Πρόκειται για έναν αριθμό διόλου αμελητέο, ο οποίος, μετά την πρωτοφανή επίθεση που δέχτηκαν επτά μητροπολίτες με καυστικό υγρό από έναν καθαιρεμένο ιερέα, συζητείται όλο και πιο έντονα, με πολλούς να προβληματίζονται για το κατά πόσο τελικά κάποιοι διαθέτουν τις κατάλληλες προϋποθέσεις, τόσο ηθικά όσο και ψυχολογικά, για να επιτελούν το πνευματικό τους έργο.
Σοκαριστικό συμβάν
Το περιστατικό, που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της σύγκλησης του δευτεροβάθμιου συνοδικού δικαστηρίου, έχει σοκάρει τον εκκλησιαστικό χώρο. Ολοι μιλούν για πρωτόγνωρο γεγονός, με τους ιεράρχες που έπεσαν θύματα του 37χρονου κληρικού από τη Βέροια (πριν από τρία χρόνια είχε εντοπιστεί με 1,8 γραμμ. κοκαΐνης και είχε συλληφθεί) να περιγράφουν με συγκλονιστικό τρόπο τα όσα βίωσαν.
Ομως, τα ερωτήματα που προκύπτουν και αναμένεται να φέρουν ενδεχομένως και αλλαγές ως προς την επιλογή των υποψηφίων κληρικών, αφορούν (κυρίως) στα κριτήρια με τα οποία χειροτονήθηκε ο δράστης, ο οποίος, ως φαίνεται, περιφέρονταν από μητρόπολη σε μητρόπολη παρά το γεγονός ότι η προσωπικότητά του δεν ταίριαζε με τον ιερατικό βίο. Και δεν είναι η μοναδική υπόθεση με την οποία η Εκκλησία έρχεται αντιμέτωπη.
Το 2018 ένας 80χρονος ιερέας συλλαμβάνεται στον Βόλο ενώ προσπαθούσε να ασελγήσει σε 11χρονο κοριτσάκι. Ο ιερέας ήταν μια δεκαετία ήδη σε αργία εξαιτίας καταγγελιών για παρενόχληση γυναικών κι επαναλαμβανόμενη δημόσια μέθη. Την ίδια χρονιά η είδηση ότι ένας 56χρονος ιερέας κακοποιούσε σεξουαλικά ένα 12χρονο κορίτσι συγκλόνισε το πανελλήνιο, όπως και η πρόσφατη με έναν 49χρονο κληρικό από το Αγρίνιο που συνελήφθη για βιασμό και παιδική πορνογραφία και τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα επ’ αόριστον από τον οικείο μητροπολίτη.
Χρειάζεται προσοχή
«…Πρέπει και εμείς οι αρχιερείς να προσέχουμε ποιους χειροτονούμε και κατά πόσον έχουν τις κανονικές και ψυχολογικές προϋποθέσεις για να γίνονται κληρικοί, διότι όσοι εισέρχονται στην Ιεροσύνη ανεξετάστως δημιουργούν πολλά προβλήματα στην Εκκλησία», δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος.
Ενώ ενδεικτική είναι και η απάντηση του εκπροσώπου Τύπου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, μητροπολίτη Ιλίου Αθηναγόρα, ο οποίος, ερωτηθείς (ΑΝΤ1), σχολίασε: «Θα πρέπει να εξετάζονται και οι ψυχολογικές αντοχές των κληρικών. Πολλές φορές κάποιοι έρχονται στον κλήρο για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους, όπως πηγαίνουν σε άλλες υπηρεσίες και εδώ είναι και η ευθύνη της Εκκλησίας».
Ο μητροπολίτης Ιλίου στάθηκε ιδιαίτερα στα προγράμματα επιμόρφωσης των κληρικών, όπου, όπως είπε, συζητούνται θέματα που αφορούν και την ψυχολογία και την ενδοοικογενειακή βία. «Το πρώτο πρόγραμμα υπάρχει από το 2013 στην Αρχιεπισκοπή και έχουν συνδεθεί με αυτό ακόμη 7 μητροπόλεις. Σε αυτό έχουν εκπαιδευθεί 4.000 ιερείς σε τέτοια θέματα της καθημερινότητας. Το κέντρο είναι πιστοποιημένο από το υπ. Παιδείας ως κέντρο διά βίου μάθησης».
Αχαΐα: Νεκρός κτηνοτρόφος - Έπαθε ηλεκτροπληξία την ώρα που άδειαζε το γάλα
Μόνο με πτυχίο
Στο πλαίσιο αυτό ανέδειξε και το νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να κατατεθεί για την εκκλησιαστική εκπαίδευση. «Θα υπάρχει διετές πρόγραμμα θεωρητικής εκπαίδευσης όσων θέλουν να γίνουν ιερείς, όχι μόνο στα λειτουργικά και τελετουργικά ζητήματα, αλλά και σε τέτοια θέματα».
Το νομοσχέδιο δεν επεμβαίνει στον ποιον χειροτονεί η Εκκλησία, μιας και αυτό ανήκει στον πυρήνα της θρησκευτικής ελευθερίας. Ωστόσο, σε αυτό που επεμβαίνει το κράτος είναι στον ποιον μισθοδοτεί.
Στην ουσία με το εν λόγω νομοσχέδιο επιχειρείται να μπει μια τάξη στον χώρο των εκκλησιαστικών σχολών. Ετσι, για να χειροτονηθεί κάποιος κληρικός θα πρέπει να έχει πτυχίο και όχι, όπως σήμερα, που μπορεί να είναι απόφοιτος δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου.
Ειδικότερα ή θα είναι απόφοιτος σχολής μαθητείας υποψηφίων κληρικών, που είναι διετούς διάρκειας και είναι μετά το λύκειο ή θα είναι απόφοιτος ιερατικής σχολής ή θεολογικής σχολής ή ΑΕΙ.
Δημιουργείται σχολή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η φοίτηση διαρκεί δυο χρόνια. Η διαδικασία για να εισέλθει κάποιος είναι η εξής: Πρώτον θα πρέπει να περάσει από συνέντευξη, διαδικασία που συμμετέχουν Εκκλησία και καθηγητές. Και δεύτερον θα πρέπει να δώσει εξετάσεις στα μαθήματα των Θρησκευτικών και της Ιστορίας και να πιάσει τη βάση. Αν περάσει και τις δυο φάσεις, τότε εισάγεται. Τα θεωρητικά μαθήματα είναι ένας χρόνος, όπως ένας χρόνος είναι και η πρακτική. Μετά τα δυο χρόνια μπορεί να μισθοδοτηθεί. Ενώ υπάρχει και η δυνατότητα να συνεχιστούν οι σπουδές σε ιερατικές ή θεολογικές σχολές με κατατακτήριες εξετάσεις.
Οσον αφορά στα εκκλησιαστικά σχολεία, αλλάζει τελείως ο χαρακτήρας τους. Δεν θα είναι πλέον ιερατικά ενώ συγχωνεύονται από τέσσερις που ήταν σήμερα σε δυο οι εκκλησιαστικές σχολές σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα και Κρήτη. Οι δυο εκκλησιαστικές σχολές που καταργούνται είναι της Θεσσαλονίκης και η Βελλάς Ιωαννίνων.
ΣΤΟΝ «Ε.Τ.» Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΡΤΗΣ, ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΣ: «Νόμιζα πως ήταν αγιασμός, το πρόσωπό μου άρχισε να τσούζει»
Τις στιγμές που έζησε όταν ο 37χρονος ιερέας Θ.Κ. άρχισε να πετάει το καυστικό υγρό προς το μέρος του και προς το μέρος των υπολοίπων που βρίσκονταν στην αίθουσα του Συνοδικού Δικαστηρίου περιγράφει με συγκλονιστικό τρόπο στον «Ε.Τ.» ο μητροπολίτης Αρτης, Καλλίνικος.
Οπως αναφέρει, όλα έγιναν την ώρα όπου το συνοδικό δικαστήριο ανακοίνωνε την οριστικοποίηση της απόφασης της καθαίρεσης του ιερέα. Ο δράστης όταν άκουσε την απόφαση, «όπως ήταν όρθιος, απευθύνεται στον μητροπολίτη Γουμενίσσης λέγοντας: “Σας είπε ο Βεροίας να με καθαιρέσετε;”. Εκείνη τη στιγμή, σκύβει και βγάζει από την τσάντα του ένα γυάλινο μπουκάλι, ήταν καφέ σαν εκείνα του φαρμακείου, και αρχίζει να μας καταβρέχει όλους…».
Ο κ. Καλλίνικος λέει στον «Ε.Τ.» ότι σε κανέναν δεν πήγε ο νους ότι επρόκειτο για καυστικό υγρό. «Νόμιζα πως ήταν αγιασμός. Ομως, είδα τον γραμματέα του συνοδικού δικαστηρίου, το ράσο του ήταν κατακόκκινο. Πέταξε σε όλους υγρό. Το πρόσωπό μου άρχισε να τσούζει. Εβαλα μπροστά το χέρι μου για να καλυφθώ».
Ο ιεράρχης, ο οποίος είναι καλά στην υγεία του, βγήκε αμέσως από την αίθουσα και κατευθύνθηκε προς τον νιπτήρα, βάζοντας το κεφάλι του κάτω από το τρεχούμενο νερό.
Ελαφριά εγκαύματα
Με τον οδηγό του μετέβη στον Ευαγγελισμό. «Να είναι καλά οι γιατροί! Με εξέτασαν. Ευτυχώς τα μάτια μου δεν έπαθαν ζημιά».
Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο ΚΑΤ όπου τον εξέτασε πλαστικός χειρουργός. Ευτυχώς, τα εγκαύματα ήταν ελαφριά. «Ειλικρινά δεν πήγαινε το μυαλό μου. Ο ιερέας είχε και δεύτερη φιάλη. Ο Θεός να τον φωτίσει. Βεβαίως, στεναχωριόμαστε που αναγκαστήκαμε να τον καθαιρέσουμε για τα πειθαρχικά παραπτώματα που έχει κάνει αλλά και για το γεγονός ότι χάνει την ψυχή του. Δυστυχώς, αυτά συμβαίνουν, τον συγχωρώ. Οι κληρικοί δεν έρχονται από τον ουρανό, βγαίνουν από την κοινωνία. Είναι στενάχωρα αυτά τα πράγματα. Χρειάζεται ψυχραιμία, δεν μας τιμούν αυτά τα γεγονότα. Η πορεία προς τα πίσω δεν μας τιμά. Τι κατάφερε αυτός ο άνθρωπος; Η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της».
ΣΥΝΟΔΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ: Καθυστερήσεις στην επιβολή ποινών
Πολύς λόγος γίνεται τις τελευταίες ημέρες για τα Συνοδικά Δικαστήρια, με αρκετούς να εκφράζουν την άποψη ότι η Εκκλησία καθυστερεί ως προς την επιβολή των ποινών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Συνοδικό Μέγαρο, κάθε μήνα εξετάζονται συνήθως από 2 έως 5 πειθαρχικές υποθέσεις. Τις ημέρες που συνεδριάζει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος συνεδριάζουν τα απογεύματα και τα Συνοδικά Δικαστήρια στη Μονή Πετράκη.
Τα πειθαρχικά όργανα της Εκκλησίας της Ελλάδος έχουν συσταθεί με τον νόμο 5383/1932 και αποκαλούνται «εκκλησιαστικά δικαστήρια». Κάθε μία από τις 82 μητροπόλεις έχει ένα Επισκοπικό Δικαστήριο που μπορεί να επιβάλει χαμηλές ποινές σε κληρικούς και μοναχούς, ενώ στην Ιερά Σύνοδο λειτουργεί ένα πρωτοβάθμιο και ένα δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο για κληρικούς και μοναχούς, το οποίο μπορεί να επιβάλει βαρύτερες ποινές, έως και καθαίρεση.
Οι υποθέσεις στο Πρωτοβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο της Εκκλησίας της Ελλάδος φτάνουν ύστερα από παραπεμπτικές αποφάσεις των Επισκοπικών Δικαστηρίων Ιερών Μητροπόλεων για βαρύτερες πειθαρχικές υποθέσεις που χρήζουν ανώτερων ποινών (πολυετής αργία, καθαίρεση ιερέα, αποσχηματισμός μοναχού). Το Δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο εκδικάζει τις εφέσεις κατά των ποινών που επιβάλλει το Πρωτοβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο και σε περίπτωση απόρριψης, οριστικοποιεί τις ποινές.
Οι δικαστές των δύο Συνοδικών Δικαστηρίων είναι οι μητροπολίτες που κάθε συνοδικό έτος (από 1/9 έως 31/8 του επόμενου ημερολογιακού έτους) μετέχουν στη 13μελή Διαρκή Ιερά Σύνοδο (Αρχιεπίσκοπος Αθηνών πρόεδρος και 12 μητροπολίτες). Πέντε μητροπολίτες συγκροτούν το Πρωτοβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο και εφτά το Δευτεροβάθμιο. Οι τιμωρούμενοι κληρικοί και μοναχοί έχουν δικαίωμα να παρίστανται με δικηγόρο ή με κληρικό της επιλογής τους ως «συνήγορο». Οι συνεδριάσεις είναι δημόσιες και ανοικτές για ακροατήριο κληρικών ή μοναχών. Οι τιμωρούμενοι έχουν δικαίωμα προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις