Ο ιστορικός θερινός πυλώνας πολιτισμού της χώρας διαθέτει για φέτος ενδιαφέρουσες επιλογές με ευδιάκριτη ισορροπία μεταξύ διεθνούς και ελληνικού ρεπερτορίου σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, δίνοντας παράλληλα έμφαση στην πολυπολιτισμικότητα της Πειραιώς 260, στη μουσική του Ηρωδείου και στις επιδαύριες παραγωγές. Για πρώτη φορά φέτος επίσης εμπλουτίζει το πρόγραμμά του με εκδηλώσεις για παιδιά.
Ωστόσο η χθεσινή παρουσίαση σήμανε και την πρώτη επίσημη τοποθέτηση του κ. Θεοδωρόπουλου για τη θητεία του, η οποία λήγει στις 29 Απριλίου και μέχρι σήμερα το ζήτημα αυτό παραμένει… αίνιγμα στους καλλιτεχνικούς διαδρόμους.
Μήνυμα σε Ζορμπά
«Η ανανέωση της θητείας μου είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολεί την υπουργό. Μπορεί να μη θέλει να ανανεώσει τη θητεία μου ή να μην μπορεί να λύσει κάποια ζητήματα που δυσκολεύουν τη λειτουργία του Φεστιβάλ. Ελπίζω να λάβει υπόψη το έργο τής τελευταίας τριετίας.
Για αυτά τα ζητήματα έχω στείλει πριν δέκα ημέρες μια επιστολή στην υπουργό. Μέλημά μου ήταν και είναι να προστατέψω τον Οργανισμό. Το πρόγραμμα του 2019 θα θέλαμε να το εκτελέσουμε εμείς για αυτό και θα ήθελα μια παράταση λίγων μηνών. Σε κάθε άλλη περίπτωση από τη στιγμή που παύει η θητεία μου, αποχωρώ και μαζί με εμένα όλη η ομάδα.
Οπως καταλαβαίνετε αυτό είναι ζημιά για το Φεστιβάλ», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Θεοδωρόπουλος ενώ όταν ρωτήθηκε ποια είναι τα ζητήματα που δυσκολεύουν τη λειτουργία του Φεστιβάλ, εκείνος δεν θέλησε να απαντήσει συγκεκριμένα. «Τα λειτουργικά προβλήματα είναι γνωστά στο υπουργείο και στο Δ.Σ.», είπε χαρακτηριστικά.
Οι εκδηλώσεις ξεκινούν από τις 30 Μαΐου στην Πειραιώς και ολοκληρώνονται παραδοσιακά τον Αύγουστο με την αυλαία των επιδαύριων παραγωγών, οι οποίες είχαν ανακοινωθεί από τον Οκτώβριο.
Η ισορροπία μεταξύ διεθνούς και ελληνικού προγράμματος χαρακτηρίζει τόσο το Ηρώδειο, όπου η μουσική πρωταγωνιστεί, όσο και την Πειραιώς 260, η οποία φιλοξενεί θέατρο και χορό.
Η αυλαία στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού ανοίγει στις 5 Ιουνίου με την Εθνική Λυρική Σκηνή που παρουσιάζει «Νόρμα» του Βιντσέντζο Μπελίνι με την Ιταλίδα υψίφωνο Κάρμεν Τζαναττάζιο (7, 9, 11/6), ενώ ακολουθεί η διακεκριμένη διεθνώς Ελένη Καραΐνδου (14/6). Φέτος επίσης ξεχωρίζουν περίφημες ξένες ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου με τη διάσημη σολίστα της Γιούτζα Γουάνγκ (17/6), η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης με μαέστρο και σολίστα τον Λεωνίδα Καβάκο (22/6), η ορχήστρα των νέων Λουίτζι Κερουμπίνι του Φεστιβάλ της Ραβένας με μαέστρο τον Ρικάρντο Μούτι (9/7), η Εθνική Ορχήστρα της Κίνας (3/8), αλλά και κορυφαίοι σολίστες σαν τον κορυφαίο τσελίστα στον κόσμο Γιο-Γιο Μα, που ερμηνεύει τις «Σουίτες για τσέλο» του Μπαχ (30/6).
Εξαιρετική βραδιά αναμένεται με την «Αλτσίνα» του Χέντελ με τους Μουσικούς της Καμεράτας, τον Γιώργο Πέτρου και τη σπουδαία σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου (6,7/7).
Η δεύτερη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ είναι η «Τραβιάτα» σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου (27, 28, 30, 31/7). Στην εμβληματική σκηνή του Ηρωδείου θα ανέβουν επίσης και οι διεθνείς καλλιτέχνες της σύγχρονης μουσικής σκηνής, όπως οι Τζέθρο Ταλ (15/6), Dead can Dance (3/7), Λορίνα Μακένιτ (27/6) και Tindersticks (13/7) καθώς επίσης και κορυφαίοι Ελληνες όπως οι Γιάννης Μαρκόπουλος (28/6), Γιώργος Νταλάρας (19/6), Μαρία Φαραντούρη (10/7).
Σημαντικότατη βέβαια στιγμή του φετινού προγράμματος του Ηρωδείου είναι η παράσταση χορού «6 Σουίτες για τσέλο» του Μπαχ, από την κορυφαία ερμηνεύτρια και χορογράφο, τη Βελγίδα Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ και την περίφημη ομάδα της Rosas (2/7).
Ερμαφρόδιτο
Αυτό το καλοκαίρι στην Πειραιώς 260 θα δούμε έργα με κεντρική θεματική τη «διαφορετικότητα» – όπως είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, «σ’ αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε το δικαίωμα στο αυτονόητο, το δικαίωμα δηλαδή να είσαι αυτό που είσαι και αυτό που θέλεις να είσαι.
M’ αυτό το αίτημα συνδέεται και η νέα μας οπτική ταυτότητα, που εικονίζει μια φιγούρα ερμαφρόδιτου, ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες. Και λέγοντας “διαφορετικότητα” δεν εστιάζουμε αποκλειστικά σε ζητήματα φύλου, αλλά και σε κάθε είδους μειοψηφικές ή περιθωριακές κουλτούρες».
Η εναρκτήρια παράσταση της Πειραιώς 260 είναι ο «Χρύσιππος» του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Θάνου Σαμαρά (31/5- 4/6) και ακολουθούν μεταξύ άλλων «Η Γιαννούλα την κουλουρού» του Γιώργου Παπαγεωργίου (18-21/6), οι «Ξένες πόρτες», ένα ανέκδοτο κείμενο που ο πρόσφατα χαμένος Μάνος Ελευθερίου είχε εμπιστευτεί στη Νένα Μεντή και σκηνοθετεί ο Μάνος Καρατζογιάννης (11-15/7) και το «Χίμμελβεγκ» του σύγχρονου Ισπανού συγγραφέα Χουάν Μαγιόργκα που σκηνοθετεί η Ελενα Καρακούλη (7-10/6).
Το πρόγραμμα του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου στην Πειραιώς συμπληρώνεται από δυο παραστάσεις που εστιάζουν με χιούμορ στη μοναξιά. Πρόκειται για το «Κόντρα στην ελευθερία» του Καταλανού Εστέβα Σολέρ διά χειρός Βασίλη Μαυρογεωργίου (2-5/7) και τα «Καλοκαιρινά μπάνια» των Κώστα Κουτσολέλου και Βάσως Καμαράτου (20-23/6).
Στις διεθνείς μετακλήσεις -όπως τις σχεδίασε η νέα συνεργάτιδα του κ. Θεοδωρόπουλου Κάρολιν Χόχλαϊχτερ- συναντάμε θεατρικές γλώσσες από πολλές και διαφορετικές χώρες. Δύο μεγάλα ονόματα και αγαπημένοι του αθηναϊκού κοινού παρουσιάζουν τις τελευταίες δημιουργίες τους.
Πρόκειται για τον κορυφαίο Ιταλό Ρομέο Καστελούτσι, που φέρνει την υπνωτιστική, ονειρική «Νέα ζωή» του (6-9/7) επί σκηνής και για τον Καναδό Ρομπέρ Λεπάζ, μαζί με το θρυλικό θίασο του Θεάτρου του Ηλιου, που θα παρουσιάσουν το «Kanata – Επεισόδιο 1ο – Η Διαμάχη», μια πολυσυζητημένη παράσταση με θέμα τους αυτόχθονες του Καναδά και τη σχέση σύγχρονης τέχνης και κοινωνίας (12-16/7). Αξίζει να αναφερθεί -όπως σημείωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής- ότι για πρώτη φορά στην ιστορία των διεθνών παραγωγών του Φεστιβάλ πάνω από 50% των φιλοξενούμενων καλλιτεχνών είναι γυναίκες.
Παλαιά Διαθήκη
Μεταξύ αυτών διακρίνονται η Ανχέλικα Λίντελ, που εμπνέεται από την Παλαιά Διαθήκη και επανέρχεται στο Φεστιβάλ με το «Γένεσις 6, 6-7» (30, 31/5) και η Νόρα Τσιπομίρ, η οποία θα παρουσιάσει το «#PUNK», με αφετηρία τα παιδικά και εφηβικά χρόνια της στη Ζιμπάμπουε (30, 31/5. 1/6). Συγχρόνως, ο θίασος Μάπα Τεάτρο, που ενθουσίασε πέρυσι το κοινό του Φεστιβάλ, επιστρέφει με τους «Αγνοούμενους», ένα τρίπτυχο που εξετάζει τις διαφορετικές όψεις της βίας στη σύγχρονη Κολομβία (11, 12/6).
Εκτός όμως από τα πιο καταξιωμένα ονόματα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει καλλιτεχνικές φωνές στην πρώτη τους αθηναϊκή εμφάνιση. Ανάμεσα σε άλλα ξεχωρίζουν οι «Αυτόχειρες παρθένες» της Σουζάνε Κένεντι (5, 5/7), μια οπτικά εντυπωσιακή και εμπνευσμένη διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τζέφρι Ευγενίδη καθώς και το βαθιά συγκινητικό «Σαϊγκόν» της Καρολίν Γκουιέλα Νγκιουγέν (28, 29/5) που σκαλίζει τα τραύματα της γαλλοβιετναμέζικης ιστορίας.
Στην τέχνη του χορού, στην Πειραιώς 260, θα δούμε τη «Ζιζέλ» από τον Κώστα Τσιούκα (5, 6/6), το «It’s not about if you will love me tomorrow-Μέρος 2» της Ανδρονίκης Μαραθάκη (14, 15/6) και την παράσταση «#minaret» του καταξιωμένου Λιβανέζου Ομάρ Ρατζέχ (25-16/6).
Χωρίς αλλαγές στην Επίδαυρο
Το πρόγραμμα της Επιδαύρου -που είχε ανακοινωθεί τον Οκτώβριο όπως και της Μικρής Επιδαύρου και του Λυκείου Επιδαύρο- ανοίγει με τον «Οιδίποδά» του Ρόμπερτ Γουίλσον, ο οποίος κατεβαίνει για πρώτη φορά στο αργολικό θέατρο. Στην Επίδαυρο επίσης ξεχωρίζει η κάθοδος της Κομεντί Φρανσέζ με το «Ηλέκτρα/Ορέστης» του πρωτοπόρου και διεθνώς αναγνωρισμένου Ιβο βαν Χόβε (26, 27/7). Ξεχωριστή στιγμή στα Επιδαύρια είναι η παρουσία της Βρετανίδας ηθοποιού ελληνικής καταγωγής Κάθριν Χάντερ, η οποία θα πρωταγωνιστήσει στον «Προμηθέα Δεσμώτη», μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (9, 10/8).
Επίσης στις καλοκαιρινές επιλογές στο αρχαίο αργολικό θέατρο ξεχωρίζουν οι «Ορέστεια» του Αισχύλου σε συνσκηνοθεσία των Ιούς Βουλγαράκη, Λιλλύς Μελεμέ και Γεωργίας Μαυραγάνη (28, 19/6), οι «Ικέτιδες» του Ευρυπίδη σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού (5, 6/7) από το Εθνικό Θέατρο, η «Ιφιγένεια Εν Αυλίδι» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού. Ο κ. Θεοδωρόπουλος θέλοντας να δώσει μια πρόγευση του καλλιτεχνικού προγράμματος για το 2020, δήλωσε ότι έχει ήδη κλείσει για την Επίδαυρο τον Κριστόφ Βαρλικόφσκι.
Ανοιγμα στην πόλη
Το «Ανοιγμα στην πόλη» σε Αθήνα και Πειραιά αριθμεί και φέτος πολλές παραστάσεις, performances και κοινωνικά δρώμενα, απλωμένα σε διαφορετικούς χώρους: από τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού και τα μουσεία της πόλης έως το Πεδίον Αρεως και σε κινηματογράφους.
Φέτος για πρώτη φορά εντάσσονται στο πρόγραμμα της Πειραιώς 260 και καλλιτεχνικές δράσεις για παιδιά, με στόχο τη ενεργητική συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ. Το Προαύλιο της Πειραιώς πλημμυρίζει με δράσεις και θεατρικό παιχνίδι διά χειρός του διεθνή εικαστικού Μαρκ Χατζηπατέρα – δημιουργού site-specific εγκαταστάσεων σε γκαλερί, μουσεία και δημόσιους χώρους σε Ευρώπη και Αμερική.
Επίσης σημειώστε το «Drag Queen Story Time», όπου ντραγκ κουίν συστήνονται σε γονείς και παιδιά και αφηγούνται ιστορίες με θέμα τη διαφορετικότητα. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι που ξεκίνησε στο Σαν Φρανσίσκο το 2015 και το φέρνει στο φεστιβάλ η Δώρα Ανδρουλιδάκη, η οποία δραστηριοποιείται στο Βερολίνο σε συνεργασία με μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου