Η… ΝΕΑ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΚΕΡΔΙΣΕ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟ
Η ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη εντυπωσίασε όταν εγκαινιάσθηκε στις 24 Μαρτίου και από τις 14 Μαΐου μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου περίπου 90.000 επισκέπτες έχουν διαβεί το κατώφλι της. Παράλληλα, η ανάκτηση των κλεμμένων έργων «Γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο και «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Μοντριάν αποτέλεσαν ευχάριστες ειδήσεις για την Πινακοθήκη. Στις αρχές του 2022 τα δύο έργα θα έχουν πάρει τη θέση τους στη δυτικοευρωπαϊκή συλλογή.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Η πρωτότυπη διαδραστική εφαρμογή «Αρχαία Ολυμπία: Κοινός Τόπος» για κινητά τηλέφωνα και υπολογιστή, δωρεά της Microsoft, αναβιώνει σε τρισδιάστατη μορφή δεκατέσσερα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου στην πλήρη ακμή τους, πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια.
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗ UNESCO ΓΙΑ ΤΑ ΓΛΥΠΤΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Για πρώτη φορά η UNESCO, μετά την ολοκλήρωση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής, εξέδωσε απόφαση με την οποία καλεί επιτακτικά τη βρετανική πλευρά να αναθεωρήσει τη στάση της σχετικά με την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Σαφές μήνυμα για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα έστειλε o πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της έδρας της UNESCO στο Παρίσι. «Το Ηνωμένο Βασίλειο θα πρέπει να προχωρήσει σύντομα σε έναν καλόπιστο διάλογο με την Ελλάδα. Και τους ζητώ να το κάνουν», ανέφερε ο Κυρ. Μητσοτάκης.
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ Η ΦΩΤΙΑ ΣΤΟ ΤΑΤΟΪ
Η πυρκαγιά του Αυγούστου άφησε πίσω της στρέμματα καμένης γης στο πρώην βασιλικό κτήμα στο Τατόι, παρά τις προσπάθειες που έγιναν. Επτά κτίρια (Οικία Στουρμ, Κτίριο Τηλεπικοινωνιών, Οικία Φροντιστή, Κτίριο Φρουράς Τάφων, Κτίριο Δασονομείου, Κτίριο Προσωπικού, Διευθυντήριο) υπέστησαν ζημιές σε στέγες, πόρτες και παράθυρα. Επίσης, κάηκαν δύο από τα τρία κοντέινερ που βρίσκονταν έξω από το ανάκτορο. Το 2025 θα λειτουργεί ως μουσείο το θερινό ανάκτορο, όπως ήταν προγραμματισμένο.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΗΣΤΟ ΧΩΜΕΝΙΔΗ
Η απονομή του Ευρωπαϊκού Βραβείου Μυθιστορήματος στον Χρήστο Χωμενίδη και στο μυθιστόρημα «Νίκη» αποτέλεσε μια σπουδαία διάκριση για τον συγγραφέα αλλά και για την ελληνική λογοτεχνία.
ΑΛΛΑΓΗ ΦΡΟΥΡΑΣ ΣΕ ΕΜΣΤ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ανέλαβε η διεθνώς αναγνωρισμένη επιμελήτρια, ιστορικός Τέχνης και μουσειολόγος Κατερίνα Γρέγου, σηματοδοτώντας μία νέα εποχή για το ΕΜΣΤ. Ο Γιάννης Μόσχος έγινε ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου που αναδείχθηκε μέσω της ανοιχτής διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ «ΕΣΒΗΣΕ» 30 ΚΕΡΑΚΙΑ
Τα τριάντα του χρόνια γιόρτασε φέτος το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με ένα λαμπρό γκαλά όπερας, το οποίο δόθηκε στις 6 Νοεμβρίου και τίμησε τον ιδρυτή του, Χρήστο Λαμπράκη. Η πολυβραβευμένη σοπράνο και λάτρις της Ελλάδας, Μάρλις Πέτερσεν, επέλεξε να προσφέρει στο ελληνικό κοινό μερικές από τις πιο γοητευτικές σελίδες του λυρικού ρεπερτορίου. Τη συνόδευσε η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο.
Θ. ΚΟΥΡΕΝΤΖΗΣ: ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Πανευρωπαϊκή γιορτή για τον Μπετόβεν πραγματοποιήθηκε στις 6 Ιουνίου με τη συμμετοχή εννέα πόλεων που έπαιξαν η καθεμία από μία συμφωνία του. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συμμετείχε από τη χώρα μας με μία μεγαλειώδη συναυλία στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών, με την Ορχήστρα MusicAeterna υπό τον κορυφαίο Ελληνα μαέστρο με διεθνή καριέρα Θεόδωρο Κουρεντζή και τη χορογράφο Σάσα Βαλς, παρουσιάζοντας την Εβδόμη του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν σε απευθείας μετάδοση σε όλη την Ευρώπη.
Η ΜΟΝΙΚΑ ΜΠΕΛΟΥΤΣΙ ΝΤΥΘΗΚΕ… ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ
Το ελληνικό κοινό είχε φέτος την ευκαιρία να δει και να ακούσει τη μεγάλη σταρ του κινηματογράφου Μόνικα Μπελούτσι στην παράσταση «Μαρία Κάλλας: Επιστολές και αναμνήσεις» για τρεις βραδιές στο Ηρώδειο. Εντυπωσιακή στον ρόλο της κορυφαίας ντίβας όλων των εποχών, κατέθεσε μια αληθινά αισθαντική ερμηνεία των αδημοσίευτων κειμένων και επιστολών της Μαρίας Κάλλας.
NICK HARKAWAY στον ΕΤ: «Ο Ψυχρός Πόλεμος είναι δυστυχώς επίκαιρος»
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Με ένα μεγάλης κλίμακας επετειακό πρόγραμμα τίμησε η Εθνική Λυρική Σκηνή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Σπουδαία έργα του ρεπερτορίου της όπερας συνέθεσαν το πολυδιάστατο επετειακό πρόγραμμα που παρουσιάστηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, στο Ηρώδειο, αλλά και σε απρόσμενους χώρους.
Η ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΚΕΡΔΙΣΕ ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ
Η Εθνική Λυρική Σκηνή προσπάθησε και κατάφερε να μείνει ζωντανή και κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Η λειτουργία της GNO TV, που ξεκίνησε την πλήρη λειτουργία της στις 14 Μαρτίου, συνέβαλε πολύ στην επαφή με το κοινό. Οι φίλοι της μουσικής μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε δεκατρείς παραστάσεις όπερας, χορού, μουσικού θεάτρου, θεαμάτων για όλη την οικογένεια και ρεσιτάλ.
Οταν η ΕΛΣ επέστρεψε στα ζωντανά θεάματα, παρουσίασε ένα πολιτιστικό γεγονός στο Παναθηναϊκό Στάδιο, όπου έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην Ελλάδα η απόλυτη ντίβα της όπερας, η κορυφαία σοπράνο του 21ου αιώνα, η μοναδική Αννα Νετρέμπκο. Ανάμεσα στα σημαντικά που παρουσίασε ήταν την ιέρεια της performance art, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, σε πέντε παραστάσεις τον Σεπτέμβριο στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, με τίτλο «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας». Επίσης, τη σπουδαία σταρ της όπερας, Σόνια Γιόντσεβα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στις 4 Νοεμβρίου, σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ, με αποσπάσματα από όπερες του Τζάκομο Πουτσίνι.
Ο ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ, Ο «ΡΙΝΟΚΕΡΟΣ» ΚΑΙ ΟΙ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΕΝΟΙ
Ο Αρης Σερβετάλης απασχόλησε έντονα την επικαιρότητα με την απόφασή του να αποχωρήσει από την παράσταση «Ρινόκερος» στο Θέατρο Κιβωτός στα τέλη Νοεμβρίου, αρνούμενος να παίζει μόνο για εμβολιασμένους. Η παράσταση συνεχίστηκε σχεδόν έναν μήνα μετά με τον αντικαταστάτη του, Αιμιλιανό Σταματάκη.
ΣΙΝΕΜΑ: ΣΑΡΩΣΑΝ ΤΖΕΪΜΣ ΜΠΟΝΤ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
Με περίπου 315.000 εισιτήρια πανελλαδικά, το «No time to die», η τελευταία περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ με τον Ντάνιελ Κρεγκ στον ρόλο του πράκτορα, ήταν η πιο εμπορική ταινία της χρονιάς στη χώρα μας. Από, σχετικά, κοντά και ο «Ανθρωπος του Θεού» με τον Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου, που έκοψε σχεδόν 285.000 εισιτήρια σε όλη τη χώρα.
Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΓΙΝΕ… ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟ
Μεγάλες παραγωγές γυρίστηκαν φέτος στη χώρα μας και γνωστοί πρωταγωνιστές μάς επισκέφθηκαν για τις ανάγκες των νέων ταινιών τους. Ο Ντάνιελ Κρεγκ το καλοκαίρι βρισκόταν στις Σπέτσες για το καινούργιο «Στα μαχαίρια», ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ στην Αθήνα γύρισε τη νέα του ταινία με τον Βίγκο Μόρτενσεν και τη Λέα Σεντού, ο Αντόνιο Μπαντέρας στη Θεσσαλονίκη για το «The Enforcer» και ο Τζέισον Στέιθαμ, επίσης στη Θεσσαλονίκη, για το «The Expendables 4». Νωρίτερα, στην Αθήνα γυρίστηκε η ταινία του Disney+ για τα παιδικά και εφηβικά χρόνια του Γιάννη Αντετοκούνμπο, όπως επίσης και οι τηλεοπτικές σειρές «Τεχεράνη» με την Γκλεν Κλόουζ και «Jack Ryan» με τον Τζον Κραζίνσκι. Η Ελλάδα μπήκε, επιτέλους, για τα καλά στον χάρτη της παγκόσμιας κινηματογραφικής σκηνής.
ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΙΑ ΕΔΩ
Ο μοναδικός Τόλης Βοσκόπουλος (19/7), ο Mad Clip (2/9) σε σοκαριστικό τροχαίο στη Βουλιαγμένη, ο σπουδαίος Τσάρλι Γουάτς των Rolling Stones (24/8), η Ολυμπία Δουκάκις (1/5), ο Κρίστοφερ Πλάμερ (5/2), ο μουσικός παραγωγός Φιλ Σπέκτορ (17/1), ο Γουίλι Γκάρσον (21/9) του «Sex and the city» είναι μερικές μόνο από τις σημαντικές απώλειες που σημειώθηκαν στον χώρο των τεχνών το 2021.
Η απώλεια του Μίκη Θεοδωράκη στις 2 Σεπτεμβρίου του 2021 ήταν μέγιστη για τη σύγχρονη Ελλάδα. Ο τελευταίος προμαχώνας του ελληνικού πολιτισμού, ο παμμέγιστος Μίκης Θεοδωράκης, που δόξασε με το έργο του τη χώρα μας στα πέρατα του κόσμου, ο επιβλητικός αυτός πυλώνας έσβησε στα 96 του χρόνια, αφήνοντας φτωχότερη όχι μόνο τη μουσική, αλλά και την κοινωνική ζωή. Είχαμε μάθει να ζούμε με τις παρεμβάσεις του, τις ανακοινώσεις, τις επιστολές του, πολύ συχνά πύρινες, έντονες, χειμαρρώδεις, όπως ήταν και ο ίδιος. Με μυαλό κοφτερό και πολυεπίπεδο, ο Μίκης Θεοδωράκης έμεινε πνευματικά διαυγής έως την ύστατη ώρα.
Λαϊκό προσκύνημα
Το τριήμερο λαϊκό προσκύνημα που έγινε στη Μητρόπολη είχε όλο τον παλμό και την αγάπη των ανθρώπων που τίμησαν το έργο και τον δημιουργό του και πήγαν κατά χιλιάδες να τον αποχαιρετήσουν, με ένα λευκό λουλούδι στο χέρι και πολύ μεγάλη συγκίνηση. Εξίσου πάνδημη ήταν και η κηδεία του κορυφαίου μουσουργού στη λεβεντογέννα Κρήτη, τον τόπο καταγωγής του, που τον δέχτηκε με όλη τη μεγαλοπρέπεια και τον σεβασμό που του έπρεπε. Ανθρωποι απ’ όλη την Ελλάδα έφθασαν στο νησί για να τον αποχαιρετήσουν και σύσσωμη η πολιτική ηγεσία, με την παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και των άλλων πολιτικών αρχηγών τού είπαν το τελευταίο αντίο. Συγκινητικός και ο αποχαιρετισμός της κόρης του, Μαργαρίτας, με ένα δικό του τραγούδι την ώρα της κηδείας, με τον γιο του, Γιώργο, και τα εγγόνια του, συντετριμμένοι, να δίνουν το «παρών».
Ο Μίκης ήταν μία από τις πλέον πολυσυζητημένες προσωπικότητες της νεότερης Ελλάδας. Σπουδαίος συνθέτης, πολιτικός και συγγραφέας, άφησε πίσω του εξαιρετικά πλούσιο έργο. Εξελέγη τέσσερις φορές βουλευτής, διετέλεσε υπουργός, ενώ τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης Λένιν. Το 2000 υπήρξε υποψήφιος για βραβείο Νόμπελ Ειρήνης.
Ο συνθέτης της «Ρωμιοσύνης», του «Επιταφίου», του «Αξιον Εστί», του «Canto General», εκείνος που καθιέρωσε τη μελοποίηση των μεγάλων ποιητών, του Γιάννη Ρίτσου, του Οδυσσέα Ελύτη, του Γιώργου Σεφέρη, άφησε πίσω του περισσότερα από 1.000 τραγούδια. Επίσης, μεγάλο λυρικό έργο, που περιλαμβάνει κλασικά έργα, σάουντρακ, όπερες, μπαλέτα, εκκλησιαστική μουσική κ.λπ. Ο περίφημος «Ζορμπάς», για την ομώνυμη ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη, έκανε τον γύρο του κόσμου.
Τελευταία υψηλή κορυφή του ελληνικού πολιτισμού, ο Μίκης Θεοδωράκης, ήταν εξαιρετικά επιδραστικός τόσο με το πλούσιο έργο που άφησε πίσω του όσο και με την ίδια τη ζωή του, τον λόγο του, την πολιτική του παρουσία και οντότητα. Ο οικουμενικός Μίκης χάθηκε φέτος και βύθισε με την απώλειά του όλη την Ελλάδα σε εθνικό πένθος.
Πολιτική και μουσική
Οπως ο ίδιος σημείωνε σε ένα από τα βιβλία του: «Από την εποχή της εφηβείας μου στόχευσα σταθερά σε μια χίμαιρα, που την αγάπησα και της αφοσιώθηκα ψυχή τε και σώματι, αδιαφορώντας τελικά αν θα μπορούσε ποτέ να γίνει πραγματικότητα. Ετσι, ζούσα σε μια διαφορετική πραγματικότητα, που για μένα ήταν και είναι η πραγματικότητα της πραγματικότητας.
Ηταν και είναι ένα όραμα από ιδέες και ήχους… Το πολιτικό όραμα και το μουσικό σύμπαν, τα δύο στοιχεία της προσωπικής μου χίμαιρας, είχαν κοινή ρίζα την ανάγκη της έκφρασης μιας κοσμοθεωρίας και μιας στάσης ζωής που έβγαιναν μέσα από τα έγκατα της ανθρωποκεντρικής και της ελληνοκεντρικής μου συνείδησης. Και ίσως αυτή η καθ’ όλα ουτοπική μορφή της αντίληψής μου για τη ζωή να ήταν που με οδήγησε σε μια συνεπή και τραυματική σύγκρουση με τις τρέχουσες αντιλήψεις και καταστάσεις. Ωστόσο, το ταξίδι υπήρξε συναρπαστικό».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr