«Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης στον πρόλογο που συνέταξε στην πρώτη έκδοση του έργου από τον Κέδρο το 1991, αναφέρει πως είχε χάσει για πάνω από τριάντα χρόνια τα χειρόγραφα της “Στέλλας με τα κόκκινα γάντια”.
Από τύχη αγαθή τα ξαναβρήκε και, όπως συνήθιζε, ξαναέγραψε το έργο, αφαιρώντας αρκετές από τις παλιές σκηνές. Ξεκινώντας τη μελέτη τού έργου αυτούς τους μήνες της πανδημίας θέλησα να μάθω ποια ήταν η παλαιότερη μορφή του κειμένου και σε ποιες ακριβώς περικοπές προχώρησε ο συγγραφέας» περιγράφει ο Γιάννος Περλέγκας επισημαίνοντας σχετικά με τη συνθήκη του livestreaming και της συνθήκης της άδειας πλατείας:
«Είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Μια συνθήκη που κανείς μας δεν έχει ξαναζήσει. Ελπίζω να μην επαναληφθεί».
Για το έργο, όπως σημειώνει, απευθύνθηκε στην κόρη του συγγραφέα, την Κατερίνα Καμπανέλλη, η οποία γενναιόδωρα του επέτρεψε να παραλάβει και να μελετήσει τα χειρόγραφα του 1954 και του 1990. Η Στέλλα όπως μας συστήθηκε μέσα από τη θρυλική ταινία του Κακογιάννη είναι μια γυναίκα ελεύθερη, που αντιστέκεται σε μια ολόκληρη κοινωνία για να δώσει λίγο φως στις προκαταλήψεις που μας στοιχειώνουν.
Ο Καμπανέλλης μέσα από τον καμβά της ηθογραφίας εστιάζει στο θέμα του αυτοπροσδιορισμού του ανθρώπου και κυρίως της γυναίκας και τους καταναγκασμούς των κοινωνικών ρόλων. Ποια ήταν όμως η Στέλλα που γέννησε η πένα του Καμπανέλη το ’54, κατά τη μετεμφυλιακή Ελλάδα να μετρά ακόμη τις πληγές της προσπαθώντας να ανιχνεύσει μια νέα, σύγχρονη ταυτότητα;
«Η Στέλλα παρουσιάζεται εδώ όχι ως μια φτασμένη και πασίγνωστη τραγουδίστρια, μια femme fatale στα πρότυπα της Τζίλντα, αλλά ως μια εξαιρετικά ταλαιπωρημένη από οικογενειακές και κοινωνικές συνθήκες κοπέλα.
Ενα κορίτσι που “θα ήθελε” να είναι τραγουδίστρια και που “θα ήθελε” να φτάσει μια μέρα που θα τραγουδάει με τον Τσιτσάνη.
Η Στέλλα αποτυπώνει τις επιθυμίες και της ελπίδες μιας μετεμφυλιακής Ελλάδας, καταπονημένης από τον μεγάλο πόλεμο, τον εμφύλιο, και πιθανότατα τραυματισμένης από ισχυρές και βίαιες οικογενειακές συγκρούσεις» τονίζει ο Περλέγκας.
Αυτό που επίσης εντυπωσιάζει στα χειρόγραφα του συγγραφέα – όπως περιγράφει ο σκηνοθέτης- είναι η ώριμη ανάπτυξη των υπόλοιπων χαρακτήρων, οι οποίοι στην ταινία αναγκαστικά τυποποιήθηκαν προκειμένου να τονιστεί η ερωτική ιστορία. «Βασική αιτία για τη συγγραφή της Στέλλας υπήρξε η σαγήνη που άσκησαν στον Καμπανέλλη τα ρεμπέτικα τραγούδια. Μοιραία πάλι, απομακρυνθήκαμε από τον πειρασμό να χρησιμοποιήσουμε την τόσο άρρηκτα συνδεδεμένη με την ταινία μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.
Η αναφορά στον Τσιτσάνη μάς επέβαλλε μια νέα δραματουργία σε σχέση με τα πάθη των ηρώων». Ετσι η παράσταση έχει ποτιστεί με τα τραγούδια του μεγάλου Τρικαλινού, αλλά και με εξίσου σπουδαία μεταπολεμικά έργα κι άλλων πρωτοπόρων συνθετών.
Ο Γιάννος Περλέγκας συνθέτει το εμβληματικό έργο του Καμπανέλλη με κείμενα εμπνευσμένα από γραπτά της Μαργκερίτ Ντυράς και του Μάριου Χάκκα αποδίδοντας σκηνικά τον παλμό μιας Αθήνας που αλλοίωσε το πρόσωπό της στα δραματικά εκείνα χρόνια που εκτυλίσσεται το έργο, παραπέμποντάς μας βέβαια και στο σήμερα σε αυτήν τη ζοφερή πανδημική εποχή.
Info: Live streaming
Zωντανά από το Θέατρο Rex Σκηνή – «Ελένη Παπαδάκη»
Σάββατο 19 Δεκεμβρίου, στις 20:30
Τιμή εισιτηρίου: 8€
Σοκ στη Θεσσαλονίκη: Επτά ανήλικοι κατηγορούνται για τον βιασμό 14χρονης συμμαθήτριάς τους