Εκτός από την εγγύηση της πολιτικής σταθερότητας που θα εξασφαλίσει μια σταθερή κυβέρνηση, οι οίκοι αξιολόγησης θα θελήσουν σίγουρα να ακούσουν τις οικονομικές εξαγγελίες που θα γίνουν αλλά δεν αναμένεται να σταματήσουν εκεί.
Θα χρειαστούν κάποια πιο άμεσα, απτά και μετρήσιμα στοιχεία τα οποία θα αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα, μετά από μια πολύ καλή τριετία την περίοδο 2021-2022, θα συνεχίσει στην ίδια πορεία το 2023 και προτίθεται να συνεχίσει έτσι και τα επόμενα χρόνια.
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας έχει προεξοφληθεί από τις αγορές, αλλά όπως φαίνεται, δεν είναι ακόμη δεδομένη, τουλάχιστον χρονικά, για τους οίκους αξιολόγησης, οι οποίοι στέλνουν πλέον μηνύματα ότι δεν φτάνουν μόνο οι διαβεβαιώσεις για σταθερή οικονομική πολιτική την επόμενη μέρα των εκλογών.
Αποδείξεις…
Εχοντας κατά νου το κακό «ιστορικό» από τις αλλαγές κυβέρνησης στην Ελλάδα φαίνεται ότι θα χρειαστούν εκτός από δεσμεύσεις και κάποιες απτές αποδείξεις ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει την πολιτική της 4ετίας 2019-2023. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο από το ΥΠOIΚ μεταφέρουν κλίμα ότι μπορεί να χρειαστούμε ακόμη λίγο χρόνο πριν κάποιος από τους οίκους αξιολόγησης προχωρήσει στην κρίσιμη αναβάθμιση στη βαθμίδα ΒΒΒ-. Στην ίδια κατεύθυνση τόνιζαν ότι η αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας μέσα στο 4ο τρίμηνο του 2023 είναι μέσα στο προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα.
«Εξετάσεις»
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι θα πρέπει η νέα κυβέρνηση να περάσει κάποιες πρώτες «εξετάσεις» όχι μόνο σε επίπεδο εξαγγελιών αλλά και σε επίπεδο εφαρμογής.
Στην κατεύθυνση αυτή οι οίκοι θα υποβάλουν σε ένα άτυπο τεστ κοπώσεως την Ελλάδα όπου θα μετρηθούν η ταχύτητα και η επάρκεια της οικονομικής πολιτικής.
Ετσι θεωρείται πολύ πιθανό να περιμένουν να μελετήσουν τα πρώτα νομοσχέδια για να ελέγξουν τη συμβατότητά τους με τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2023-2026.
Ισως να περιμένουν να ελέγξουν και τα αποτελέσματα εννεαμήνου για την εκτέλεση του προϋπολογισμού αλλά και του ΑΕΠ που θα είναι διαθέσιμα πριν απ’ το τέλος του χρόνου πριν πάρουν αποφάσεις και προχωρήσουν στην αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας.
Επίσης θα δώσουν μεγάλη σημασία στην επανεκκίνηση της δραστηριότητας για τη συνέχιση της απορρόφησης πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης πάνω στο οποίο έχει «χτιστεί» το αναπτυξιακό αφήγημα της οικονομίας μέχρι τουλάχιστον το 2026.
Νέα πρόωρη αποπληρωμή χρέους
Για να πεισθούν οι οίκοι αξιολόγησης μια ώρα αρχύτερα, σχεδιάζεται μια ακόμη πρόωρη αποπληρωμή χρέους προς τον λεγόμενο επίσημο τομέα (δηλαδή τα δάνεια προς την Ε.Ε.). Προτεραιότητα θα δοθεί στο δάνειο των 32,3 δισ. που πήρε η Ελλάδα απευθείας από τα μέλη της ευρωζώνης (Greek Loan Facility) λίγο πριν μπει στο 1ο μνημόνιο.
Παράλληλα θα πρέπει με την τοποθέτηση των στελεχών της νέας κυβέρνησης να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας πάνω στο οποίο έχει χτιστεί το αναπτυξιακό σενάριο της οικονομίας τουλάχιστον μέχρι και το 2026.
Γκάζι στο πρωτογενές πλεόνασμα
Το σχετικά πιο εύκολο «τεστ» θα είναι η Ελλάδα να επαναλάβει την υπέρβαση στο πρωτογενές της ισοζύγιο (όπως έγινε πέρσι που είχαμε πρωτογενές πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ έναντι ελλείμματος 1,6% του ΑΕΠ) και να ξεπεράσει τον στόχο που έχει θέσει για πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ, φτάνοντας στο 1,5% ή στο 2%. Το εγχείρημα αυτό θα είναι σχετικά πιο εύκολο αφού ο προϋπολογισμός στο 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου κατέγραψε πρωτογενές πλεόνασμα 0,9% του ΑΕΠ. Τούτο, ενώ το ΑΕΠ και τα έσοδα δεν έχουν ακόμη το κέρδος από τη μείωση των τιμών της ενέργειας οι οποίες έφτασαν σε ιστορικά υψηλά τους μήνες του περασμένου καλοκαιριού. Από την άλλη, υπάρχει ένα στιγμιαίο μούδιασμα για τον τουρισμό ο οποίος πέρασε έναν μέτριο Ιούνιο και πλέον αναμένουμε το υπόλοιπο της καλοκαιρινής σεζόν πριν γίνει ταμείο για τη «βαριά βιομηχανία» της οικονομίας, αργά μέσα στο φθινόπωρο.