Ηδη οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου, όπως η Attica Group (Blue Star, Hellenic Seaways και Super Fast), στρέφονται στην ανακοίνωση εκπτώσεων της τάξης του 20% στις μετακινήσεις από και προς Πειραιά, Ραφήνα και Βόλο για τετραμελείς οικογένειες σε οικονομική θέση με Ι.Χ. έως και τα τέλη Αυγούστου. Παράλληλα ο ίδιος όμιλος αναμένεται να ανακοινώσει αύξηση της συμμετοχής του στο πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού από το 25% του ναύλου στο 50%, μειώνοντας δραστικά τα κόστη για μετακινήσεις των δικαιούχων του προγράμματος που επιδοτείται από τις ακτοπλοϊκές και τον δημόσιο Προϋπολογισμό.
Ο όμιλος της Attica μέσω της Blue Star είναι μόλις η μία από τρεις εταιρίες του κλάδου που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού. Οι άλλες δύο είναι η ΑΝΕΚ και οι Μινωικές Γραμμές, οι τρεις δηλαδή εταιρίες που διαχειρίζονται τη συντριπτική πλειονότητα του μεταφορικού έργου. Αριθμητικά ωστόσο οι περισσότερες εταιρίες του κλάδου δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού.
Ανάλογες πρωτοβουλίες αναμένονται και από άλλες ακτοπλοϊκές, ενώ ήδη οι Μινωικές Γραμμές ανακοίνωσαν παράταση της έκπτωσης 20% στα δρομολόγια του ταχύπλοου καταμαράν του ομίλου από το Ηράκλειο της Κρήτης προς Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο και Πειραιά και αντίστροφα. Πηγές της εταιρίας Seajets, η οποία δεν συμμετέχει φέτος στον πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού, ανέφεραν ότι ήδη έχουν εκπτωτική πολιτική και μειώσεις σε νησιά όπως η Πάρος, η Νάξος και τα Κουφονήσια, ωστόσο θα ακολουθήσουν την κυβερνητική οδηγία και θα καταθέσουν άμεσα νέες εμπορικές εκπτώσεις με επίκεντρο τις οικογένειες και τους Ελληνες ταξιδιώτες.
Η ρητή εντολή της κυβέρνησης
Από το Μέγαρο Μαξίμου έχει γίνει πρόταση προς τους ακτοπλόους να μειωθεί το κόστος της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 20% περίπου για τη μέση ελληνική οικογένεια, κυρίως στα δρομολόγια κορμού, δηλαδή που να έχουν αφετηρία ή άφιξη στα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας.
Χθες το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, είπε ότι το επόμενο δίμηνο υπολογίζεται πως θα διακινηθούν περίπου 4 εκατ. επιβάτες. Πρόσθεσε ότι ήδη έχουν πουληθεί 1 εκατ. εισιτήρια και από αυτούς ένα μεγάλο κομμάτι που έχουν κλείσει τα εισιτήριά τους είναι γκρουπ ξένων. Οπότε μένει να κλειστούν ακόμη 3 εκατ.
Οπως τόνισε, οι ακτοπλοϊκές εταιρίες δεν μπορεί να είναι αμέτοχες σε αυτό το οποίο έχει περάσει η ελληνική κοινωνία λόγω της ενεργειακής και πληθωριστικής κρίσης και ότι δεν μπορεί να εξανεμιστούν ο μισθός και το εισόδημα της ελληνικής οικογένειας για τη μεταφορά της σε ένα νησί. «Σε μια απελευθερωμένη αγορά δεν μπορεί να υπάρξουν νομικά εργαλεία επιβολής ναύλου», είπε χαρακτηριστικά και έκανε σαφές πως η κυβέρνηση ζήτησε από τους ακτοπλόους να αναλάβουν ένα μέρος της κρίσης.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Δεν συμμετέχουν όλες οι εταιρίες στον κοινωνικό τουρισμό
Μερικές από τις βασικές εταιρίες του κλάδου που δεν συμμετέχουν στον κοινωνικό τουρισμό είναι οι Fast Ferries, Levante Ferries, Seajets, Golden Star Ferries, Zante Ferries, Alpha Lines, Aegean Flying Dolphins, ΑΝΕΝΔΥΚ Seaways, Dodekanisos Seaways, Skyros NE, Goutos Lines, Triton Ferries.
Οι εταιρίες που μετέχουν είναι οι MINOAN LINES, ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ BLUE STAR FERRIES ΝΑΕ ΚΑΙ ΣΙΑ και ΑΝΕΚ Κ/Ξ ΓΡΑΜΜΩΝ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗΣ.
Αυτό δημιουργεί πρόσθετους περιορισμούς στους δικαιούχους καθώς συμπλέγματα νησιών όπως το Ιόνιο, οι Σποράδες και οι Βόρειες Κυκλάδες δεν έχουν δρομολόγια που να μπορούν να επιλεγούν.
Σημειώνεται ότι, για το θέμα αυτό, ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, μιλώντας χθες το πρωί στο Mega, είπε μεταξύ άλλων: «Θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για να δοθούν πολύ πιο ανταγωνιστικά πακέτα τιμών στις βασικές γραμμές κορμού» και ότι «πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στα κοινωνικά εισιτήρια, στους δικαιούχους του κοινωνικού τουρισμού, στις οικογένειες, τις οικογένειες που ταξιδεύουν με αυτοκίνητο».