Λειτουργία
Το Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Προνοίας Εργαζομένων Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΑΤΠΕ-ΑΤΕ), συνέχισε να λειτουργεί και μετά τη διάλυση και μεταβίβαση των μετοχών της ΑΤΕ στην Τράπεζα Πειραιώς το 2012, χωρίς να έχει νέους ασφαλισμένους, αλλά για να εξυπηρετεί τους ελάχιστους παλαιούς εναπομείναντες υπαλλήλους της ΑΤΕ μέχρι να συνταξιοδοτηθούν.
Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από ελέγχους, διαπίστωσε παραβάσεις ως προς τον τρόπο λειτουργίας και οικονομικής διαχείρισης των περιουσιακών του στοιχείων επιβάλλοντας πρόστιμο στη διοίκηση, διαβιβάζοντας παράλληλα τον σχετικό φάκελο στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές για τη διερεύνηση και τυχόν ποινικών ευθυνών και ορίζοντας ειδικό διαχειριστή στο Ταμείο για τα επόμενα βήματα.
Παραβάσεις
Ενδεικτικά, η αναδρομική τροποποίηση που έκανε η διοίκηση του Ταμείου στον τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ έγινε χωρίς την έγκριση του υπουργείου και είχε ως αποτέλεσμα κάποιοι ασφαλισμένοι να πάρουν μεγαλύτερες παροχές από αυτές που προβλέπονταν στο αρχικό καταστατικό! Οσοι πήραν λιγότερα προσέφυγαν στα δικαστήρια για να τα διεκδικήσουν, αλλά ο Αρειος Πάγος έκρινε αμετάκλητα ότι τέτοιες παροχές ήταν μη νόμιμες επειδή δεν είχαν εγκριθεί από το υπουργείο!
Για τις αποφάσεις του Ταμείου Αλληλοβοήθειας της πρώην ΑΤΕ, το οποίο αμφισβητεί… τα πάντα, ακόμη και την εποπτεία του υπουργείου, ζητήθηκε από το υπουργείο Εργασίας η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ).
Πόρισμα-«βόμβα»
Καταπέλτης το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους
ΣΕΛΠΕ: Ο στρατηγικός σχεδιασμός για το 2024-2027 και η νέα διοίκηση του συνδέσμου
Στο πόρισμά του ΝΣΚ, το περιεχόμενο του οποίου αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.», αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1 Το Αλληλοβοηθητικό Ταμείο Πρόνοιας της πρώην ΑΤΕ δεν έχει συμμορφωθεί με την υποχρέωση περί ετήσιας υποβολής αναλογιστικών μελετών έως και τη χρήση 2021 και οικονομικών καταστάσεων και αναλογιστικής μελέτης για το έτος 2022 στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή για τον έλεγχο της βιωσιμότητάς του.
2 Στα καταστατικά των ετών 2008, 2011, 2014, 2019 έχουν συμπεριληφθεί μεταβατικές διατάξεις για τον υπολογισμό υψηλότερου εφάπαξ, που δεν έχει διευκρινιστεί εάν ζημίωσε το Ταμείο ή όχι.
3 Το Ταμείο δεν μπορεί να διαλυθεί και να τεθεί σε εκκαθάριση με απόφαση των μελών του, διότι για τα ζητήματα αυτά αρμόδιος αποκλειστικά είναι ο κοινωνικοασφαλιστικός νομοθέτης και όχι η διοίκηση, καθόσον η δοθείσα σε αυτήν νομοθετική εξουσιοδότηση δεν περιλαμβάνει το αντικείμενο της εκκαθάρισης.
4 Δεν νοείται εκκαθάριση της περιουσίας του Ταμείου, διότι αυτό, ως φορέας ομόλογος προς δημόσιο φορέα υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, προοριζόμενο για την εκπλήρωση του δημοσίου σκοπού της αλληλοβοήθειας, εμπίπτει στη συνταγματική προστασία του άρθρου 22 παρ. 5 Σ και δεν μπορεί να τεθεί σε εκκαθάριση με βάση τις ισχύουσες για τα λοιπά νομικά πρόσωπα διατάξεις του Συντάγματος. Ως εκ τούτου, η διάθεση της όποιας περιουσίας του Ταμείου, μετά την τυχόν κατάργηση-διάλυσή του, εναπόκειται στη βούληση του νομοθέτη, ο οποίος είναι και ο μόνος αρμόδιος να ρυθμίσει τα της τύχης της.
5 Δεν είναι νόμιμος ο ορισμός των μελών του Δ.Σ. του Ταμείου ως εκκαθαριστών, οι οποίοι συνεχίζουν να ασκούν, με την ανωτέρω ιδιότητά τους (των μελών, δηλαδή, του Δ.Σ.) τη διοίκηση του Ταμείου μέχρι τη λήξη της θητείας τους ή την με οποιονδήποτε τρόπο παύση τους.
6 Δεν είναι νόμιμη η διανομή της περιουσίας του Ταμείου μετά την διάλυσή του και περιέλευση αυτής στα μέλη του ή στους νόμιμους κληρονόμους τους όχι μόνο διότι τέτοια διάταξη είναι ανίσχυρη, αλλά και διότι τα μέλη του Ταμείου έχουν δικαίωμα απόληψης αποκλειστικά και μόνο του χορηγούμενου εφάπαξ βοηθήματος.
Το Ταμείο αμφισβητεί μέχρι και την εποπτεία του υπουργείου, παρακωλύοντας ουσιωδώς τους ελέγχους των εποπτικών αρχών.