«Από τις φωτογραφίες είναι ξεκάθαρο ότι η γέφυρα υπέστη μία βύθιση (υποσκαφή) στο μεσόβαθρο. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στον τρόπο κατασκευής της. Προφανώς ήταν θεμελιωμένη σε πέτρες και όχι σε πασσάλους, για αυτό και δεν άντεξε», είπε. Σύμφωνα με πληροφορίες, η γέφυρα είχε παραδοθεί στην κυκλοφορία το 1980. Βρίσκεται στη βορειοανατολική Λάρισα, κοντά στο δέλτα του Πηνειού και ενώνει τις βόρειες παραθαλάσσιες περιοχές του νομού με τη νότια Πιερία. Ερωτηθείς αν το φαινόμενο της υποχώρησης του εδάφους και της βύθισης κάποιου βάθρου γέφυρας εμφανιστεί και σε άλλες πλημμυρισμένες περιοχές, ο δρ Μπαρδάκης, εμφανίστηκε καθησυχαστικός, λέγοντας πως «αν πρόκειται για νέες γέφυρες που έχουν βαθιά θεμελίωση σε πασσάλους, τότε κατά 99% θα αντέξουν και δεν θα εμφανίσουν αστοχίες».
Σε ό,τι αφορά τις κατοικίες που βρίσκονται τόσες μέρες κάτω από το νερό, ο πρόεδρος του ΣΜΠΕ επανέλαβε πως θα πρέπει πρώτα να τραβηχτούν τα νερά για να αποκαλυφθεί το μέγεθος της καταστροφής. Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρχουν κατοικίες οι οποίες να έχουν πάρει κάποια κλίση λόγω της υποχώρησης του εδάφους, αλλά αυτό -προς το παρόν- δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια όσο παραμένουν βυθισμένες στο νερό. «Μόλις τραβηχτούν τα νερά, ειδικά κλιμάκια θα ελέγξουν όλα τα ακίνητα. Τότε θα δούμε αν κάπου έχει υποχωρήσει το έδαφος, με αποτέλεσμα να έχει πάρει κλίση κάποιο ακίνητο. Και κυρίως πόσες μοίρες…», κατέληξε.
Ποιες όμως είναι οι διαφορές ανάμεσα σε γέφυρες και κατοικίες που εν δυνάμει μπορούν να καταρρεύσουν; Οπως εξήγησε στον «Ελεύθερο Τύπο» ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχάλης Διακάκης, τα «σπίτια πάσχουν από άλλα ζητήματα σε σχέση με τις γέφυρες. Το νερό πολλές φορές μπαίνει στο συνδετικό υλικό το οποίο ενώνει τα δομικά τους στοιχεία και μπορεί να έχουν μερική ή ολική κατάρρευση. Κυρίως αυτό συμβαίνει στα σπίτια που είναι πλινθόκτιστα ή πετρόκτιστα. Στα σπίτια από οπλισμένο σκυρόδεμα αν γίνει κατάπτωση ή μερική κατάπτωση θα είναι από υποσκαφή, δηλαδή διάβρωση των θεμελίων. Αυτό για να γίνει πρέπει να υπάρχουν έντονα φαινόμενα διάβρωσης».
Εξυπνες γέφυρες με αισθητήρες
Σε πλήρη εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για τις «Εξυπνες Γέφυρες» που τρέχει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, ώστε να τοποθετηθούν αισθητήρες που θα παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τους φόρτους και τη συμπεριφορά τους με στόχο να αποφευχθούν αστοχίες που μπορεί να κοστίσουν σε ανθρώπινες ζωές.
Σύμφωνα με τα όσα είπε στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, «και για τις γέφυρες του σιδηροδρόμου και για τις γέφυρες των περιφερειών έχουμε προσωρινούς αναδόχους. Μέχρι τέλος του χρόνου θεωρώ ότι θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι σχετικές διαδικασίες και θα έχουμε αναδόχους».
Στις γέφυρες θα τοποθετηθούν αισθητήρες τελευταίας τεχνολογίας, οι οποίοι θα καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο την απόκριση της κατασκευής σε κάθε διέλευση και θα αποστέλλουν τα δεδομένα αυτόματα μέσω Διαδικτύου σε μία κεντρική βάση δεδομένων. Παράλληλα, θα χτυπάει «alert» στα κεντρικά όταν υπάρχει μεγάλος όγκος οχημάτων και η γέφυρα είναι στο κόκκινο.
Οι διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου θα υλοποιηθούν με χρήση σύγχρονων συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο.
Οσον αφορά τις πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών, αυτές θα καταγράφονται και θα υφίστανται επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την αντοχή και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς, οι οποίοι θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών, αλλά και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.
Ειδήσεις σήμερα
Σύνταξη: Κάτω από 300 ευρώ το επίδομα προσωπικής διαφοράς