Διευκρινίζω εξαρχής ότι όλες οι ενέργειες και ο «προσανατολισμός» της αγοράς αναφέρονται στην ενισχυόμενη «επικυριαρχία» του καταναλωτή, με τη δυνατότητά του πλέον να επιλέγει μεταξύ εναλλασσόμενων και εναλλακτικών διαύλων πρόσβασης στα αγαθά, μια πραγματικότητα που διαμορφώνει νέες συνθήκες ανταγωνισμού.
Γράφει ο Αντώνης Μακρής*
Το νέο τοπίο των αγορών λιανικής πώλησης περιγράφεται με νεόδμητες έννοιες και τεχνικές, στο πεδίο των λύσεων που προσφέρουν οι ψηφιακές τεχνολογίες, όπως ενδεικτικά χρησιμοποιούνται οι όροι «big data», με αναφορά στις λύσεις διαχείρισης και αξιοποίησης εκρηκτικά μεγεθυνόμενων βάσεων δεδομένων, «AI», σε ευθεία απόδοση η «τεχνητή νοημοσύνη», «deep learning», δηλαδή διεισδυτική γνώση (και αναλυτική ικανότητα για αναστοχασμό) από τεχνολογικές οντότητες, «augmented reality», σε ευθεία επίσης απόδοση «επαυξημένη πραγματικότητα», με εφαρμογές στη διασφάλιση στο Διαδίκτυο οιονεί διά ζώσης εμπειρίας αίσθησης υλικών αγαθών, «IoT» («Ιnternet of things»), χωρίς ελληνική απόδοση, αλλά με εφαρμογές στους 3D εκτυπωτές και στην αυτοματοποίηση της λειτουργίας κατοικιών και άλλων χώρων, «blockchain» τεχνολογίες, με τεράστιες εφαρμογές στις συναλλαγές (με τα λεγόμενα «κρυπτο-νομίσματα»), αλλά και αλλού.
Kινεζική απόβαση στην πίσω αυλή του Τραμπ
Σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται με στόχο την απλοποίηση των λειτουργιών των νέων ψηφιακών «εργαλείων», με προσιτές τεχνολογικές λύσεις χαμηλού κόστους, ώστε να αυξηθεί ο ανταγωνισμός, σε όφελος του καταναλωτή και, ταυτόχρονα, για τη μεγιστοποίηση του κέρδους των ανταγωνιζόμενων επιχειρήσεων. Με τη βοήθεια λύσεων τεχνητής νοημοσύνης και στατιστικής ανάλυσης συνταρακτικά μεγάλου όγκου δεδομένων, προσφέρεται στις επιχειρήσεις η δυνατότητα σε βάθος κατανόησης του πελάτη και διαρκώς βελτιούμενης εικόνας της συμπεριφοράς του καταναλωτή.
Τεχνητή νοημοσύνη και συναισθηματική νοημοσύνη λειτουργούν θα έλεγε κανείς συμπληρωματικά, με την πρώτη να εξυπηρετεί τη λειτουργική επάρκεια των επιχειρήσεων για προσφορά των κατάλληλων αγαθών και τη δεύτερη να «καθοδηγεί» τον καταναλωτή στην επιλογή και ενδεχόμενη ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Δεν αναμένεται ότι, στον ορατό ορίζοντα, με τον απαιτούμενο χρόνο ωρίμανσης για την αξιοποίηση των παραπάνω εφαρμογών, να υποστεί άξιες λόγου μεταβολές -κυρίως μειώσεις- η απασχόληση στον τομέα λιανικής πώλησης. Που αναμένεται να παραμείνει ως ο τομέας με κυρίαρχα, μεταξύ των άλλων της οικονομίας, ποσοστά απασχόλησης.
Είναι σίγουρο ότι η σταδιακή αξιοποίηση των προαναφερθεισών τεχνολογιών και λύσεων θα εξελιχθεί σε ορίζοντα πενταετίας, τροφοδοτώντας όμως διαρκώς προσδοκίες και στο άμεσο μέλλον, για μια δημιουργική νέα χρονιά στο 2019!
*Ο Αντώνης Μακρής είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ)
Από το ειδικό ένθετο Οικονομία που κυκλοφορεί με τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]