Λίγο μετά τις 10 το πρωί, το υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε τα θέματα τα οποία καλούνται να λύσουν οι μαθητές.
Δείτε τα θέματα εδώ
Στα ΕΠΑΛ, μετά την εξέταση των Νέων Ελληνικών (16/6), θα πραγματοποιηθεί η εξέταση στα Μαθηματικά ( Άλγεβρα) στις 18/6. Στη συνέχεια, από τις 20 έως και τις 30/6 θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις στα μαθήματα ειδικότητας.
Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας άνοιξε η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων, ένα μάθημα που για πρώτη χρονιά στα Γενικά Λύκεια συνεξετάζεται με τη Λογοτεχνία. Το θέμα του διαγωνίσματος αφορούσε τη Λογοτεχνία, τη Γραφή και την Ποίηση, με τα θέματα να κρίνονται μεν βατά, αλλά το αντικείμενο της εξέτασης να μη θεωρείται αναμενόμενο.
«Το θέμα προκύπτει από την ύλη της Β’ Λυκείου. Οι ερωτήσεις που το συνόδευαν ήταν απλές και το θέμα της έκθεσης δεν επέτρεπε να ξεφύγει κανείς εύκολα από το θέμα. Παρ’ όλα αυτά, τα ζητούμενα ήταν αρκετά για τον περιορισμένο χρόνο που είχαν οι υποψήφιοι να απαντήσουν», αναφέρει στον «Ε.Τ.» η καθηγήτρια Φιλολογίας του φροντιστηρίου «Στόχος» Παγώνα Τόλια.
Οι υποψήφιοι εξετάστηκαν σε τρία κείμενα. Τα δύο πρώτα ήταν μη λογοτεχνικά και οι υποψήφιοι κλήθηκαν να εξεταστούν στην περίληψη και σε συνδυαστικές ερωτήσεις. Επιλέχθηκαν το κείμενο «Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας» του συγγραφέα Θόδωρου Γρηγοριάδη και το «Γράφειν» του συγγραφέα Κώστα Τσιρόπουλου.
Για τα θέματα της Λογοτεχνίας επιλέχθηκε το σύγχρονο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου, ενώ οι υποψήφιοι κλήθηκαν να γράψουν Εκθεση στο θέμα: «Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου;». Οι υποψήφιοι θα έπρεπε να καταθέσουν την προσωπική τους εμπειρία σε ιστολόγιο του σχολείου τους.
«Στα φετινά θέματα των Νέων Ελληνικών οι μαθητές κλήθηκαν να αναπτύξουν τις σκέψεις τους σχετικά με τη σχέση της ανάγνωσης βιβλίων και του ελεύθερου χρόνου τους. Τα δύο μη λογοτεχνικά κείμενα δεν θα έχουν δυσκολέψει ιδιαίτερα τους μαθητές καθώς είναι κατανοητά, χωρίς νοηματικά κενά και ιδιαίτερο λεξιλόγιο», ανέφερε η κ. Τόλια, σημειώνοντας όμως ότι το θέμα ίσως ήταν ανοίκειο για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, λόγω της σχέσης τους περισσότερο με το Διαδίκτυο και λιγότερο με τη λογοτεχνία. «Το θέμα της Εκθεσης απευθύνεται στη βιωματική εμπειρία των μαθητών ζητώντας τις απόψεις τους για την προσωπική σχέση τους με το βιβλίο, παρεκκλίνοντας από τις τυποποιημένες ιδέες και απαντήσεις που απαιτούσε το θέμα της έκθεσης τα προηγούμενα χρόνια», συνεχίζει.
Θεσσαλονίκη: Χειροπέδες σε πασίγνωστο δικηγόρο που εισέβαλε με όπλο στο Δικαστικό Μέγαρο
Σχετικά με την επιλογή του λογοτεχνικού κειμένου καθώς και η ερώτηση σε μορφή ερμηνευτικού σχολίου δεν «εξέπληξε» σύμφωνα με την κ. Τόλια, καθώς υποψήφιοι και εκπαιδευτικοί γνώριζαν από την αρχή της χρονιάς τη νέα δομή του διαγωνίσματος με την προσθήκη της Λογοτεχνίας. Καμία δυσκολία και «παγίδες ερωτήσεις» δεν είδαν οι εκπαιδευτικοί ούτε στις ερωτήσεις κατανόησης, για τις οποίες κρίνουν ότι δεν θα στερηθούν μονάδες οι καλά διαβασμένοι μαθητές.
Σχετικά με το αν η πρεμιέρα των Πανελλαδικών ήταν ευκολότερη σε σχέση με πέρσι, η απάντηση της κ. Τόλια είναι ότι το θέμα ήταν σαφώς πιο εύκολο από το περσινό και δεν άφηνε περιθώριο παρανόησης από τους μαθητές.
Αντίστοιχα θετική ήταν και η κριτική της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων για το ζητούμενο του διαγωνίσματος, χαρακτηρίζοντας επιτυχή την επιλογή των τριών κειμένων. «Και τα τρία κείμενα εκπληρώνουν εμμέσως και ένα παιδαγωγικό ρόλο: καλούν τους υποψηφίους να γίνουν καλοί αναγνώστες, δημιουργικοί εκφραστές του γραπτού λόγου και ευαίσθητοι πολίτες», σημειώνεται στην ανακοίνωσή τους.
Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι κοινό για τους υποψηφίους όλων των επιστημονικών πεδίων. Οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται αύριο, Τετάρτη, με τα δύο απαιτητικά μαθήματα Κατεύθυνσης, τα Αρχαία για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα Μαθηματικά για τους Υποψηφίους των Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών και των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Η πρώτη εβδομάδα των Πανελλαδικών «κλείνει» με τα μαθήματα της Βιολογίας και της Κοινωνιολογίας για τους υποψηφίους των Σπουδών Υγείας και των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Υπενθυμίζεται ότι φέτος έχουν καταργηθεί οι συντελεστές βαρύτητας και ο υπολογισμός της επίδοσης των μαθητών προκύπτει από τον μέσο όρο και των τεσσάρων μαθημάτων.
Λιγότερα παιδιά στην τάξη και ανοιχτά παράθυρα…
Η νέα πραγματικότητα, μετά την άρση των απαγορευτικών μέτρων λόγω κορονοϊού, επηρέασε και τις Πανελλαδικές, με λιγότερα παιδιά μέσα στην τάξη, ανοιχτά παράθυρα και οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς να τηρηθούν όλοι οι κανόνες ασφαλείας.
Ο Γιώργος Χ. είναι επιτηρητής στις πανελλαδικές εξετάσεις σε δημόσιο σχολείο της Καλλιθέας και μιλάει στον «Ελεύθερο Τύπο» για την εποχή προ και μετά κορονοϊού στη διαδικασία των Πανελλαδικών.
«Φέτος όλοι ήμασταν πιο προσεχτικοί για να τηρήσουμε τους κανόνες υγιεινής. Το πρωί μας ενημέρωσαν για τη διαδικασία έλευσης των παιδιών και της χρήσης αντισηπτικών και στόχος μας ήταν να αποφύγουμε οποιονδήποτε συνωστισμό εντός ή εκτός τάξης», αναφέρει και συνεχίζει: «Φωνάζαμε τα παιδιά ένα ένα να μπουν στην τάξη, τους δίναμε αντισηπτικό να καθαρίσουν τα χέρια τους και μετά καθόντουσαν στο θρανίο. Πέρσι είχαμε μέχρι 15 παιδιά, ενώ φέτος η αίθουσα είχε μόλις 10 υποψηφίους. Εμείς υποχρεωτικά φοράγαμε μάσκα, κάτι που ήταν αρκετά δύσκολο όταν είσαι τρεις ώρες μέσα στην αίθουσα για να επιτηρείς. Κατά τη διάρκεια της έλευσης των παιδιών στα σχολεία δημιουργήθηκε μια μικρή ομάδα παιδιών που συγκεντρώθηκαν για να παραδώσουν τα κινητά τους στους καθηγητές πριν την εξέταση, με τον διευθυντή να τους ζητάει να μη φέρνουν το κινητό στο σχολείο ώστε να αποφεύγεται οποιοσδήποτε συνωστισμός εντός του χώρου», αναφέρει.
Ο Γιώργος όπως και οι συνάδελφοί του προμηθεύτηκαν μάσκες πριν μπουν στη τάξη, ενώ προαιρετικά στη σχολική μονάδα υπήρχαν και γάντια. Ενώ πέρσι μέσα στην αίθουσα λόγω των υψηλών θερμοκρασιών λειτουργούσε κλιματιστικό, φέτος δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, με την αίθουσα να αερίζεται φυσικά.
Μία ακόμη αλλαγή φέτος είναι ότι μετά τη λήξη των εξετάσεων και την αποχώρηση όλων των υποψηφίων οι καθαρίστριες του σχολείου μπήκαν άμεσα στις αίθουσες για να απολυμάνουν τον χώρο.