Στη χθεσινή παρουσίαση του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, μάθαμε για τις πάνω από 120 πολιτιστικές προτάσεις του Ελληνικού Φεστιβάλ που θα συντροφεύσουν το καλοκαίρι μας, χωρίς όμως να αναφέρονται οι ημερομηνίες των εκδηλώσεων, εκτός από τις παραστάσεις της Επιδαύρου και την προφεστιβαλική περίοδο που ξεκινά από φέτος από τις 22 έως τις 28 Μαΐου στην Πειραιώς 260, με δύο αυτοδιαχειριζόμενες πλατφόρμες: το δημοφιλές Βοb Festival, που προσφέρει βήμα πειραματισμού σε νεοσύστατες θεατρικές ομάδες, και την queer πλατφόρμα Sound Acts, που περιλαμβάνει ένα σύνολο από περφόρμανς σχετικά με τη φυλετική και σωματική ταυτότητα.
«Το πρόγραμμα έχει πολλές πτυχές και κατευθύνσεις, ενδιαφέρουσες συνεργασίες και στηρίζει τόσο διαφορετικές προσπάθειες», δήλωσε μεταξύ άλλων η Λυδία Κονιόρδου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αφού μίλησε για την περσινή χρονιά που ανέλαβε «τον ρόλο του διαχειριστή κρίσης, ώστε να μη ματαιωθεί η διοργάνωση» είπε πως «φέτος ανοίγουμε μια νέα σελίδα. Σας προσκαλούμε στην πραγματική πρεμιέρα μας, στη γιορτή της πόλης» εξηγώντας: «το 2017 είναι μια χρονιά εγκαινίων. Εγκαινιάζουμε νέους θεσμούς, συνεργασίες και ανοίγματα εντός του Φεστιβάλ, που ελπίζω να μπολιάσουν την ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα και να εδραιωθούν, προκειμένου να δώσουν τους καρπούς τους στο μέλλον».
Πράγματι, το φετινό πρόγραμμα φαίνεται να είναι μια γιορτή. H φράση που συμπυκνώνει τις πάνω από 120 εκδηλώσεις της φετινής διοργάνωσης είναι «Δος μοι τούτον τον ξένον (…), ος ως ξένος ουκ έχει την κεφαλήν πού κλίνει (Γεώργιος Ακροπολίτης 13ος αι. στιχηρόν Μ. Παρασκευής).
Το Φεστιβάλ βγαίνει εκτός των παραδοσιακών συνόρων του, χρησιμοποιεί για δύο μήνες, Ιούνιο και Ιούλιο, το Ολύμπια στην Ακαδημίας, κάνει άνοιγμα στις γειτονιές της Αθήνας και του Πειραιά, φέρνει το θρυλικό βερολινέζικο θέατρο Φολκσμπίνε για δέκα ημέρες στην Πειραιώς 260, προσκαλεί μεγάλα ονόματα όπως τους Ρόμπερτ Γουίλσον, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Φρανκ Κάστορφ, Ρομέο Καστελούτσι, Ολιβιέ Πι και ανοίγει τη βεντάλια του στην ελληνική δημιουργία. Οσο για το ότι δεν έχουν κλείσει έγκαιρα οι ημερομηνίες των παραστάσεων οι εξηγήσεις που δόθηκαν αφορούν ότι «χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο για να στήσουν το πρόγραμμα έτσι ώστε να μην επικαλύπτονται οι εκδηλώσεις μεταξύ τους. Τις επόμενες ημέρες το πρόγραμμα θα συμπληρωθεί στο site του φεστιβάλ».
10 εκατ. προϋπολογισμός
Σε ερώτηση σχετικά με τα οικονομικά του ΕΦ ο κ. Θεοδωρόπουλος απάντησε χαρακτηριστικά «ξύσαμε και τον πάτο του βαρελιού. Ο φετινός προϋπολογισμός είναι ίδιος με πέρυσι», ωστόσο, όπως είπε, «η καλλιτεχνική διοίκηση με την οικονομική έχει διαχωριστεί» και κάλεσε στο βήμα τον αντιπρόεδρο του Φεστιβάλ Πέτρο Σταυριανό ο οποίος διευκρίνισε: «Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 10.000.000 ευρώ. Από αυτό το ποσό τα 4.000.000 ευρώ αφορούν στο καλλιτεχνικό έργο. Τα υπόλοιπα 6.000.000 καλύπτουν τα λειτουργικά έξοδα. Το Ελληνικό Φεστιβάλ αναζητεί χορηγούς, επιδιώκει χρηματοδότηση από πρόγραμμα ΕΣΠΑ, ενώ ελπίζει στην επιπλέον χρηματοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού». Ακόμη μια είδηση που ήρθε διά στόματος Θεοδωρόπουλου είναι ότι «μετά από 18 χρόνια το Φεστιβάλ διαθέτει οργανόγραμμα και εσωτερικό κανονισμό».
Σας παρουσιάζουμε επιλεκτικά τους νέους θεσμούς, έργα και συνεργασίες που απλώνονται σε Αθήνα, Πειραιά και Επίδαυρο και θα συντροφεύσουν το καλοκαίρι μας. Το πλήρες πρόγραμμα έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα: www.greekfestival.gr
Επίδαυρος, κλασική, εναλλακτική και διδακτική
Θερινό σχολείο: Το διεθνές θερινό σχολείο για το αρχαίο δράμα θα λειτουργήσει από τις 4 έως τις 19 Ιουλίου. Με 170 ώρες διδασκαλίας, 8 διαφορετικούς κύκλους σεμιναρίων και 100 σπουδαστές και σπουδάστριες, το Λύκειο έχει φέτος ως θέμα την «Ελευση του ξένου», θεματική που διατρέχει και τις παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
Αρχαίο Θέατρο: Οι παραστάσεις ξεκινάνε στις 30 Ιουνίου και 1η Ιουλίου με την περσινή επιτυχία του ΚΘΒΕ «Επτά Επί Θήβας» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ακολουθούν ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη (7, 8/7), οι «Βάκχες» του Ευριπίδη σε παραγωγή ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας και σκηνοθεσία Εκτορα Λυγίζου (14, 15/7). Το Εθνικό Θέατρο κατεβαίνει στην Επίδαυρο με δύο παραστάσεις: «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, μια μουσική παράσταση σε σύνθεση του Νίκου Κυπουργού και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη με τον Τζίμη Πανούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο (21-22/7) και «Αλκηστη» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Μαρία Κίτσου και Γιάννη Φέρτη (28, 29/7). Το Φεστιβάλ συνεργάζεται με το Θέατρο Τέχνης Καρόλος Κουν και το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων για την παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη (4, 5/8). Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επιστρέφει στην Επίδαυρο με τους «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη (11, 12/8). Το πρόγραμμα των Επιδαυρίων θα κλείσει με μια μεγάλη γιορτή στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, το Σάββατο 19 Αυγούστου, με τραγούδια και χορούς απ’ όλη την Πελοπόννησο με τίτλο «Εδώ είν’ αλώνι για χορό».
Μικρό θέατρο. Στη Μικρή Επίδαυρο πριμοδοτείται ένα πιο εναλλακτικό βλέμμα πάνω στο αρχαίο δράμα, φιλοξενώντας τη «Μήδεια» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά (30/6-1/7), «Αφιξης» της Ιούς Βουλγαράκη (7, 8/7) και «Κύκλωπας» του Ευριπίδη του Παντελή Δεντάκη (21-22/7). Η έκπληξη της μικρής Επιδαύρου είναι η σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν Ολιβιέ Πι, σε μια μινιμαλιστική σκηνική ανάγνωση του «Προμηθέα Δεσμώτη» και των «Ικέτιδων» του Αισχύλου (4, 5/8).
*Το πρόγραμμα των Επιδαυρίων θα συμπληρωθεί από την 1η Ιουλίου με τη δράση «Μονοπάτια Πολιτισμού». Πρόκειται για οργανωμένους ξεχωριστούς περιπάτους στο ιστορικό μονοπάτι που περιβάλλει τον αρχαιολογικό χώρο διάρκειας μιάμισης ώρας.
Aνοιγμα στην πόλη και στο Ολύμπια
Ενας ακόμα σημαντικός θεσμός του Φεστιβάλ που εγκαινιάζεται φέτος είναι το «Ανοιγμα στην πόλη». Από την Ομόνοια και τον λόφο του Λυκαβηττού έως το παλαιό Χρηματιστήριο και το Φάληρο, κι από το λιμάνι του Πειραιά και τις γειτονιές του Κορυδαλλού έως την Ελευσίνα ξεπηδούν δράσεις σε μη θεατρικούς χώρους, site specific δραματουργίες, ποιητικές και μουσικές παραστάσεις, αλλά και ακτιβιστικές παρεμβάσεις. Για παράδειγμα στην Αγγλικανική Εκκλησία η Χριστίνα Μαξούρη τραγουδά ρεμπέτικα, στον Εθνικό Κήπο ο Θοδωρής Γκόνης στήνει μια μουσικοποιητική περιήγηση στις προσωπικότητες που πέρασαν από αυτό τον ιστορικό τόπο και στις ταβέρνες του Κορυδαλλού η Ανθή Γουρούντη πραγματοποιεί ένα μουσικό αφιέρωμα στον Κώστα Νούρο, που υπήρξε ιδιαίτερη περίπτωση τραγουδιστή του οποίου το ταλέντο άνθησε στη Σμύρνη και τον Πειραιά.
Το Θέατρο Ολύμπια για δύο μήνες παραχωρείται στο Φεστιβάλ. Οι σπουδαίοι Ρόμπερτ Γουίλσον και Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διεισδύσουν στο μυαλό του διάσημου χορευτή, Βάσλαβ Νιζίνσκι. Η σόλο παράσταση «Γράμμα σε έναν άντρα» βασίζεται στα ημερολόγια του εμβληματικού χορευτή. Ο Σίμος Κακάλας καταπιάνεται με το θέμα της διαδικτυακής κριτικής και παρουσιάζει το έργο «Greek Freak – all star game» με τον ίδιο να πρωταγωνιστεί μαζί με τη Δήμητρα Κούζα και τον Μιχάλη Βαλάσογλου.
Το Ωδείον Ηρώδου του Αττικού φιλοξενεί μια σειρά μουσικών παραστάσεων. Από τη σκηνή του θα περάσουν εμβληματικές μορφές όπως η Μάτα Αργκεριχ και ο Γιούρι Τεμιρκάνοφ, αλλά θα φιλοξενήσει και έργα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον α λα Μάτριξ «Τροβατόρε» του Πόντα, αλλά και τον σκοτεινό «Σουήνυ Τοντ» από την Καμεράτα. Στην ελληνική μουσική, αφιερώματα στον Μικρούτσικο και στον Ρασούλη. Στο Ηρώδειο θα επαναληφθεί, επίσης, η τελευταία παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου, ο «Αμύντας» του Γεωργίου Μόρμορη τιμώντας τη μνήμη του. Γιαν Τιερσέν και Ιμανί δηλώνουν παρών κάτω από τον Ιερό Βράχο.
Μανιφέστο ετερότητας και Μπλάνσετ
Ο προβληματισμός γύρω από την έννοια της ετερότητας και του διαφορετικού εγγράφεται δυναμικά και στο κύριο πρόγραμμα του Φεστιβάλ. Από το σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο έχουμε δεκαπέντε παραστάσεις εκ των οποίων μεταξύ άλλων ξεχωρίζουμε τη «Σφαγή των Παρισίων» της Ορχήστρας των Μικρών Πραγμάτων σε σκηνοθεσία του Χρήστου Θεοδωρίδη, «το Γεφύρι του Δρίνου» του Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, «Αλαβροστοισειώτης» του Παύλου Λιασίδη σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου και το «Ινστιτούτο της παγκόσμιας μοναξιάς» της ομάδας Blitz, εμπνευσμένο από το «Μαγικό Βουνό» του Τόμας Μαν. Οι διεθνείς παραγωγές του φετινού Φεστιβάλ περιλαμβάνουν σημαντικά ονόματα. Το θρυλικό βερολινέζικο θέατρο, Φολκσμπίνε, «καταλαμβάνει» για δέκα ημέρες την Πειραιώς 260 δημιουργώντας ένα μεγάλο πάρτι που θα περιλαμβάνει παραστάσεις, ταινίες, μουσική, χορό αλλά και συναρπαστικές συζητήσεις. Λίγο πριν τη λήξη της θητείας του ύστερα από 25 χρόνια, ο Φρανκ Κάστορφ φέρνει τον «Παίκτη» του Ντοστογιέφσκι, ο Ρενέ Πόλες προτείνει τη φιλοσοφική περφόρμανς «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» και ο Χέρμπερτ Φριτς έρχεται με το ψυχεδελικό «Μουρμουρητό». Τέλος, ο σπουδαίος θεωρητικός Χανς-Τις Λέμαν δίνει ένα masterclass για το περιβόητο θέμα του μεταδραματικού θεάτρου. Κατά τα άλλα, ο Ελβετός σκηνοθέτης Μίλο Ράου επιστρέφει στο Φεστιβάλ με το τρίτο μέρος της Ευρωπαϊκής Τριλογίας, την «Αυτοκρατορία», που καταπιάνεται με το νόημα της πατρίδας στο πλαίσιο της προσφυγικής κρίσης.
Επίσης ο Ρομέο Καστελούτσι επισκέπτεται ξανά τη χώρα μας με τη νέα του παράσταση, «Democracy in America», που καλεί τον θεατή να ανακαλύψει τους σπόρους του νεότερου δημοκρατικού πολιτεύματος πολύ πριν αυτό βλαστήσει και εξαπλωθεί στον δυτικό κόσμο. Στην Πειραιώς 260 παρουσιάζεται η εικαστική πρόταση του κορυφαίου Νοτιοαφρικανού εικαστικού Ουίλιαμ Κέντριτζ «Παίξτε τον θάνατο ακόμα πιο γλυκά», αλλά και η μεγάλη έκθεση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «Μια άλλη ζωή: ανθρώπινες ροές/άγνωστες Οδύσσειες» με 26 Ελληνες φωτογράφους να εκθέτουν περισσότερα από 160 έργα-ντοκουμέντα του ξεριζωμού των σύγχρονων προσφύγων. Επίσης σημειώστε τη βιντεο-εγκατάσταση του Γερμανού Γιούλιαν Ρόζεφελντ «Μανιφέστο» όπου η οσκαρική Κέιτ Μπλάνσετ μεταμορφώνεται μοναδικά σε δεκατρείς προσωπικότητες.
Διαβάστε το αναλυτικό πρόγραμμα Εδώ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ξένια Στούκα