Οι εκπρόσωποι της αγοράς έχουν υποβάλει πρόταση κατάρτισης προγράμματος για την ενίσχυση 33.000 επιχειρήσεων λιανεμπορίου και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) αναζητά τους πόρους για να ανταποκριθεί στο αίτημά τους.
Κύκλοι της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) ανέφεραν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής πως η άρση των περιοριστικών μέτρων δεν συνοδεύτηκε από, ιδιαιτέρως, αυξημένη κίνηση στην αγορά, καθώς αρκετοί καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί ακόμη, εξαιτίας της πανδημίας. Η αίσθηση που μεταφέρουν αρμόδια στελέχη είναι πως η όποια κινητικότητα υπάρχει είναι, κατά βάση, από άτομα νεαρής ηλικίας, τα οποία ψωνίζουν οικονομικά, σπορ ρούχα και παπούτσια. Την… τιμητική τους έχουν τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα σε κεντρικούς δρόμους της χώρας, όπου συχνά σχηματίζονται ουρές έξω από αυτά.
Από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) κάνουν λόγο για σταθεροποίηση της κατάστασης στο λιανεμπόριο, προσθέτοντας, ωστόσο, πως ο τζίρος κυμαίνεται σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι (-13% περίπου).
Οσον αφορά στις ενδιάμεσες εκπτώσεις (5-15/5), τόσο από την ΕΣΕΕ όσο και από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών (ΕΣΑ) επισημαίνουν πως κινήθηκαν υποτονικά. Αλλωστε, ανεξαρτήτως εκπτωτικής περιόδου, οι έμποροι, δεδομένης της «αρρυθμίας» που έχει προκαλέσει στην αγορά η νόσος Covid-19, κάνουν μεγάλες προσφορές για να προσελκύσουν καταναλωτές.
Το πρόγραμμα
Στο μεταξύ, τα χρέη (προς τράπεζες, ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές κ.λπ.) που έχει η μέση εμπορική επιχείρηση στην παρούσα χρονική συγκυρία, η έλλειψη ρευστότητας, το αδιάθετο εμπόρευμα (στοκ) της περασμένης σεζόν, το αυξημένο κόστος αποθήκευσης και η μειωμένη καταναλωτική κίνηση συνθέτουν μία εικόνα που διατηρεί ζωντανό τον φόβο του «λουκέτου».
Οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου έκρουσαν… καμπανάκι παρουσιάζοντας στην ηγεσία του ΥΠΑΝ στοιχεία από όλη την Ελλάδα για υποκλάδους του εμπορίου, όπως είναι τα εποχικά είδη, η ένδυση, η υπόδηση και το κόσμημα. Βασικό τους αίτημα είναι ένα πρόγραμμα «κομμένο και ραμμένο» στις ανάγκες των μικρομεσαίων εμπορικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, το πρόγραμμα που ζητούν είναι παρόμοιο με εκείνο που ανακοινώθηκε, προσφάτως, για την εστίαση. Αφορά σε 33.000 επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται, κυρίως, στον κλάδο της μόδας (ένδυση-υπόδηση), καθώς επίσης σε αυτές που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές. Εχουν προταθεί ως «ταβάνι» ενίσχυσης οι 20.000 ευρώ, ανά επιχείρηση, για κεφάλαιο… επανεκκίνησης, με σκοπό να μπορέσει να κάνει τον προγραμματισμό της, π.χ. για αγορά εμπορευμάτων. Χαρακτηριστικά επισημαίνεται πως το βασικό κεφάλαιο αγοράς νέων εμπορευμάτων της προσεχούς σεζόν μπορεί να ανέλθει μέχρι και το 46% του κύκλου εργασιών της επιχείρησης, βάσει εκτιμήσεων της ΕΣΕΕ.
Οπως συμβαίνει στη δράση για την ενίσχυση της εστίασης, έτσι και σ’ αυτή συνιστάται το ποσό της ενίσχυσης να ανέρχεται στο 7% επί του τζίρου του κύριου ΚΑΔ εμπορίου ή του ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα του 2019. Σε γενικές γραμμές, ο εμπορικός κόσμος έχει εισηγηθεί ως κριτήρια για την ενίσχυση την πτώση του τζίρου και την εποχικότητα.
Σημειώνεται πως από το υπουργείο προέτρεψαν τους εκπροσώπους του κλάδου για την αποστολή υπομνήματος με τα βασικά χαρακτηριστικά της δράσης. Πώς, δηλαδή, θα τους εξυπηρετούσε να «τρέξει», με ποιους όρους, προϋποθέσεις κ.λπ.
Τουριστικά
Στο μεταξύ, ειδικά για τις εποχικές εμπορικές επιχειρήσεις αυξημένου τουριστικού ενδιαφέροντος επιδιώκεται, αν είναι εφικτό, από στελέχη της αγοράς να επωφεληθούν από το πρόγραμμα για τον τουρισμό που έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση. Και αυτό, καθώς πλήττονται -δεδομένου του περιορισμού της σεζόν- με τρόπο όμοιο με τις τουριστικές επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια κ.λπ.), λόγω της εξάρτησης των εσόδων τους από τον συγκεκριμένο κλάδο.
Αλλωστε, είναι ένα πρόγραμμα που έχει ήδη δρομολογηθεί και αναμένεται να ανοίξει, προσεχώς, για υποβολή αιτήσεων. Αν, παρ’ όλα αυτά, γραφειοκρατικά ζητήματα… μπλοκάρουν τη συμπερίληψη των εμπορικών, τουριστικών επιχειρήσεων σε αυτό, τότε θα επιδιωχθεί η ένταξή τους στην προτεινόμενη δράση για το λιανικό.
Εκπρόσωποι των εμπόρων υποστηρίζουν πως από το ΥΠΑΝ έχουν αντιληφθεί πλήρως τη σοβαρότητα της κατάστασης στον κλάδο. Οπότε, αισιοδοξούν πως θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια, ώστε να βρεθούν τα κονδύλια για την κατάρτιση του προγράμματος. Αρμόδια στελέχη από το υπουργείο σχολίασαν σχετικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής πως όντως εξετάζονται οι πόροι γι’ αυτόν τον σκοπό. Πρόκειται, ωστόσο, όπως εξήγησαν, για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, καθώς ο άξονας Covid-19 του ΕΣΠΑ είναι εξαντλημένος.
Τον Ιούνιο ο 2ος κύκλοςτου e-λιανικό
Εντός Ιουνίου αναμένεται να ανοίξει για υποβολή αιτήσεων ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος e-λιανικό, με προϋπολογισμό περί τα 26,4 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα εστιάζει στον ψηφιακό μετασχηματισμό υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανεμπορίου, παρέχοντάς τους επιχορήγηση έως 5.000 ευρώ για την ανάπτυξη, την αναβάθμιση και τη διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop).
Υπενθυμίζεται πως στον πρώτο κύκλο του, που ολοκληρώθηκε στις 6 Απριλίου, υποβλήθηκαν 11.503 αιτήσεις από επιχειρήσεις λιανεμπορίου, συνολικού προϋπολογισμού 53,6 εκατ. ευρώ.
Κύκλοι της αγοράς σχολιάζουν πως πρόκειται για μία δράση που δεν έτυχε της ανταπόκρισης που ανέμεναν, αποδίδοντας τη συγκεκριμένη εξέλιξη, πρωτίστως, στο γεγονός ότι για μία σοβαρή επένδυση σε e-shop απαιτούνται κατά μέσο όρο 15.000 ευρώ. Αυτός είναι και ο λόγος, όπως προσθέτουν, που η δράση προτιμήθηκε, κυρίως, από επιχειρήσεις που είχαν ήδη προχωρήσει σε σχετική επένδυση.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr