Τα 37 μέλη των πληρωμάτων διασώθηκαν, ανάμεσά τους ένας τραυματίας που νοσηλεύεται, ωστόσο μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε κατασβηστεί η πυρκαγιά που ξέσπασε στα δύο πλοία και ειδικοί σε θέματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας δήλωναν πως ίσως περάσουν μήνες μέχρι να δοθούν απαντήσεις για τα αίτια της σύγκρουσης.
Το δεξαμενόπλοιο «Stena Immaculate», με σημαία ΗΠΑ, το οποίο είχε αποπλεύσει από τους Αγίους Θεοδώρους της Ελλάδας με προορισμό το λιμάνι Χαλ της Αγγλίας, κοντά στο Γκρίμσμπι, ήταν αγκυροβολημένο, όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Solong», με πορτογαλική σημαία, το εμβόλισε, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής από τις επίσημες ανακοινώσεις της βρετανικής Ακτοφυλακής, του υπουργείου Μεταφορών και από τα ρεπορτάζ των βρετανικών ΜΜΕ.
Η σύγκρουση έγινε γύρω στις 10 το πρωί τοπική ώρα, ενώ επικρατούσαν σχετικά καλές καιρικές συνθήκες στην περιοχή, με εξαίρεση την ομίχλη, και το ύψος των κυμάτων δεν ξεπερνούσε τα δύο μέτρα, όπως επεσήμαναν εμπειρογνώμονες στην εφημερίδα «Guardian», τονίζοντας πως υπό τέτοιες συνθήκες σπανίζουν οι συγκρούσεις πλοίων τέτοιων μεγεθών.
Το τάνκερ, μήκους 183 μέτρων, είχε κατασκευαστεί το 2017. Το «Solong», το οποίο είχε ξεκινήσει από το σκωτσέζικο λιμάνι Γκρέιντζμαουθ με προορισμό το Ρότερνταμ, κατασκευής 2005, έχει 140,6 μέτρα μήκος και δυνατότητα μεταφοράς φορτίου έως και 9.500 τόνων. Κανένα από τα δύο πλοία δεν είχε αναφέρει μηχανικό πρόβλημα πριν από τη σύγκρουση. Ειδικός σε θέματα ασφάλειας ναυσιπλοΐας υπογράμμισε πως, σε πολλές περιπτώσεις, από τις 200-300 συγκρούσεις πλοίων που σημειώνονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, το κύριο αίτιο είναι το ανθρώπινο λάθος.
Μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε αποσαφηνιστεί πόσους τόνους πετρελαίου μετέφερε το τάνκερ και ποιο ήταν το φορτίο του «Solong». Η αμερικανική εταιρία logistics Crowley, η οποία διαχειρίζεται το δεξαμενόπλοιο και είναι συνιδιοκτήτρια με τη σουηδική ναυτιλιακή Stena Sphere της οικογένειας Ολσον, σύμφωνα με το BBC, ανακοίνωσε πως το «Stena Immaculate» μετέφερε αεροπορικό καύσιμο και, «σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, υπάρχει διαρροή έπειτα από πολλαπλές εκρήξεις λόγω της πυρκαγιάς».
Η Crowley, η οποία εδρεύει στη Φλόριντα, μετέχει σε πρόγραμμα του αμερικανικού υπουργείου Αμυνας. Πλοία που διαχειρίζεται τροφοδοτούν με καύσιμα τις αμερικανικές Ενοπλες Δυνάμεις, ιδίως σε περιόδους ένοπλων συγκρούσεων ή καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του BBC. Εκπρόσωπος του αμερικανικού Πενταγώνου επιβεβαίωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters πως το τάνκερ μετέφερε καύσιμο τύπου Jet-A1 για τις αμερικανικές Ενοπλες Δυνάμεις. Ο βρετανικός Τύπος εκτιμά πως προοριζόταν για την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, που διατηρεί πολλές βάσεις στη Βρετανία.
Με φόντο μία τεράστια πύρινη σφαίρα και πυκνά σύννεφα μαύρου καπνού που ήταν ορατά από την ακτή, εκπρόσωπος της βρετανικής Ακτοφυλακής δήλωσε πως έχουν ληφθεί από τις πρώτες ώρες όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης μετά τη σύγκρουση. «Ο αντίκτυπος στο περιβάλλον θα εξαρτηθεί από τον τύπο του πετρελαίου που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο, την ποσότητα που θα διαρρεύσει τελικά στο νερό, τις καιρικές συνθήκες και την αντίδραση των Αρχών», δήλωσε εκπρόσωπος της Greenpeace. Η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στη Βρετανία μετά από σύγκρουση πλοίων σημειώθηκε το 1967, ανοιχτά της Κορνουάλης, έπειτα από τη διαρροή 100.000 τόνων αργού πετρελαίου στη θάλασσα.
ΠΟΛΥΣΥΧΝΑΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΟΔΟΣ ΜΕ ΒΑΡΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝ
Η περιοχή όπου σημειώθηκε η σύγκρουση είναι μία πολυσύχναστη θαλάσσια οδός με κίνηση από λιμάνια κατά μήκος των βορειοανατολικών ακτών της Βρετανίας προς την Ολλανδία και τη Γερμανία και την τελευταία δεκαετία έχουν σημειωθεί αρκετά ανάλογα περιστατικά. Πριν από δύο χρόνια, δύο φορτηγά πλοία συγκρούστηκαν στα ανοιχτά του γερμανικού αρχιπελάγους Χέλγκολαντ με απολογισμό πέντε νεκρούς. Το 2015, με την άμεση αντίδραση των Αρχών, αποφεύχθηκε μία περιβαλλοντική καταστροφή από τη διαρροή περίπου 200 τόνων πετρελαίου έπειτα από τη σύγκρουση ενός φορτηγού πλοίου με ένα τάνκερ ανοιχτά των βελγικών ακτών.