Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο σκηνοθέτης, χορογράφος και διευθυντής του μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνος Ρήγος. Λίγα λεπτά πριν από την υπόκλιση, τα φώτα κλείνουν. Απόλυτη σιωπή στο κοίλον του αργολικού θεάτρου. Η δυναμική της έναστρης Επιδαύρου κατακλύζει όλο το κοινό. Κάθε αρνητικό των «Ιππέων» εξανεμίστηκε! Μια ζηλευτή ιδέα δύο ολόκληρων λεπτών απόλυτης ησυχίας με τον πιο δραστήριο γκιόνη να συμμετέχει στην παράσταση! Αμέσως μετά οι προβολείς άνοιξαν και ο εξαίρετος Χορός των Ιππέων του Ρήγου μάς συνεπήρε με ορμή, δύναμη κι αποφασιστικότητα στο αριστοφανικό σύμπαν του. Κι όλο αυτό συνέθεσε εν τέλει μια μοναδική ενέργεια διεξόδου, την επαναφορά στην κανονικότητα μετά από τόσους μήνες εγκλεισμού και πολιτιστικής αδράνειας.
8.700 θεατές
Το εγχείρημα ήταν εκ των πραγμάτων δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο, όπως φάνηκε από το θερμό χειροκρότημα που απέσπασαν οι «Ιππείς» από τους περίπου 8.700 θεατές που ταξίδεψαν στο αρχαίο θέατρο κατά τη διάρκεια των τριών παραστάσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ε.Θ. Το έργο απήλαυσαν μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, οι καλλιτεχνικές διευθύντριες του Εθνικού Θεάτρου Ερις Κύργια και του Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πριν ξεκινήσει η παράσταση μια ομάδα από νέους αθλητές ασκούνται σε ένα υπαίθριο γυμναστήριο ανάμεσα στα μάρμαρα. Συνομιλούν, προπονούνται και τραγουδούν. Το έργο ξεκινάει με τους δύο υπηρέτες του δήμου να μιλούν για την κακομεταχείρισή τους από τον πονηρό επιστάτη τους, τον βυρσοδέψη Παφλαγόνα. Οι χρησμοί όμως αποκαλύπτουν πως ο αλλαντοπώλης Αγοράκριτος εκτοπίζει τον Παφλαγόνα! «Το μόνο σου ελάττωμα είναι που ξέρεις κάτι… Για τη δημαγωγία δεν χρειάζεται να είσαι μορφωμένος ούτε τίμιος ούτε ευγενικός, αλλά ξύλο απελέκητο και τομάρι», επιμένει ο Δημοσθένης. Ο αλλαντοπώλης, με την υποστήριξη των Ιππέων εκπροσώπων της ανώτερης τάξης που αποτελούν το Χορό της κωμωδίας, πείθεται να γίνει ο πρώτος υπηρέτης της πόλης. Το έργο παρουσιάστηκε στα Λήναια το 424 π.Χ. και αποτελεί ένα δριμύτατο «κατηγορώ» στον Κλέωνα ο οποίος στο έργο ταυτίζεται με τον δημαγωγό Παφλαγόνα.
Επικαιροποιήσεις…
Οι «Ιππείς» όπως μας τους σύστησε ο ευρηματικός Ρήγος μιλούν στο σύγχρονο ελληνικό κοινό με πολλούς συμβολισμούς και εύστοχες επικαιροποιήσεις. Ο σκηνοθέτης φαίνεται να έχει διαβάσει το έργο και να το αναπτύσσει μέσα από πολυσυλλεκτικά σχήματα, κι αυτό φαίνεται τόσο αρχικά από την επιλογή των ετερόκλητων ερμηνευτών που έχει διαλέξει όσο και στη ροή του έργου που συνθέτει ένα πολύμορφο θέαμα με μουσική και χορό. Πρόκειται για μια δουλεμένη παράσταση που διακρίνεται για την προσοχή στις λεπτομέρειες! Συγκεκριμένα, ερμηνευτικά οι «Ιππείς» κινούνται σε ένα άξιο επίπεδο από τους περισσότερους συντελεστές. Βέβαια, υπάρχουν δύο πρωταγωνιστές: ο Κώστας Κόκλας ως Κλέων-Παφλαγόνας και ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης ως Αλλαντοπώλης, οι οποίοι κατέχουν σε μεγάλη διάρκεια το κωμικό στοιχείο της παράστασης μέσα από τους αγώνες λόγου που υπογραμμίζουν επαρκώς κάποια από τα νοήματα του έργου. Ο Πάνος Μουζουράκης ως Δημοσθένης κινήθηκε ικανοποιητικά στην επιδαύρια Ορχήστρα με σεβασμό, παρασύροντας με το στιλ του το κοινό στο παλμό του έργου. Πολύ καλοί ερμηνευτικά που χάρισαν επίσης γέλιο ήταν ο Στέλιος Ιακωβίδης ως Δήμος κι ο Κωνσταντίνος Πλεμμένος στο ρόλο του Νικία.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Ετερος μεγάλος πρωταγωνιστής ο Χορός των Ιππέων με προεξάρχοντα τον απολαυστικό πολυτάλαντο Κωνσταντίνο Μπιμπή να φλερτάρει εμφατικά και δυναμικά με το σουρεαλισμό και την αριστοφανική τρέλα. Στα ίδια επίπεδα επίσης κινήθηκε και η μοναδική γυναίκα του θιάσου, η Στεφανία Γουλιώτη, η οποία φέρει ιδιαίτερο συμβολικό βάρος καθώς αναδεικνύει τη θέση της γυναίκας μέσα στην κοινωνία. Ο Χορός μοιάζει με εφηβικό σώμα που προσπάθησε και κατάφερε να αναθερμάνει το μουδιασμένο από τον εγκλεισμό κοινό… Οι «Ιππείς» έδιναν συνεχώς την εντύπωση του σίγουρου ρυθμικού καλπασμού του αλόγου και της αποφασισμένης σκηνοθετικής θέσης να δημιουργήσει διέξοδο! Μέσα από το Χορό ξεπηδούν κιθάρες, γιουκαλίλι, κλαρινέτα, σαξόφωνα και μπαγιάν χαρακτηρίζοντας το πολύμορφο θέαμα.
Η σκηνοθεσία στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου έχει ανάγκη, εκτός από ωραίες εικόνες που δημιουργούν ευεξία, κι από ένα καλό κείμενο, το οποίο υπήρχε αλλά δεν αναδείχθηκε επαρκώς… Σε αυτό το ικανοποιητικό σχετικά αποτέλεσμα συνέβαλαν και τα σκηνικά τα οποία επιμελήθηκε ο ίδιος ο Κωνσταντίνος Ρήγος με τη Μαίρη Τσάγκαρη. Γύρω από το υπαίθριο γυμναστήριο, δεκατρία όργανα ρυθμικής που μοιάζουν με σέλα αλόγων και στο βάθος η Πνύκα! Οσον αφορά τα κουστούμια της Νατάσσας Δημητρίου, ξεχώρισαν εκείνα του Χορού, ενώ των υπόλοιπων ρόλων δεν είχαν κάποια ιδιαίτερη λειτουργική αναφορά.
Μικρόφωνο
Στα ενδιαφέροντα στοιχεία της παράστασης ήταν και η προσεκτική – επιλεκτική χρήση μικροφώνου που αλλοίωνε τη φυσική φωνή, μια ευρηματική χρήσιμη πινελιά που δεν αλλοίωσε ούτε το νόημα ούτε την εκφορά του λόγου. Απεναντίας, φάνηκε σαν να εκσυγχρονίζονται τα μέσα εκφοράς του λόγου, όχι όμως εις βάρος της επιδαύριας ακουστικής.
Η παράσταση του Ρήγου σέβεται το έργο του Αριστοφάνη και δημιούργησε μια καλή και έντιμη -τηρουμένων των αναλογιών- έναρξη των «Επιδαυρίων», αναδίνοντας ζωή, παλμό και συμβολισμούς για την πανδημία, το λαϊκισμό και τη δημαγωγία στο όνομα μιας φιλολαϊκής πολιτικής ανεξαρτήτως πολιτικών χρωματισμών.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Τι είναι το Freedom pass – Πώς θα λειτουργήσει σε νέους 18 – 25 ετών
- Μητσοτάκης: Προπληρωμένη κάρτα 150 ευρώ με την πρώτη δόση σε νέους ηλικίας 18-25 ετών
- Γλυκά Νερά: Στους γονείς της Κάρολαϊν η μικρή Λυδία – Αφαιρείται προσωρινά από τον 33χρονο η γονική μέριμνα του παιδιού
- Αυξήσεις συντάξεων έως 204 ευρώ και αναδρομικά πάνω από 5.000 ευρώ [πίνακες & παραδείγματα]
- Αυτά είναι τα 22 SOS στις φετινές φορολογικές δηλώσεις
- Άρση μέτρων: Τέλος η απαγόρευση κυκλοφορίας – Όλα όσα αλλάζουν από σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter