Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, τη φετινή χρονιά το μερίδιο αγοράς των «private labels» αναμένεται να σπάσει το «φράγμα» του 20% καταρρίπτοντας το ρεκόρ του 2014, οπότε και λόγω της οικονομικής κρίσης το αντίστοιχο ποσοστό είχε αγγίξει το 19%. Ενδεικτικό των ανατιμήσεων που καταγράφονται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων είναι το γεγονός ότι, αν και ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο υποχώρησε στο 7,2%, ο δείκτης των τροφίμων «έτρεξε» με υπερδιπλάσιο ρυθμό στο 15,5% παρουσιάζοντας, μάλιστα, άνοδο κατά μισή μονάδα συγκριτικά με τον Νοέμβριο. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι περισσότερα από 4 στα 10 προϊόντα που βάζουν τα νοικοκυριά στα «καλάθια» τους έχουν το brand της εκάστοτε αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
«Είναι αισθητή η αύξηση της ιδιωτικής ετικέτας στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ιδιαίτερα από τον Οκτώβριο και μετά που ξεκίνησε και η εφαρμογή του “καλαθιού του νοικοκυριού”, καθώς τα περισσότερα προϊόντα που συμμετέχουν σε αυτό είναι μη επώνυμα. Το “καλάθι”, σε συνδυασμό με τις ανατιμήσεις των προϊόντων, δημιούργησε την τέλεια συγκυρία για τα “P.L.” (“private labels”)», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο καθηγητής του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Μπάλτας.
Την τάση αυτή επιβεβαιώνει και η πρόσφατη έρευνα της IRI, σύμφωνα με την οποία το «καλάθι» που περιέχει 60 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναπτύχθηκε κατά 5,2% σε αντίθεση με αυτό με τα επώνυμα που παρουσίασε πτώση κατά 0,8% και με το μικτό (επώνυμα και P.L.) που υποχώρησε κατά 2,5%.
Κόστος
Σε ό,τι αφορά το κόστος του κάθε «καλαθιού», παρά το γεγονός ότι και τα αγαθά ιδιωτικής ετικέτας ανατιμήθηκαν σε ποσοστό 11% -έναντι 7,6% των επωνύμων και 7,7% των μικτών-, αυτό που γεμίζει με προϊόντα που φέρουν το σήμα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ είναι σημαντικά φθηνότερο. Οπως προκύπτει από την έρευνα της IRI, το «καλάθι» με 60 βασικά «no name» προϊόντα στοίχιζε τον Δεκέμβριο 137,52 ευρώ, όταν το αντίστοιχο «καλάθι» με τον ίδιο αριθμό επώνυμων ειδών άγγιζε τα 197,8 ευρώ -ήταν δηλαδή κατά 60,28 ευρώ φθηνότερο- και για το μικτό «καλάθι» οι καταναλωτές έπρεπε να πληρώσουν 187,92 ευρώ.
Από την πλευρά του ο Retail Analyst Κωνσταντίνος Μαχαίρας τονίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι η αύξηση της ιδιωτικής ετικέτας από αλυσίδα σε αλυσίδα ανέρχεται στο 2%, εκτιμώντας ότι τη φετινή χρονιά το μερίδιο αγοράς της θα ξεπεράσει το 20% από 15%-16% που ήταν το 2021. «Η τάση που επικρατεί πλέον στην αγορά είναι το suiting, δηλαδή ο κόσμος ακολουθεί όπου υπάρχουν συμφέρουσες τιμές και αλλάζει brands, ενώ μέχρι πρότινος δεν το έκανε», εξηγεί ο ίδιος.
Τα χαρτικά έχουν διαλύσει τον ανταγωνισμό
Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες των προϊόντων που τα νοικοκυριά αγοράζουν ευκολότερα «private label» είναι τα χαρτικά (χαρτί τουαλέτας, χαρτοπετσέτες, χαρτί κουζίνας). «Σε όλα τα προϊόντα έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας, αλλά ειδικά στα χαρτικά έχουν “διαλυθεί” τα επώνυμα και την κούρσα οδηγούν τα “P.L.”», δηλώνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ενωσης Μικρομεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Γιάννης Πηλίδης. Σύμφωνα δε με την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για το 2021, η πρόθεση αγοράς των καταναλωτών για χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει το 80%! Και αυτό γιατί οι τιμές τους είναι μέχρι και 130% χαμηλότερες σε σχέση με τα επώνυμα. Ενδεικτικά, ένα πακέτο επώνυμες χαρτοπετσέτες 100 τεμαχίων κοστίζουν από 1,50 έως 1,90, όταν οι «μη επώνυμες» με 110 τεμάχια δεν ξεπερνούν τα 0,82-0,89 ευρώ. Αντίστοιχα, τα επώνυμα 3φυλλα χαρτιά υγείας 8 τεμαχίων κυμαίνονται από 7,18 έως 8,89 ευρώ, ενώ τα ιδιωτικής ετικέτας ξεκινούν από τα 3,67 ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 4,56 ευρώ. Οσον αφορά στο ρολό κουζίνας των 350 γραμμαρίων, αν κάποιος επιλέξει επώνυμο, θα κληθεί να πληρώσει από 3,82 έως 4,17 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο «ανώνυμο» των 800 γραμμαρίων -σχεδόν διπλάσια δηλαδή ποσότητα- κινείται μεταξύ 2,65-3,68 ευρώ το κιλό.
Ενα στα δύο νοικοκυριά επιλέγει συσκευασμένα τρόφιμα
ΣΕΛΠΕ: Ο στρατηγικός σχεδιασμός για το 2024-2027 και η νέα διοίκηση του συνδέσμου
Μεγάλο χώρο στο «καλάθι» των καταναλωτών καταλαμβάνουν και τα συσκευασμένα τρόφιμα, καθώς, σύμφωνα με την περυσινή έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, η πρόθεση αγοράς τους ανέρχεται στο 53%. Αυτό σημαίνει ότι ένα στα δύο νοικοκυριά δηλώνει πρόθυμο να τα αγοράσει. Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι τα μακαρόνια και τα όσπρια. Ενδεικτικά, σπαγκέτι νούμερο 10 ιδιωτικής ετικέτας στοιχίζουν από 0,56 ευρώ έως 0,68 ευρώ (συσκευασία των 500 γραμμαρίων), ενώ τα αντίστοιχα επώνυμα πωλούνται σχεδόν στην τριπλάσια τιμή, από 1,44 έως 1,68 ευρώ. Ανάλογη είναι η εικόνα και στα όσπρια, με τις «private label» ψιλές φακές (500 γραμμαρίων) να κινούνται στο επίπεδο του 1,15 με 1,27 ευρώ και τις επώνυμες στα 2-2,07 ευρώ. Αντίστοιχα, ρύζι 500 γραμμαρίων ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει μόλις 0,76 ευρώ, τη στιγμή που το αντίστοιχο προϊόν μεγάλης εταιρίας διατίθεται έναντι 1,87 ευρώ (+146%).
Δημοφιλή καθαριστικά, κατεψυγμένα
Δύο ακόμα δημοφιλείς κατηγορίες ιδιωτικής ετικέτας είναι τα καθαριστικά σπιτιού (για τζάμια, πατώματα και επιφάνειες) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (αρακάς, φασολάκια, ψάρια κ.λπ.), με το ποσοστό στην πρόθεση αγοράς τους να αγγίζει το 46%. Για παράδειγμα, μια παχύρρευστη χλωρίνη ιδιωτικής ετικέτας 1.250 ml στοιχίζει από 0,94 έως 1,07 ευρώ, όταν η αντίστοιχη επώνυμη πωλείται από 2,44 έως 3,20 ευρώ. Εδαφος όμως έναντι των μεγάλων brands φαίνεται να κερδίζουν και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου, παρά τις συνεχείς προσφορές των μεγάλων βιομηχανιών. Ενδεικτικά, «private label» σκόνη πλυντηρίου (45 μεζούρες) κοστίζει 5,45 ευρώ και το αντίστοιχο προϊόν γνωστών εταιριών ξεκινά από τα 6,07 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 8,14 ευρώ.
Και στα κατεψυγμένα τρόφιμα όμως είναι εμφανείς οι διαφορές των τιμών. Για παράδειγμα, για επώνυμο κατεψυγμένο αρακά του ενός κιλού ο καταναλωτής θα πρέπει να καταβάλει 4 ευρώ, όταν το ίδιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας κοστίζει από 1,72 έως 2,45 ευρώ, ανάλογα με την αλυσίδα.
Κερδίζουν έδαφος τα γαλακτοκομικά
Μεγάλη άνοδο φαίνεται, τέλος, να εμφανίζουν και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, γιαούρτια και φρέσκα γάλατα, ειδικά μετά την ένταξή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού», λόγω των χαμηλών τιμών τους. Αναλυτικά, το φρέσκο γάλα ιδιωτικής ετικέτας (1 λίτρο) πωλείται 1,12 ευρώ, ενώ η τιμή των επωνύμων κυμαίνεται μεταξύ 1,42 και 1,96 ευρώ, ενώ τα γνωστά brands γιαουρτιών πωλούνται έως και 180% ακριβότερα από τα «private labels». Επώνυμο γιαούρτι (συσκευασία των 3 τεμαχίων των 200 γραμμαρίων) διατίθεται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ από 2,63 μέχρι 3,79 ευρώ το κιλό, όταν το ίδιο προϊόν με το σήμα της αλυσίδας κοστίζει από 1,35 έως 1,58 ευρώ.
Τον ρυθμό ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών IRI, που δείχνουν ότι οι πωλήσεις τους σε αξία αυξήθηκαν σε ετήσιο επίπεδο κατά 13,9%, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στο 16,1% στο δεκάμηνο του 2022 από 15,9% στο εννεάμηνο.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ
ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
ΠΡΟΪΟΝ | ΤΙΜΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ | ΤΙΜΗ ΕΠΩΝΥΜΟΥ | ΔΙΑΦΟΡΑ (%) |
Χαρτοπετσέτες | 0,82-0,89 | 1,5-1,9 | 83%-130% |
Χαρτί υγείας (8 τεμάχια) | 3,67-4,56 | 7,18-8,89 | 96%-142% |
Μακαρόνια (500 γραμμ.) | 0,56-0,68 | 1,44-1,68 | 157%-200% |
Φακές (500 γραμμ.) | 1,15-1,27 | 2-2,07 | 74%-80% |
Ρύζι (500 γραμμ.) | 0,76 | 1,87 | 146% |
Χλωρίνη (1,25 λίτρο) | 0,94-1,07 | 2,44-3,20 | 160%-240% |
Απορρυπαντικό πλυντηρίου (45 μεζούρες) | 5,45 | 6,07-8,14 | 11%-49% |
Αρακάς κατεψυγμένος (1 κιλό) | 1,72-2,45 | 4 | 63%-133% |
Φρέσκο γάλα (1 λίτρο) | 1,12 | 1,42-1,96 | 27%-75% |
Γιαούρτι (3Χ200 γραμμ.) | 1,35-1,58 | 2,63-3,79 | 95%-180% |
Ειδήσεις σήμερα