Σύμφωνα με το ρεπορτάζ πρόσβαση σε μεγάλο όγκο δεδομένων, μεταξύ των οποίων και σε μηνύματα χρηστών, έδωσε το Facebook σε Microsoft, η Amazon, το Netflix και το Spotify.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ των New York Times, το κοινωνικό δίκτυο επέτρεψε στη μηχανή αναζήτησης της Microsoft να βλέπει τα ονόματα σχεδόν όλων των φίλων των χρηστών του Facebook χωρίς τη συγκατάθεσή τους, ενώ έδωσε και τη δυνατότητα σε Netflix και Spotify να διαβάζουν τα προσωπικά μηνύματα των χρηστών.
Επίσης, επέτρεψε στην Amazon να αποκτήσει ονόματα χρηστών και πληροφορίες επικοινωνίας μέσω των φίλων τους και άφησε την Yahoo να διαβάζει τις αναρτήσεις φίλων χρηστών, παρά τις δημόσιες ανακοινώσεις της εταιρείας ότι είχε σταματήσει τον διαμοιρασμό πολλά χρόνια πριν.
Τι είχε γίνει με την Cambridge Analytica
Ολα αυτά λίγο καιρό αργότερα από το σκάνδαλο της Cambridge Analytica, μετά την αποκάλυψη πως είχε παραχωρήσει στην εταιρεία τα προσωπικά δεδομένα δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών του και πιο συγκεκριμένα, με στόχο να επηρεάσει με αναρτήσεις της, την ψήφο τους στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές.
«Συνολικά, πιστεύουμε ότι οι προσωπικές πληροφορίες έως και 87 εκατομμυρίων χρηστών –οι περισσότεροι εκ των οποίων βρίσκονται στις ΗΠΑ– αποκτήθηκαν αθέματα από την Cambridge Analytica», ανέφερε τότε η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ.
Την πληροφορία αυτή έδωσε στη δημοσιότητα ο επικεφαλής του τεχνολογικού τομέα του Faceboo Μάικ Σρέπφερ, σε μια ανάρτησή του που αφορούσε τις ενέργειες στις οποίες προβαίνει η εταιρεία προκειμένου να περιορίσει την πρόσβαση τρίτων στα προσωπικά δεδομένων των χρηστών του Facebook.
Τον περασμένο μήνα το Facebook παραδέχτηκε ότι τα προσωπικά στοιχεία «εκατομμυρίων» χρηστών κατέληξαν στα χέρια της Cambridge Analytica, μιας εταιρείας που μεταξύ άλλων είχε εργαστεί και στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ για τις εκλογές του 2016.
Τα στοιχεία της έρευνας που «καίνε» την Cambridge Analytica
Σύμφωνα με την έρευνα των δύο εφημερίδων, η Cambridge Analytica χρησιμοποίησε χωρίς εξουσιοδότηση τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών που συγκέντρωσε για να αναπτύξει, στις αρχές του 2014, λογισμικό που επιτρέπει την πρόβλεψη ή τον επηρεασμό της ψήφου των εκλογέων.
Οι δύο εφημερίδες επικαλέστηκαν πληροφορίες που προέρχονταν από πρώην υπαλλήλους και συνεργάτες της Cambridge Analytica, αλλά και έγγραφα, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για την μεγαλύτερη παραβίαση στην ιστορία της Facebook Inc.
O Observer επικαλέστηκε τον whistleblower Κρίστοφερ Γουίλι, ο οποίος συμμετείχε στο στήσιμο της Cambridge Analytica και συνεργάσθηκε με τον ερευνητή Αλεξάντερ Κόγκαν, ψυχολόγο ερευνητή στο Πανεπιστήμιο του Cambridge για να συγκεντρώσει τα προσωπικά δεδομένα, να λέει ότι το σύστημα μπορεί να συστήσει το προφίλ μεμονωμένων ψηφοφόρων και να τους βομβαρδίσει με προσωποποιημένα διαφημιστικά μηνύματα.
Πιέσεις στην Google να πουλήσει το Chrome
«Εκμεταλλευθήκαμε το Facebook για να συγκεντρώσουμε εκατομμύρια προσωπικά προφίλ. Και κατασκευάσαμε μοντέλα για να εκμεταλλευθούμε ό,τι ξέραμε γι’ αυτούς, για να στοχεύσουμε τους ενδόμυχους φόβους τους. Αυτή ήταν η βάση επί της οποίας στήθηκε ολόκληρη η εταιρεία», δήλωσε ο Κρίστοφερ Γουίλι στον Observer.
Οι New York Times ανέφεραν ότι οι συνεντεύξεις με πρώην υπαλλήλους και συνεργάτες της Cambridge Analytica, καθώς και η εξέταση των email και εγγράφων της εταιρείας, αποκαλύπτουν ότι η εταιρεία όχι μόνο στηρίχθηκε σε προσωπικά δεδομένα από το Facebook, αλλά και ότι συνεχίζει να έχει στην κατοχή της την πλειονότητα ή και το σύνολο αυτών.
Σύμφωνα με τον Observer, τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν μέσω μίας app με την ονομασία thisisyourdigitallife, η οποία σχεδιάστηκε από τον Αλεξάντρ Κόγκαν, ανεξάρτητα από την εργασία του στο Πανεπιστήμιο του Cambridge.
Μέσω της εταιρείας του Κόγκαν, της Global Science Research, και σε συνεργασία με την Cambridge Analytica, εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες, 270.000 για την ακρίβεια, πληρώθηκαν για να κάνουν ένα τεστ προσωπικότητας και συμφώνησαν με τη συγκέντρωση των προσωπικών τους δεδομένων για πανεπιστημιακή χρήση, αναφέρεται στο δημοσίευμα του Observer. Αλλωστε η app του Κόγκαν διαφημιζόταν στο Facebook ως «ερευνητική εφαρμογή που χρησιμοποιείται από ψυχολόγους».
Ωστόσο, η εφαρμογή thisisyourdigitallife συγκέντρωσε πληροφορίες από τους φίλους στο Facebook όσων έκαναν το τεστ, γεγονός που οδήγησε σε μία συγκέντρωση στοιχείων δεκάδων εκατομμυρίων προσώπων, παρά το γεγονός ότι η «platform pοlicy» του Facebook, επιτρέπει τη συλλογή στοιχείων φίλων μόνο για τη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών στην χρήση της πλατφόρμας και απαγορεύει την πώλησή τους ή την χρησιμοποίησή τους για διαφημιστικούς σκοπούς. Η Facebook εξήγησε ότι ο Κόγκαν συγκέντρωσε νομίμως τα δεδομένων των χρηστών, αλλά παραβίασε τους όρους της πλατφόρμας διαβιβάζοντάς τα στην Cambridge Analytica και στον Κρίστοφερ Γουίλι.
Το Facebook διέγραψε την εφαρμογή το 2015 αφού έμαθε την μη τήρηση της πολιτικής του.
Ο Αλεξάντρ Κόγκαν, όπως και όλοι όσοι είχαν λάβει τα δεδομένα, διαβεβαίωσε την Facebook ότι όλα τα στοιχεία έχουν καταστραφεί. Ομως οι επικεφαλής της αμερικανικής πλατφόρμας δεν εξήγησαν ποτέ με ποιον τρόπο συγκεντρώθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν.
Μπλεγμένη και στο βρετανικό δημοψήφισμα
Η Cambridge Analytica, ως θυγατρική της SCL, είναι γνωστή και από την ανάμειξή της στην προεκλογική εκστρατεία για το δημοψήφισμα που οδήγησε στο Brexit, κατά τη διάρκεια της οποίας συνεργάσθηκε με την ομάδα Leave.EU υπέρ του Brexit προσφέροντας σχήματα συγκέντρωσης δεδομένων και στόχευσης κοινού.
Η εταιρεία χρηματοδοτήθηκε με 15 εκατομμύρια δολάρια από τον Ρόμπερτ Μέρσερ, αμερικανό επιχειρηματία που έκανε περιουσία με τα hedge funds και είναι ένας από τους κύριους δωρητές του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος.
Σύμφωνα με τον Observer, την Cambridge Analytica διηύθυνε ο περιώνυμος Στιβ Μπάνον, ένας από τους στενούς συνεργάτες του Ντόναλντ Τραμπ, πριν εκδιωχθεί από τον Λευκό Οίκο το καλοκαίρι του 2017.
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]