Συμπεριέλαβε, μάλιστα, το δημοψήφισμα στα πιθανά εμπόδια για την ανάκαμψη της οικονομίας μαζί με τους γεωπολιτικούς κινδύνους. Σημείωσε, ωστόσο, πως τόσο οι αγορές, όσο και ο τραπεζικός κλάδος αντέδρασαν επιδεικνύοντας αρκετή ανθεκτικότητα στο Brexit.
Σε ό,τι αφορά την επίδραση που θα έχει το Brexit στην ευρωζώνη, το προφανές “κανάλι” είναι αυτό του εμπορίου, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΚΤ. Στην περίπτωση της γεωπολιτικής αβεβαιότητας και πιο συγκεκριμένα των εξελίξεων στην Τουρκία, το “κανάλι” δεν είναι ευδιάκριτο αλλά δεν αποκλείεται να σχετίζεται με την υπονόμευση της εμπιστοσύνης.
Ξεχωριστά, ο Ντράγκι ανέφερε πως η ΕΚΤ θα είναι σε θέση να αξιολογήσει καλύτερα τις μακροοικονομικές συνθήκες τους προσεχείς μήνες. «Το Συμβούλιο κατέληξε ότι για την ώρα δεν έχει αρκετές πληροφορίες για να λάβει αποφάσεις για αυτό και δεν συζητήθηκε η λήψη συγκεκριμένων μέτρων», εξήγησε.
Σε κάθε περίπτωση, η ΕΚΤ είναι έτοιμη να δράσει με ό,τι εργαλείο διαθέτει, εάν κριθεί απαραίτητο.
Πάντως, η δημοσιονομική στάση της νομισματικής αρχής αναμένεται να είναι ήπια επεκτατική το 2016 και ουδέτερη το επόμενο έτος και τα επιτόκια αναμένεται να παραμείνουν στα τρέχοντα ή χαμηλότερα επίπεδα για παρατεταμένο διάστημα.
Ο Ντράγκι υπεραμύνθηκε των πολιτικών που έλαβε η ΕΚΤ από τον Ιούνιο του 2014, λέγοντας πως βελτίωσαν σημαντικά τις συνθήκες δανεισμού.
Ως προς την πορεία του πληθωρισμού, ο Ντράγκι εκτίμησε πως οι τιμές ενέργειας θα ωθήσουν το γενικό επίπεδο τιμών το 2016, ενώ περαιτέρω ώθηση θα δοθεί το 2017 και το 2018 χάρη στα μέτρα της ΕΚΤ αλλά και την αναμενόμενη οικονομική ανάκαμψη.
Ο ίδιος διευκρίνισε πως το Brexit δεν φαίνεται να είχε σημαντικό αντίκτυπο στις προοπτικές του πληθωρισμού. Ωστόσο το επίπεδο του πληθωρισμού θα παραμένει πολύ χαμηλό τους επόμενους μήνες.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Σε σχέση με τις τράπεζες, τόνισε πως το πρόβλημα δεν είναι η φερεγγυότητά τους αλλά η αδύναμη κερδοφορία τους. Η λύση στο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα πρέπει να στηριχτεί σε τρεις πυλώνες:
-τη συνεπή προσέγγιση στο θέμα της εποπτείας
-την ανάπτυξη μιας πλήρως λειτουργικής αγοράς NPLs
-τις κυβερνητικές δράσεις που θα επιτρέψουν τη δημιουργία μιας αγοράς για τα NPLs (νομοθετικό πλαίσιο που θα διευκολύνει την αγορά και πώληση των δανείων)
Για την Ιταλία, ειδικότερα, ανέφερε πως το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι μεγάλο και θα χρειαστεί χρόνο. «Το υψηλό επίπεδο των NPLs καθιστά τις τράπεζες ιδιαίτερα ευάλωτες στις αγορές», είπε ο επικεφαλής της ΕΚΤ.
Ταμείο για τα «κόκκινα δάνεια»
Υπέρ της δημιουργίας ενός Δημόσιου Ταμείου το οποίο θα μπορεί να απορροφά κόκκινα δάνεια (public backstop) τάσσεται η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Ο πρόεδρος της ΕΚΤ επισήμανε ότι ένα τέτοιο ταμείο θα μπορούσε να είναι πολύ χρήσιμο για την ευρωζώνη.
Διευκρίνισε ωστόσο ότι τόσο η δημιουργία του όσο και η λειτουργία του εντός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου προϋποθέτει συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ειδικότερα με την αρμόδια Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Competition).
O ίδιος υποστήριξε ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αποτελούν ένα από τα πλέον σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες τόσο για την μελλοντική τους κερδοφορία όσο και τη χρηματοδοτική τους ικανότητα.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως είπε, εκτός από τη συνδρομή του εν λόγω Ταμείου, απαιτεί ακόμη συνέπεια από την πλευρά του εποπτικού μηχανισμού, αλλά και την εύρυθμη λειτουργία μίας δευτερογενούς αγοράς κόκκινων δανείων. Όσον αφορά στο τελευταίο, επισήμανε ότι ήδη έχουν αναληφθεί νομοθετικές πρωτοβουλίες σε χώρες της ευρωζώνης, οι οποίες όμως -όπως είπε- δεν είναι επαρκείς.
Αναφερόμενος στις προοπτικές της οικονομίας στην Ευρωζώνη, ο επικεφαλής της ΕΚΤ άφησε να εννοηθεί ότι η Κεντρική Τράπεζα θα επεκτείνει περαιτέρω αν χρειαστεί το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης που εφαρμόζει προκειμένου να ενισχυθεί να ανάπτυξη. Και τούτο διότι η ΕΚΤ εκτιμά ότι δεν έχουν αποσοβηθεί οι κίνδυνοι στο μέτωπο της ανάπτυξης.