Είναι πολύ ενδιαφέρον και δημιουργικό όταν οι τέχνες συναντώνται, υποστηρίζονται και αλληλοσυμπληρώνονται.
Αυτό συμβαίνει και στην ατομική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη «Ορατῶν τε καί ἀοράτων», που φιλοξενείται στην γκαλερί Citronne, όπου εκτός από τα 43 καινούργια ζωγραφικά έργα που παρουσιάζονται, είδαμε και ένα βίντεο πάνω σε ένα απόσπασμα της σύνθεσης του Γιώργου Κουμεντάκη «Το Ισοκράτημα ενός Παιδιού», καρπός της συνεργασίας και αλληλοεκτίμησης συνθέτη και ζωγράφου.
Πρόκειται για τη δέκατη έβδομη ατομική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη, με την οποία ο εικαστικός καλλιτέχνης ολοκληρώνει ένα διετή κύκλο εντατικής εργασίας.
Τα καινούργια του έργα είναι συγκεκριμένα 28 αβγοτέμπερες μεγάλου και μικρού μεγέθους σε ξύλο, δέκα σχέδια μικτής τεχνικής σε χαρτί, πέντε ολόγλυφα ή ανάγλυφα έργα σε επιζωγραφισμένο μάρμαρο Τήνου, που είναι η ιδιαίτερη πατρίδα του καλλιτέχνη, και ένα βίντεο. Ενας ενδιαφέρων διάλογος ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, το χθες και το σήμερα.
Με τα έργα της παρούσας έκθεσης ο Κυραρίνης συμπληρώνει, επεκτείνει και τελειοποιεί μια σχεδόν εικοσαετή πορεία ζωγραφικής και συμπυκνώνει σε αυτά όλα τα χαρακτηριστικά της τέχνης του.
Τα θέματά του είναι σχεδόν πάντα προσωπογραφίες αγγέλων ή νικητήριοι άγγελοι επί του κακού ή άγιοι ιππότες λογχίζοντες δράκοντες, δηλαδή το θέμα είναι κυρίως ένα: η πάλη του καλού και του κακού, η επικυριαρχία του πρώτου, στην ουσία μια αλληγορία των ανθρώπινων παθών.
«Η τέχνη του Αλέκου Κυραρίνη περιστρέφεται πάντα γύρω από τη σχέση ανάμεσα στο ορατό και το αόρατο, ανάμεσα στο φυσικό και το μεταφυσικό», λέει η Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, ιστορικός τέχνης και δημιουργός της γκαλερί Citronne. «Στη σχέση αυτή υπεισέρχεται και η αέναη πάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό, την οποία έχει απεικονίσει και συμβολοποιήσει η Ορθοδοξία.
Η εικαστική γραφή του Κυραρίνη είναι πάντοτε πυκνή, σύνθετη και παλίμψηστη. Στρώματα ιστορικής μνήμης, λαϊκές και θρησκευτικές παραδόσεις, αρχαίες καταβολές συνυπάρχουν και αλληλοεπικαλύπτονται σε μια φαινομενικά χαοτική διάταξη, η οποία, όμως, τελικά οργανώνεται στην επιφάνεια με σχολαστική λεπτομέρεια και ακρίβεια.
Οπως στην αγιογραφία, οι δημιουργίες αυτές δεν έχουν ούτε βάθος ούτε προοπτική – δεν υπάρχει τρίτη διάσταση. Για να φθάσει στο αποτέλεσμα ο καλλιτέχνης πειραματίζεται με διάφορες τεχνικές. Επεξεργάζεται υλικά σε αλλεπάλληλες στρώσεις, τα οποία “σβήνονται” μέσα στις επιστρώσεις και δημιουργούν μια καινούργια επιφάνεια, όπου και διαβάζονται ως “ίχνη”.
Η αίσθηση που προκύπτει είναι η “πατίνα” του χρόνου – δηλαδή ένα πολιτισμικό ίζημα της Ιστορίας και, ταυτοχρόνως, της υποσυνείδητης επιλεκτικής μνήμης».
H περιήγηση στην έκθεση περιλαμβάνει για τον επισκέπτη ακόμα μια ενότητα έργων που βρίσκονται, όπως σημειώνει η Τατιάνα Σπινάρη, «σε συμπληρωματική αντιπαράθεση με αυτές τις παλίμψηστες ιχνηλατήσεις.
Στην ενότητα αυτή ο Κυραρίνης εκθέτει και ανάγλυφα έργα. Τα έργα αυτά έχουν χαραχθεί πάνω σε λευκό μάρμαρο από την Τήνο, τον τόπο καταγωγής του, και, ταυτοχρόνως, αναφορά στη μαρμαρογλυπτική και την ξυλογλυπτική τέχνη, στοιχεία και αυτά της λαϊκής παράδοσης και της θρησκευτικής πίστης».
Κάνοντας, τέλος, ένα σχόλιο για τη δύσκολη εποχή που διανύουμε, η Τατιάνα Σπινάρη επισημαίνει: «Η ενότητα αυτή εκτίθεται στην γκαλερί Citronne σε μια εποχή με μεγάλες εντάσεις, με αδόκητες αλλαγές, με απειλητικές προοπτικές, που έχουν ήδη ανατρέψει τον ρου του προσωπικού και του κοινωνικού μας βίου.
Ο Αλέκος Κυραρίνης εικονοποιεί μεταφυσικά το φόβο, ο οποίος ισούται με το κακό. Εικονογραφεί έναν κόσμο άυλο, αλλά υπαρκτό, ο οποίος συντίθεται από τις επιστρώσεις του χρόνου και ομογενοποιείται μέσα από τη συνεκτική παράδοση. Μας προτείνει μια άλλη ανάγνωση της εποχής και της ταυτότητάς μας, ως στήριγμα, διέξοδο και παραμυθία στους σημερινούς δύσβατους καιρούς».
Info: Αλέκος Κυραρίνης, ατομική έκθεση «Ορατῶν τε καί ἀοράτων», γκαλερί Citronne. Διάρκεια έκθεσης ως 30 Δεκεμβρίου. Επιμέλεια: Ν.Π. Παΐσιος. Μουσική επένδυση βίντεο: Γιώργος Κουμεντάκης. Citronne: Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 4ος όροφος.
Από την έντυπη έκδοση