Χωρίς το τατουάζ, μπορούσε να απολαμβάνει προνόμια, ελευθερίες, δικαίωματα που η πλειονότητα στερούνταν εξαιτίας της κρατικής υποχρεωτικότητας. Ένα μελανό σύμβολο μεταξύ του αντίχειρα και του δείκτη -που προκύπτει από το συνδυασμό γραμμάτων σίγμα και ταυ- ήταν αυτό που ξεχώριζε τους ανθρώπους. Η ίδια όμως δεν διέκρινε διαφορές, παρά μόνο στα πρόσωπα και στα σώματα των ανθρώπων όπου απυπώνονταν η κακουχία, η εξαθλίωση και η έλλειψη βασικών αγαθών. Η Κλόι ζει στις σελίδες του βιβλίου της Φραντζέσκας Μάνγγελ «Οι Καθαροί» (εκδόσεις Μίνωας) σε χρόνο και τόπο απροσδιόριστο. Θα μπορούσε, όμως, να ζει σήμερα.
Στην καταπίεση και στην κρατική καταστολή προστίθενται ο ζόφος του πολέμου και η «καθαρότητα» των πολιτών αποκτάει νέα διάσταση. Καθορίζει ποιος θα ζήσει και ποιος θα πεθάνει. Σε πρώτο πλάνο μπαίνει η φτώχεια, η πείνα, ο φόβος και η αδικία, τίθεται εν αμφιβόλλω η αξία της ανθρώπινης ζωής. «Είναι άθλια η εποχή που ζούμε, δεν συμφωνείς; Κοίτα γύρω σου. Ανασαίνει η γη κι εμάς μάς έχουν κόψει το οξυγόνο. Γιατί μας το κάνουν αυτό; Γιατί μας εκφυλίζουν έτσι; Γιατί δεν μας αφήνουν να είμαστε απλά εμείς; Να αναπνέουμε και να αγαπάμε ελεύθερα;», λέει η φίλης της, η Ντάρια στην Κλόι, περιγράφοντάς το πνιγηρό κλίμα που δημιουργείται. Η Ντάρια είναι το στήριγμά της, η ηρωίδα της και όταν εκείνη εξαφανίζεται η Κλόι κινεί γη και ουρανό για να τη βρει, χωρίς να μπορεί να φανταστεί ότι θα βρεθεί αντιμέτωπη με έναν ενύπνιο εφιάλτη, ότι θα γίνει μάρτυρας του σκοτεινότερου πρόσωπου της ανθρώπινης φύσης.
«Οι Καθαροί» είναι ένα δυστοπικό μυθιστόρημα, μια ιστορία επιβίωσης, όπου η ανάγκη για το θαύμα καθορίζει τις αποφάσεις των πρωταγωνιστών, και δίνει την ελπίδα στους αναγνώστες ότι «την έκβαση των γεγονότων την καθορίζουν οι άνθρωποι, γυρνώντας το κεφάλι στο σκοτάδι ή στο φως». Εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα, που στιγμάτισαν την ιστορία του περασμένου αιώνα και ταλανίζουν την ανθρωπότητα μέχρι σήμερα, η Μάνγγελ καταπιάνεται με τις ανθρώπινες σχέσεις, σχεδιάζει τρισδιάστατους χαρακτήρες σε ένα μυθιστόρημα που διακατέχεται από μυστήριο, είναι ατμοσφαιρικό με κινηματογραφική πλοκή και ρυθμό.
Ο αναγνώστης, μαζί με τους ήρωες του βιβλίου, καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στο καλό και το κακό, το άδικο και το δίκιο, τη ζωή και το θάνατο, ακόμα και να αναλογιστεί την αξία της αγάπης, της φιλίας, της εμπιστοσύνης, της αποδοχής. Οι «προβολές» στην καθημερινότητά μας είναι αναπόφευκτες. «Τώρα το κακό υπήρχε παντού, χτυπούσε τυφλά δίχως εξαιρέσεις. […] Επιβιώναμε. Το χειρότερο; Συνηθίζαμε. Μαζί με την αλλοίωση της καθημερινότητας, αλλοιώνονταν και οι χακτήρες μας. […] Μέρα με τη μέρα άλλαζa κι εγώ. Οσο συνήθιζα εκείνη την πραγματικότητα γινόμουν κάτι που δεν μου άρεσε· υπερβολικά νωθρή, δυσκίνητη και τρομαγμένη.»
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Η βραβευμένη συγγραφέας Φραντζέσκα Μάνγγελ, συστήθηκε στο αναγνωστικό κοινό με τη διλογία «Η νύχτα του Σάουιν και Καχαραμπού» (εκδόσεις Bell). Από τον Οκτώβριο κυκλοφορούν «Οι Καθαροί» στις προθήκες των βιβλιοπωλείων με νέα εκδοτική οικογένεια, τις εκδόσεις «Μίνωας». Στην πρόσφατη παρουσίαση του βιβλίου, που παρεβρέθηκε ο «ΕΤ», επιβεβαιώθηκε ότι οι βιβλιόφιλοι παρακολουθούν τα συγγραφικά της βήματα και πιστεύουν στα ταλέντο της.
Mini bio συγγραφέα
Η Φραντζέσκα Μάνγγελ γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Εικαστικές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο De Montfort της Αγγλίας και δραστηριοποιήθηκε στον τομέα της conceptual photography για διαφημιστικές εταιρείες και περιοδικά. Παράλληλα, δίδασκε σε Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών και αρθρογραφούσε στον περιοδικό Τύπο. Σήμερα εργάζεται ως κειμενογράφος και στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τη φωτογραφία και τη ζωγραφική.
Το πρώτο της μυθιστόρημα, «Η νύχτα του Σάουιν» (2017, Εκδόσεις Bell) αγαπήθηκε από το αναγνωστικό κοινό και κατέκτησε το βραβείο Μυθιστορήματος της Xρονιάς στην κατηγορία «Πρωτοεμφανιζόμενος Συγγραφέας» στα Βραβεία Public 2018. Την επιτυχημένη διλογία, από τις ίδιες εκδόσεις, έκλεισε το 2019 το μυθιστόρημα «Καχαραμπού».
Ειδήσεις σήμερα
Εύα Καϊλή: Η πρώτη αντίδραση της μέσα από την φυλακή – «Είμαι αθώα»
Θεσσαλονίκη: Πέθανε ο 16χρονος Ρομά που πυροβολήθηκε από αστυνομικό
Γιάννης Διακογιάννης: Πέθανε ο πατριάρχης της αθλητικής δημοσιογραφίας