Γράφει η *Δέσποινα Κονταράκη
Να δούμε όμως πόση διάθεση για αστεία θα τους απομείνει όταν θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά ο κρατικός ΟΑΣΘ που δρομολόγησε ο Χρήστος Σπίρτζης. Η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου από τον υπουργό Μεταφορών είναι πλέον γεγονός, αν και μένουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν στο δρόμο.
Είναι γεγονός πως η κατάσταση έτσι όπως είχε διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια δεν ήταν η καλύτερη. Αν ήταν, τότε οι εργαζόμενοι δεν θα τραβούσαν διαρκώς το χειρόφρενο των λεωφορείων, αφήνοντας εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και επισκέπτες χωρίς μέσο μεταφοράς, ούτε θα κόστιζαν οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης περισσότερα από αυτές της Αθήνας, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου. Να θυμίσουμε ότι ο ΟΑΣΘ λειτουργεί τα τελευταία 60 χρόνια ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με τις περισσότερες από τις μετοχές του να ανήκουν σε μικρομετόχους αυτοκινητιστές, και από λιγότερες στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, στο Συνεταιρισμό των Εργαζομένων και στο νομικό πρόσωπο του Οργανισμού. Παράλληλα, λάμβανε κρατική χρηματοδότηση περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ.
Μένει ώσπου να φύγει…
Τι θα συμβεί όμως με την επιχειρούμενη «απο-ιδιωτικοποίηση», όπως την ονομάζει ο κ. Σπίρτζης, θέλοντας να αποφύγει τον όρο κρατικοποίηση; Προφανώς θα αναλάβει το κράτος όλο το κόστος λειτουργίας, μισθοδοσίας, συντήρησης και ανάπτυξης της επιχείρησης. Και τι θα γίνει με τη σύμβαση που έχει ο ΟΑΣΘ με το Ελληνικό Δημόσιο; Σύμφωνα με το υπουργείο, η σύμβαση έχει λήξει, ωστόσο σύμφωνα με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου λήγει το 2019. Αν ισχύει το δεύτερο, θα πρέπει να δοθούν αρκετά εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση. Επίσης, στα χρωστούμενα είναι η επιχορήγηση του 2017, τα δωρεάν εισιτήρια που καλύπτονται από διάφορα υπουργεία, η διαφορά από το συντελεστή ΦΠΑ στην τιμή του εισιτηρίου, ενώ αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμα και το τίμημα εξαγοράς.
Και πάμε σε ένα άλλο ερώτημα: Οι δανειστές θα δώσουν το ΟΚ για μια κρατικοποίηση η οποία θα προσθέσει δύο νέους Οργανισμούς στο κράτος και θα προσθέσει 2.300 θέσεις εργασίας στο Δημόσιο; Και κάτι τελευταίο: Οταν ολοκληρωθεί η μεταφορά των Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης στο Δημόσιο, θα ακολουθήσει η ένταξή τους στο Υπερταμείο όπως και οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας; Αν ναι, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την αξιοποίησή τους.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου