«Το M/T Wind είχε δέσει πρόσφατα στη Ρωσία και είχε προορισμό την Κίνα. Από την επίθεση προκλήθηκε εισροή υδάτων που οδήγησε στην απώλεια της πρόωσης και του συστήματος διεύθυνσης. Πολεμικό σκάφος ανταποκρίθηκε αμέσως στην κλήση κινδύνου της M/T Wind, αλλά δεν χρειάστηκε βοήθεια. Το πλήρωμα του M/T Wind κατάφερε να αποκαταστήσει την πρόωση και το σύστημα διεύθυνσης και δεν αναφέρθηκαν θύματα. Το M/T Wind συνέχισε την πορεία του αυτοδύναμο», ανέφερε η ανακοίνωση.
Εξι μήνες έχουν περάσει από τις πρώτες επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν με πυραύλους και drones. Ελληνοκτητα ή υπό ελληνικής διαχείρισης πλοία έχουν βρεθεί στο στόχαστρο όπως το φορτηγό πλοίο Cyclades με σημαία Μάλτας του Θανάση Μαρτίνου και το φορτηγό πλοίο Star Nasia του Στέλιου Παππά, ο οποίος δήλωσε ότι: «Δεν θα ξαναπεράσουμε από το Σουέζ επειδή προφανώς είμαστε στόχος των Χούθι – καθώς είμαστε εταιρεία που είναι εισηγμένη στη αμερικανικό χρηματιστήριο».
Πάνω από 50% έχει μειωθεί η ροή πλοίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ πλήττοντας τη διεθνή οικονομία. Τα έσοδα της Αιγύπτου από τη Διώρυγα μειώθηκαν κατά 46% με συνεχή πτωτική πορεία. Εκθεση του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για την Ανάπτυξη (UNDP) υπολογίζει ότι οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα θα αφαιρέσουν από την Αίγυπτο έσοδα που κυμαίνονται από 13,7 έως 19,9 δισ. δολάρια, δημιουργώντας κλίμα παγκόσμιας ανησυχίας για εκ νέου αποσταθεροποίηση της οικονομίας της χώρας και φόβο για νέα μεταναστευτικά κύματα.
Η μείωση της κίνησης στο Σουέζ έχει δημιουργήσει σημαντικές συνέπειες και στο λιμάνι του Πειραιά, αφού ήταν ο πρώτος προορισμός που συναντούσαν τα πλοία μετά το Σουέζ. Με βάση τα στοιχεία Απριλίου που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), διακινήθηκαν 7,6% λιγότερα εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση, με τον τελικό αριθμό να μειώνεται φέτος σε 341,1 χιλιάδες «κουτιά». Από τις αρχές του έτους και μέχρι το τέλος Απριλίου, δηλαδή το πρώτο φετινό τετράμηνο, από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, έχουν διακινηθεί συνολικά 1,27 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, μέγεθος που είναι 10,4% χαμηλότερο από το αντίστοιχο περσινό. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περσινό Απρίλιο είχαν διακινηθεί 369,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, ενώ συνολικά το περσινό πρώτο τετράμηνο ο σχετικός αριθμός είχε ανέλθει σε 1,42 εκατ. κοντέινερ. Η «αιμορραγία» εμπορευματοκιβωτίων από τον Πειραιά συνήθως οδηγεί τα πλοία προς άλλα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου, αλλά και της Βορειοδυτικής Ευρώπης.
Τέλη κυκλοφορίας 2025: Πώς θα τα εκτυπώσετε - Τι ποσό θα πληρώσετε
Αυτό συμβαίνει γιατί τα πλοία πλέον κάνουν τον διάπλου της Αφρικής μέχρι να αφήσουν τα προϊόντα που μεταφέρουν κυρίως από την Ανατολή στην Ευρώπη.
Αυξήσεις έως 400% στο κόστος μεταφοράς
Η κρίση αυτή αφορά και όλους τους Ευρωπαίους καταναλωτές, κάτι το οποίο ήδη γίνεται αισθητό με την αύξηση π.χ. των τιμών στα μέχρι πρότινος φθηνά ρούχα στα οποία έχει «εθιστεί» η Ευρώπη να παραγγέλνει από την Ασία. Οταν ένα πλοίο με κατεύθυνση την Ευρώπη παρακάμπτει το Σουέζ και τον Πειραιά για να περιπλεύσει το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτει 4.000 ναυτικά μίλια στη διαδρομή του. Αυτό σημαίνει 10-14 μέρες αναμονή και υπερδιπλάσιο κόστος ανά κοντέινερ. Για τις αλυσίδες ένδυσης αυτό μπορεί να σημαίνει αυξήσεις από 20% έως 400% στο κόστος μεταφοράς.