«Στην εφηβεία, ο εγκέφαλος δέχεται πολλές αλλαγές που οφείλονται τόσο στις ορμόνες όσο και στη νευροπλαστικότητα του εγκεφάλου. Ο έφηβος είναι παρορμητικός, μεταβάλλεται εύκολα η διάθεσή του, με αποτέλεσμα να μην έχει καλή συναισθηματική ρύθμιση. Μαζί με το γεγονός ότι οι έφηβοι επιθυμούν να ανήκουν σε μια ομάδα, είναι εκρηκτικός συνδυασμός», επισημαίνει στον «Ελεύθερο Τύπο» η κυρία Βάρβογλη και προσθέτει: «Ετσι, καταλήγει ένας έφηβος σε πράξεις που δεν είναι για το καλό του. Θα δράσει παρορμητικά και θα τις κάνει μόνο και μόνο για να είναι αρεστός. Με βάση όλα τα παραπάνω, είναι πολύ εύκολο ένας έφηβος να μπλέξει σε καταστάσεις που δεν τον βοηθάνε. Σε μόδες, γιατί υπάρχουν οι μόδες των διάφορων παιχνιδιών, που σαρώνουν κυριολεκτικά τον εφηβικό κόσμο».
Εκείνο που προκαλεί μεγάλη αίσθηση και συμβαίνει συχνά και έντονα είναι το bullying που δέχονται παιδιά και έφηβοι στην περίπτωση που δεν ακολουθήσουν μια μόδα ή διαφοροποιηθούν από τους συνομίληκούς τους. Παίρνουν μηνύματα, δέχονται cyberbullying εάν δεν ακολουθήσουν κάτι τα παιδιά. Υπάρχει πολύ συχνά το φαινόμενο “τόλμα να το κάνεις” και ορισμένες φορές το bullying είναι πολύ άσχημο στην περίπτωση που κάποιος δεν “τολμήσει”. Εφηβοι υποφέρουν και καταλήγουν να βλάπτουν τον εαυτό τους», επισημαίνει η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια.
Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους; Οπως εξηγεί η ειδικός: «Οι γονείς πρέπει να ξεκινήσουν από νωρίς, ήδη από την προεφηβεία, την “πλύση εγκεφάλου”, με την καλή έννοια. Η πληροφορία πρέπει να φτάσει στον έφηβο πριν τη χρειαστεί. Οι γονείς καλό είναι να ενημερώνονται οι ίδιοι πολύ καλά. Ενας τρόπος ενημέρωσης για τις διάφορες απειλές είναι από το ίδιο το παιδί, όσο παράξενο και εάν ακούγεται. Επιπλέον, ο γονέας πρέπει να ρωτάει το παιδί του “τι συμβαίνει, με ποιον μιλάς”. Οσο γίνεται να υπάρχει επίβλεψη και φίλτρα. Δηλαδή να επαναλαμβάνουμε “μιλάμε με τους φίλους μας, αποφεύγουμε να μιλάμε σε αγνώστους”».
Τα προβλήματα ψυχικής υγείας έχουν ενταθεί σε παιδιά και εφήβους τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας, όπως άλλωστε και στους ενηλίκους. Η κυρία Βάρβογλη, επικαλούμενη μελέτες παγκοσμίως που ισχύουν και για την Ελλάδα, αναφέρει αύξηση κατά 40%-60% των ζητημάτων ψυχικής υγείας.
Η ίδια αποδίδει την αύξηση αυτή σε έναν συνδυασμό παραγόντων όσον αφορά στους ανηλίκους: «Κατ’ αρχάς, τα lockdowns επέδρασαν αρνητικά. Τα παιδιά στερήθηκαν τη ρουτίνα τους, βγήκαν από την κανονικότητά τους και το πρόγραμμά τους και έχασαν την κοινωνική τους ζωή. Παράλληλα, πολλοί έφηβοι δυσκολεύτηκαν στη διαχείριση της νέας κατάστασης, δηλαδή μαθήματα και διάβασμα από τον υπολογιστή και μέσα στο σπίτι, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο είχε η συνύπαρξη όλων των μελών της οικογένειας, ειδικά όταν υπάρχουν προβλήματα μέσα στο σπίτι».
Ειδήσεις σήμερα
Αποστολή στις ΗΠΑ – Συνάντηση Μητσοτάκη-Μπάιντεν: Στήριξη σε Ελληνοτουρκικά, Κυπριακό και ενέργεια
Κάτω Πατήσια: Τα 3 σενάρια για τον απαγχονισμό του 14χρονου που εξετάζουν οι Αρχές
Γλυκά Νερά: Η μεγαλύτερη ποινή στον Μπάμπη Αναγνωστόπουλο για την φρίκη