Ο Αλί Μπανισάντρ ζει και εργάζεται στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Είναι ένας από τους ταχύτερα ανερχόμενους σύγχρονους ζωγράφους, του οποίου τα έργα εκτέθηκαν πρόσφατα στο Metropolitan Museum of Art της αμερικανικής μεγαλούπολης.
Ξεναγοί μας σ’ αυτή τη διαδικτυακή ξενάγηση θα είναι η επιμελήτρια της έκθεσης Πολύνα Κοσμαδάκη, η διευθύντρια της Γκαλερί Thaddaeus Ropac στο Παρίσι Ξένια Γερουλάνου και ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη Γιώργης Μαγγίνης, οι οποίοι θα μας μιλήσουν για τον καλλιτέχνη, τα έργα και το πλαίσιο δημιουργίας τους.
Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στη γνωστή από τα μεσαιωνικά χρόνια μπλε χρωστική ουσία που προκύπτει από το ορυκτό λάπις λάζουλι και μοιάζει να αποκρυσταλλώνει όλες μαζί τις αποχρώσεις του νερού και του ουρανού.
To χρώμα ultramarine θεωρούταν από καλλιτέχνες να έχει ιδιότητες αφύπνισης του υπερβατικού στοιχείου ενώ στην ανατολίτικη φιλοσοφία ταυτιζόταν με το έκτο τσάκρα, ή το «τρίτο μάτι», την αφύπνιση της «ανώτερης συνείδησης».
Αυτό το ιδιαίτερο μπλε, με τους θρησκευτικούς, πολιτισμικούς και μεταφυσικούς συμβολισμούς του, είναι καθοριστικό για την εκφραστική λειτουργία των έργων του Μπανισάντρ παγιώνοντας συνάμα τις συνδέσεις τους με αρχέγονες μορφές ζωγραφικής τέχνης.
Στην έκθεση, μέσα από το διάλογο χαρακτηριστικών πινάκων όλης της πορείας του καλλιτέχνη και κεραμικών κινεζικής τέχνης από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, επιχειρείται μία προβολή του παρελθόντος στο παρόν και μια ελεύθερη αναμόχλευση μορφών, πηγών και αφηγήσεων με όχημα το δυναμικό χρώμα που κυριαρχεί στα εκρηκτικά αυτά τοπία. Ειδικότερα, μια ενότητα έργων σε μπλε και λευκά χρώματα λειτουργεί ως ένα είδος δοκιμίου πάνω στους συμβολισμούς και τις «μαγικές» ιδιότητες του μπλε.
Η προσέγγιση του Μπανισάντρ συνδέει στενά την αντίληψη του ήχου με το χρώμα και τη μορφή.
Οι φιγούρες, τα σχήματα, και οι χρωματικές αντιθέσεις στα έργα του προέρχονται από μνήμες των παιδικών του χρόνων στην Τεχεράνη: ο ήχος εκρήξεων και μαχών διαπερνά τα πολυπληθή τοπία του, που αναφέρονται στον πόλεμο Ιράν-Ιράκ.
Τα αποκαλυπτικά θεάματα του ισορροπούν μεταξύ της νεο-παραστατικής στροφής στη ζωγραφική που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και της αναφοράς σε ένα sci-fi μέλλον υβριδικών μηχανόμορφων πλασμάτων. Δουλεύει με μορφές και σχήματα που εμπλέκονται και περιπλέκονται, στοιχειοθετώντας μια οπτική αφήγηση φτιαγμένη από χρωματικά πεδία, ζωγραφικές χειρονομίες αλλά και ιστορικές αναφορές.
Εντυπωσιακή πρεμιέρα της κινέζικης κροβατικής παράστασης «Ιπτάμενη Νεράιδα»
https://www.youtube.com/watch?v=yBTAKM_VYKE&feature=youtu.be
Αντλώντας από διαφορετικές πηγές της ιστορίας της τέχνης, όπως η μινιατούρα, ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η ζωγραφική του Ιερώνυμου Μπος ή του Πίτερ Μπρέγκελ, ο φουτουρισμός, ο σουρεαλισμός και η κινεζική τοπιογραφία, o Μπανισάντρ συνθέτει αφηγηματικά τοπία που αποδίδουν περισσότερα από μια ιστορία: μια αίσθηση έκρηξης, αποκάλυψης, ταραχής αλλά και μια περίεργη ισορροπία.
Η πυκνότητα των στοιχείων, η ακρίβεια των λεπτομερειών, η αντίθεση ρεαλισμού και αφαίρεσης αλλά και το μέγεθος των έργων συμβάλλουν στη δημιουργία τόπων μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας αλλά και ενός χώρου που προσελκύει φυσικά και τους θεατές.
Είναι αυτή η ιστορική διάσταση της δουλειάς του Banisadr, η παγκόσμια εμβέλεια των αναφορών του και ο διάλογος δυτικής τέχνης και αρχέγονων μορφών της Ανατολής που φέρνουν κοντά τα έργα της έκθεσης με τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.
Info: Η μετάδοση της ξενάγησης θα γίνει στη σελίδα του Μουσείου Μπενάκη στο facebook (https://www.facebook.com/TheBenakiMuseum/live/) και θα αναμεταδοθεί στον ιστότοπό του (benaki.org/alibanisadronlinetour). Μάλιστα δεν είναι απαραίτητο κάποιος να διαθέτει προφίλ στο facebook για να παρακολουθήσει την ξενάγηση.
Περισσότερες πληροφορίες για τον καλλιτέχνη στο www.alibanisadr.com.
Κορωνοϊός: Συναγερμός για τον εντοπισμό τεσσάρων νέων κρουσμάτων του μεταλλαγμένου ιού
Τρόμος στο Μενίδι: Αδέσποτη σφαίρα καρφώθηκε σε ταξί – Είχαν Άγιο οδηγός και επιβάτης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr