Στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη, ο Θανάσης Λάλας παρουσιάζει έως τις 25 Αυγούστου την έκθεση «Τετράδια Α΄ – Οι Τιτάνες των Αισθήσεων», την οποία εγκαινίασε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου. Η έκθεσή του στο ΓΑΚ/Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας «Η Ζωή μιας απώλειας» διαρκεί έως τις 31 Αυγούστου και περιλαμβάνει τριάντα ζωγραφικά έργα που δημιουργήθηκαν σε 168 ώρες, ως ένα έργο.
Στην Πινακοθήκη Κυκλάδων ο Θανάσης Λάλας εμπνέεται από τους Τιτάνες, τους αρχαίους θεϊκούς φορείς, τα υπερφυσικά όντα που γεννήθηκαν από τη Γαία και τον Ουρανό και δημιουργεί τους δικούς του Τιτάνες των Αισθήσεων, μόνο που δεν είναι πέντε, αλλά επτά. Εκτός από την Αφή, τη Γεύση, την Οραση, την Οσφρηση και την Ακοή, έχουμε την Ενόραση και την Κοινή Λογική. Οι Τιτάνες των Αισθήσεων προέκυψαν, όπως σημειώνει ο ίδιος, από την ερωτική σχέση του Νου με την Αίσθηση, για αυτό ονομάστηκαν Αισθήσεις, Τιτάνιες Αισθήσεις του Σώματος. Τα «Τετράδια» αποτελούν την καθημερινή πνευματική του ενασχόληση, μέσα από 31 ζωγραφικά έργα μεγάλων διαστάσεων με μικτή τεχνική πάνω σε βαμβακερό καμβά, οκτώ γλυπτά τοτέμ και ένα επιζωγραφισμένο αυτοκίνητο.
Τεχνητή Νοημοσύνη
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων ο Θανάσης Λάλας αλληλεπίδρασε με την Τεχνητή Νοημοσύνη συμπράττοντας με την UBITECH, μία εταιρία υψηλής τεχνολογίας, διαγνωσμένης εμπειρίας στην Τεχνητή Νοημοσύνη, καταθέτοντας ένα εικαστικό γεγονός, βασισμένο σε μία ιδέα του Ανέστη Κυριακίδη που επιμελείται της έκθεσης και της εταιρίας Graphicon. Στην έκθεση επίσης παρουσιάζονται δεκαπέντε video presentations «Titans of Art», παραγωγής της ΕΡΤ. Δεκαπέντε συναντήσεις του Θανάση Λάλα με ανθρώπους που καθόρισαν τη δημιουργική σκέψη, παγκοσμίως, των τελευταίων εκατό χρόνων.
Η διοργάνωση γίνεται από τον Δήμο Ερμούπολης Σύρου και την Contemporary Athens. Επιμέλεια: Ανέστης Κυριακίδης (Graphicon) Συντονισμός: Γιώργος Αλντουβάς.
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
Μέσα σε 168 ώρες
Εντελώς διαφορετική η εικαστική στο ΓΑΚ/Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας. Τα 30 έργα που παρουσιάζει εκεί τα τοποθετεί στην «Art Brut» περίοδό του, επειδή δημιουργήθηκαν σε 168 ώρες, με σκοπό να ξεπεράσει ο ίδιος την απώλεια του πατέρα του. Οπως αναφέρει, πρόκειται για έργα που αποδεικνύουν τη ζωή που κρύβει μία απώλεια. Μια απώλεια που εξελίσσεται σε πένθος και εξωραΐζεται μέσω της δημιουργίας.
Ο μόνος λόγος δημιουργίας αυτών των έργων ήταν «… να κολυμπήσει η ψυχή μου σε πιο ήρεμα νερά και να συνεχίσω το ταξίδι μου, υπερβαίνοντας την ψυχική αναπηρία που προκαλεί ένας θάνατος, μια απώλεια τόσο καθοριστική για την ψυχική ηρεμία». Τα 30 έργα κρατήθηκαν 20 χρόνια στο σκοτάδι. «Θεωρούσα ότι αυτά τα έργα ήταν μια προσωπική μου υπόθεση, μια άσκηση ψυχικής ισορροπίας, ένα μυστικό που είχε τη δύναμη στέρεου θεμέλιου. Σε δυο- τρεις ανθρώπους που τόλμησα να τα δείξω όλα αυτά τα χρόνια, άκουσα πολύ αντιφατικά πράγματα… Ο Κώστας Τσόκλης ήταν ένας από τους ελάχιστους που έχουν δει αυτά τα έργα…Μου είχε πει θυμάμαι: “Μόνο δυο -τρία αξίζουν τον κόπο, τα υπόλοιπα σκίσε τα”. Και αμέσως μετά με κοίταξε στα μάτια και μου είπε: “Μην σκίσεις τίποτα, ίσως να κάνω λάθος…” Ετσι κράτησα αυτά τα έργα και δεν θα τα έβγαζα στο φως αν δεν είχε προηγηθεί την προηγούμενη χρονιά “Η Χρησιμότητα του Αχρηστου”, ένα “Γράμμα στον Πατέρα μου”. Ενα βιβλίο που έγραψα και εξέδωσα ειδικά για να το χαρίσω στους έγκλειστους ανήλικους των φυλακών της Αυλώνας! Το βιβλίο αυτό είχε μια αναπάντεχη απήχηση στους αναγνώστες κι αυτή η αποδοχή μού έδωσε τη δύναμη να εκθέσω κι αυτά τα 30 έργα, που είναι η εικαστική προσέγγιση της ίδιας αγωνίας!» λέει ο καλλιτέχνης.
Η ιστορικός-αρχειονόμος Ντίνα Αδαμοπούλου, διευθύντρια του ΓΑΚ/Ιστορικού Αρχείου- Μουσείου Yδρας αναφέρει: «Με τη διοργάνωση της έκθεσης του Θανάση Λάλα επιχειρούμε να ανοίξουμε μια πύλη προς το πολύπλευρο καλλιτεχνικό του σύμπαν προσπαθώντας να δημιουργήσουμε μια αρχική εισαγωγή στον κόσμο του, σε έναν κόσμο γεμάτο χρώμα, συναίσθημα και βαθιά νοήματα, καλώντας τον θεατή και αναγνώστη να ανακαλύψει και να εκτιμήσει τη μοναδικότητα του έργου του ξεχωριστού αυτού Eλληνα δημιουργού».
Η έκθεση «Η Ζωή μιας απώλειας» είναι υπό την αιγίδα του ΕΟΤ. Συνδιοργάνωση: ΓΑΚ/ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΔΡΑΣ και Contemporary Athens.