Οι εκδηλώσεις κορυφώνονται με το Διεθνές Συμπόσιο για τον «Καβάφη στον 21ο αιώνα» κι ένα αφιέρωμα στον ιδρυτή τους, Κωστή Μοσκώφ, ιστορικό και πολιτιστικό ακόλουθο της ελληνικής πρεσβείας στην Αίγυπτο, την δεκαετία του 90.
«Ήταν εκείνος που με την πολιτιστική του διπλωματία αναζωογόνησε την προσέγγιση των δύο πολιτισμών Ελλάδας και Αιγύπτου και δημιούργησε θεσμούς που συνεχώς τροφοδοτούνται με νέα εργαλεία και εκδηλώσεις» τόνισε ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, σε συνέντευξη Τύπου στα αιγυπτιακά ΜΜΕ, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα των εκδηλώσεων.
Τα Καβάφεια αποτελούν μία από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες του Παραρτήματος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, στην Αλεξάνδρεια Κατάφεραν εξαρχής να ενισχύουν τη σημασία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στους κύκλους διανοουμένων της Αιγύπτου, τους φορείς, τα ξένα ινστιτούτα, στους νέους Αιγύπτιους μεταφραστές ελληνικής λογοτεχνίας στα αραβικά, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον της αιγυπτιακής κοινωνίας για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Σε δύο Πανεπιστήμια του Καΐρου λειτουργούν από πέρυσι αντίστοιχα τμήματα νεοελληνικών σπουδών, εκτός από τα αρχαία ελληνικά που παραδοσιακά διδάσκονται στις κλασικές σπουδές.
«Όταν ο Κωστής Μοσκώφ ξεκινούσε τα Καβάφεια, πριν από περίπου τριάντα χρόνια στην Αλεξάνδρεια, δεν μπορούσε να φανταστεί την, χωρίς προηγούμενο, παγκόσμια εμβέλεια που θα αποκτούσε η συζήτηση γύρω από το έργο του Αλεξανδρινού ποιητή την τελευταία δεκαετία» είπε ο καθηγητής Κοινωνιολογίας Κωνσταντίνος Τσουκαλάς επιχειρώντας να ερμηνεύσει το φαινόμενο: «Πριν από τριάντα χρόνια ο Καβάφης ήταν ήδη μια παγκόσμια φυσιογνωμία των Γραμμάτων.
Έκτοτε, οι αλλαγές που συντελέστηκαν σε όλο τον κόσμο ανέτρεψαν όλες τις μέχρι τότε βεβαιότητες σε σημείο που κάποιοι μίλησαν για το τέλος της Ιστορίας ( Φράνσις Φουκουγιάμα). Όμως, η Ιστορία δεν τελείωσε. Οι συγκρούσεις οξύνονται, τα αδιέξοδα σωρεύονται κι εμείς δεν διδασκόμαστε, ίσως, γιατί η ανθρωπότητα πίστεψε τον Έγελο ότι “το μόνο δίδαγμα που μπορεί κανείς να αντλήσει από τη μελέτη της ιστορίας είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει κανένα δίδαγμα από τη μελέτη της ιστορίας”. Ο Καβάφης, έχοντας υπόψη ότι η Ιστορία δεν διδάσκεται, στρέφεται στην Ιστορία για να μας εμπνεύσει. Έχοντας μείζον όπλο την ειρωνεία, ιδιότητα που δεν διαθέτει κανείς άλλος ποιητής. Την ειρωνεία που δεν μιλά ούτε για καλό ούτε για κακό, αλλά για την απόσταση, την απόλαυση, γενικά για τη ζωή. Ανασύρει από το ντουλάπι την ελληνιστική Ιστορία που όλοι είχαν λησμονήσει. Ο Καβάφης είναι ο Αλεξανδρινός, από την πόλη του Σέραπι, του θεού που συνδυάζει τις αντιθέσεις» κατέληξε ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς.
Η επιτροπή των Βραβείων Καβάφη, (συγκροτήθηκε φέτος από το υπουργείο Πολιτισμού της Αιγύπτου) απονέμει τα βραβεία 2017 σε δύο Αιγύπτιους συγγραφείς: στον ποιητή Μοχάμεντ Αλ Σαχάουι και στον πεζογράφο, αριστερό διανοούμενο, Σονάλα Ιμπραήμ.
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης, για τον οποίο «είμαστε εξίσου περήφανοι με εσάς, είναι ένας μέγας ποιητής» ανέφερε ο επικεφαλής της επιτροπής των βραβείων, ‘Αχμεντ Ντερβίς, προτείνοντας να δημιουργηθούν δύο έδρες σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Αιγύπτου για συγκριτική μελέτη του έργου του Καβάφη με του μεγάλου Αιγύπτιου ποιητή ‘Αχμεντ Σάουκι. Επίσης, ο ίδιος πρότεινε τη θέσπιση βραβείου γυναικείας λογοτεχνίας με την ονομασία Υπατία, που θα απονέμεται σε Ελληνίδα και σε Αιγύπτια συγγραφέα.
Τα Καβάφεια 2017 χαιρέτισε στη συνέντευξη Τύπου ο Έλληνας πρέσβης στην Αίγυπτο, Μιχαήλ – Χρήστος Διάμεσης, αναφερόμενος στην εξέλιξη του θεσμού από πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα πρώτα χρόνια, σε Διεθνές Συμπόσιο στην πορεία.
Επίσης, ο υφυπουργός Πολιτισμού στον τομέα διεθνών πολιτιστικών σχέσεων της Αιγύπτου, Χισάν Μουράτ, ο Ανδρέας Ζαϊμης από το Ελληνικό Παράρτημα του Συλλόγου οι Φίλοι της Αλεξανδρινής Βιβλιοθήκης, ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας Αρχιμανδρίτης Τιμόθεος Καψάλης, ο Χρήστος Παπαδόπουλος, διευθυντής του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου Καΐρου.