Υπενθυμίζεται ότι οι μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου εξετάστηκαν τον περασμένο Μάιο σε διαγώνισμα στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Συμμετείχαν συνολικά 11.411 μαθητές απ’ όλη την Ελλάδα σε 554 σχολεία όλων των τύπων, με στόχο να καταγραφούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της εκπαίδευσης.
Αποκλίσεις
Οι επιδόσεις μεταξύ Δημοτικού και Γυμνασίου παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις, με τους μαθητές Γυμνασίου να καταγράφουν πολύ χαμηλό σκορ στο μάθημα των Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Ενώ στο Δημοτικό, το σύνολο των μαθητών απάντησε σωστά στο 66,5% των ερωτήσεων, το ποσοστό αυτό συρρικνώνεται στο 45,4% στην περίπτωση του Γυμνασίου. Οι ερωτήσεις ήταν χωρισμένες σε τρεις κατηγορίες, με το Β’ και Γ’ επίπεδο δυσκολίας, να δυσκολεύουν τους μαθητές στο Γυμνάσιο.
Αν και στα αποτελέσματα δεν υπάρχει κάποια ποιοτική ανάλυση των πρώτων αποτελεσμάτων της Pisa, με τις βελτιωτικές προτάσεις που θα καταθέσει το ΙΕΠ να γίνονται σε δεύτερο χρόνο, οι αποκλίσεις που καταγράφονται στα στατιστικά στοιχεία υπογραμμίζουν την «ανώμαλη» μετάβαση των μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και προβληματίζουν για το περιεχόμενο του διδακτικού υλικού αλλά και για τις διαδικασίες διδασκαλίας, με αποτέλεσμα να μην αποτυπώνεται η κατανόηση του εν λόγω μαθήματος από τους μαθητές που είναι έτοιμοι πλέον να μεταβούν στο Λύκειο.
Αριστούχοι και μη
Αξιοπρόσεκτο, επίσης, είναι ότι τόσο οι «αριστούχοι» όσο και αυτοί που έγραψαν πολύ χαμηλά κινήθηκαν ακριβώς στο ίδιο ποσοστό τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Δημοτικό.
Δηλαδή και στις τέσσερις περιπτώσεις των διαγωνισμάτων, το 25% των μαθητών κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα, με 0 έως 3 λάθος απαντήσεις σε κάθε μάθημα.
Αντίστοιχα, το 25% των μαθητών κατέγραψε πολύ χαμηλές επιδόσεις, με μικρό αριθμό σωστών απαντήσεων.
MyCAR: Οι 10+1 περιπτώσεις που η ακινησία οχήματος πρέπει να δηλωθεί σε ΔΟΥ
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το ΙΕΠ, έπειτα από εντολή του υπουργείου Παιδείας, έχει ήδη προετοιμάσει νέα προγράμματα σπουδών για όλες τις τάξεις του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και για την Α’ Λυκείου, τα οποία θα εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Αναλυτικά οι επιδόσεις των μαθητών στον πρώτο ελληνικό διαγωνισμό
Στο Γυμνάσιο όπου καταγράφηκαν και οι χαμηλότερες επιδόσεις, σε σχέση με το Δημοτικό, οι μαθητές κλήθηκαν να εξεταστούν σε ερωτήσεις που ήταν χωρισμένες σε τρία επίπεδα δυσκολίας.
Στο μάθημα των Μαθηματικών, όπου εντοπίστηκαν και οι περισσότερες λάθος απαντήσεις, οι μαθητές ανταποκρίθηκαν κατά πλειοψηφία μόνο στο πρώτο επίπεδο δυσκολίας.
Ειδικότερα, σε ερωτήσεις που αναζητούσαν την κατανόηση μαθηματικών εννοιών και την εφαρμογή κανόνων, οι μαθητές απάντησαν σωστά στο 53,2% των ερωτήσεων. Το ποσοστό αυτό πέφτει στο 41,6% στην περίπτωση της εκτέλεσης αλγορίθμων, επίλυσης προβλημάτων και αξιοποίησης δεδομένων και βυθίζεται στο 38,9% στην περίπτωση επίλυσης σύνθετων προβλημάτων και εκτέλεσης μαθηματικών αλγορίθμων.
Αδυναμία εμφανίζουν οι μαθητές κυρίως στα πεδία με τις τετραγωνικές ρίζες και τις δυνάμεις, ενώ καλύτερες ήταν οι επιδόσεις τους στα πεδία ««Τρίγωνα, τετράπλευρα, σχέσεις & ιδιότητες».
Νεοελληνική γλώσσα
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στα δύο πρώτα επίπεδα δυσκολίας, οι μαθητές ανταποκρίθηκαν σε αυτά, σε ποσοστά 61,1% και 61,9% αντίστοιχα. Οι ερωτήσεις αυτές στόχευαν στη γνώση απλών ή πιο απαιτητικών γραμματοσυντακτικών φαινομένων και χρήσης μικρής ή μέτριας δυσκολίας λεξιλογίου.
Πολύ χαμηλότερες ήταν οι επιδόσεις τους στο τρίτο επίπεδο δυσκολίας, όπου η σύνθεση και αξιολόγηση πληροφοριών, η συσχέτιση δεδομένων και η αξιολόγηση υφολογικών επιλογών είχαν ως αποτέλεσμα να απαντήσουν οι μαθητές σωστά μόλις στο 47,5% των απαντήσεων. Λιγότερες σωστές απαντήσεις εντοπίστηκαν στα πεδία της Γραμματικής και του Συντακτικού, ενώ οι ερωτήσεις που αφορούσαν λεξιλόγιο συγκέντρωσαν τις περισσότερες σωστές απαντήσεις.
Στο Δημοτικό
Πολύ πιο ενθαρρυντικά είναι τα αποτελέσματα των μαθητών στο Δημοτικό, όπου εντοπίζεται ευρύτερο πεδίο κατανόησης των μαθημάτων που διδάσκονται.
Στα Μαθηματικά, στο πρώτο επίπεδο δυσκολίας, οι μαθητές απάντησαν σωστά το 71,9% των ερωτήσεων, ενώ στο δεύτερο και το τρίτο επίπεδο τα ποσοστά κινήθηκαν στο 63,5% και στο 62,1% αντίστοιχα. Ο μέσος όρος ήταν 66,5%, ενώ ο αντίστοιχος στο Γυμνάσιο ήταν 45,4%. Η επίλυση προβλημάτων δυσκόλεψε τους περισσότερους μαθητές, ενώ οι περισσότερες σωστές απαντήσεις εντοπίστηκαν στη Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων».
Στην περίπτωση της Εκθεσης, ο μέσος όρος σωστών απαντήσεων άγγιξε το 72,9%, έναντι του πολύ χαμηλότερου 57,1% στο Γυμνάσιο. Πάντως και στα τρία επίπεδα δυσκολίας, οι μαθητές ανταποκρίθηκαν ικανοποιητικά με το ποσοστό σωστών απαντήσεων να κυμαίνεται μεταξύ 77,4% και 69,8%. Και σε αυτή την περίπτωση το Συντακτικό και η Γραμματική δυσκόλεψαν τους μαθητές, ενώ το Λεξιλόγιο συγκέντρωσε τις περισσότερες σωστές απαντήσεις.
Πάντως και στις δύο περιπτώσεις των εκπαιδευτικών βαθμίδων, δεν υπήρξαν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των 13 περιφερειών της χώρας, αλλά ούτε και των διαφορετικών τύπων σχολείων.
Καταγραφή
Στόχος της ελληνικής Pisa είναι η καταγραφή κάθε χρόνο του επιπέδου των μαθητών στην τελευταία εκπαιδευτική βαθμίδα, ώστε να εντοπιστούν οι αδυναμίες και να διορθώνονται με παρεμβάσεις. Τα αποτελέσματα είναι ανώνυμα και δεν προβλέπεται βαθμολογία για τους μαθητές, καθώς οι επιδόσεις τους χρησιμοποιούνται μόνο για στατιστικούς σκοπούς και για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
Ειδήσεις σήμερα