειακής οδού και το fly over. Στην πρώτη περίπτωση, θα γινόταν διαπλάτυνση κατά μία ή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, λύση η οποία απορρίφθηκε, καθώς θα έπρεπε να κοπούν εκατοντάδες στρέμματα δάσους και να καθαιρεθούν όλα τα κατασκευασμένα τεχνικά κατά μήκος της Περιφερειακής, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που κατασκευάστηκαν πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που είχαν ζωή μόλις μία δεκαετία και προφανώς δεν είχαν αποσβεστεί.
Μένει ώσπου να φύγει…
Το fly over, το οποίο αποτελεί την επιλογή, είναι μία γέφυρα πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή οδό, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν ΛΕΑ. Η γέφυρα θα ξεκινά από το ύψος του νοσοκομείου «Παπαγεωργίου» και θα καταλήγει λίγο πριν από τα Κωνσταντινουπολίτικα, ενώ στη συνέχεια και μέχρι τον κόμβο του Αγίου Παύλου θα γίνει διαπλάτυνση του δρόμου με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Με τη λύση αυτή, η οποία κοστολογείται περίπου στα 370 εκ. ευρώ, δίνεται απάντηση στις αυξημένες ανάγκες μετακίνησης, ενώ παράλληλα θα υπάρξει σημαντική βελτίωση στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και στις κακοτεχνίες της υφιστάμενης οδού.
Το σημαντικότερο είναι ότι θα μειωθούν τα τροχαία. Από σχετικά στοιχεία πρόσφατων ετών, έχουν προκύψει για την Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, δείκτες θνησιμότητας και τραυματισμών, έως και οκτώ και δεκατέσσερεις φορές αντίστοιχα, μεγαλύτεροι της Αττικής Οδού στην Αθήνα. Και βέβαια το fly over θα δώσει λύση στις μετακινήσεις στην περιοχή της Θεσσαλονίκης για τις επόμενες δεκαετίες, με εξορθολογισμένο κόστος και ελάχιστες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Με δυο λόγια, πρόκειται για την καλύτερη και πλέον ισορροπημένη λύση που θα μπορούσε να επιλεγεί.
Η δε υλοποίηση του έργου μέσω ΣΔΙΤ εξασφαλίζει ποιοτική κατασκευή και άριστη λειτουργία της περιφερειακής οδού στο σύνολό της, καθ’ όλη τη διάρκεια παραχώρησης.