Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της ρύθμισης, η παράταση αυτή δίνεται κατ’ εξαίρεση για τις περιοχές αυτές, καθώς λόγω των νέων νομοθετικών πρωτοβουλιών του υπουργείου, χρειάζεται επιπρόσθετος χρόνος για να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στα νέα δεδομένα τόσο οι πολίτες όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες. Την τροπολογία υπογράφουν ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Σωκράτης Φάμελλος.
Αξίζει να τονίσουμε ότι η ημερομηνία είναι καταληκτική και δεσμευτική και αποτελεί την τελευταία που δίνεται, καθώς η μερική κύρωση του χάρτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2017.
Επιπρόσθετο πρόβλημα στη σύγχυση των δασικών χαρτών είναι η «άρνηση» των δήμων να καταθέσουν στο ΥΠΕΝ τα όρια των οικιστικών πυκνώσεων. Ηδη ο κ. Φάμελλος ανακοίνωσε πως μέσα στη βδομάδα πρόκειται να κάνει γνωστούς τους δήμους οι οποίοι δεν συνεργάζονται με το υπουργείο παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις να είναι τυπικοί για το καλό των πολιτών. «Εχουμε δώσει χρόνο στους δήμους και μέσα στην εβδομάδα θα ανακοινώσουμε και ποιοι δήμοι δεν είναι συνεπείς για να γνωρίζουν και οι πολίτες. Θα λάβουμε όλα τα μέτρα και στο επίπεδο της Αυτοδιοίκησης και στο επίπεδο του αγροτικού κόσμου για να εφαρμοστούν οι δασικοί χάρτες».
Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι ίδιοι οι πολίτες να καταθέτουν τις αντιρρήσεις προκειμένου να εξασφαλίσουν τις ιδιοκτησίες τους.
Οπως σημειώνει το ΥΠΕΝ, με την παράταση θέλει να δώσει στους πολίτες το περιθώριο χρόνου ούτως ώστε να καταθέσουν:
• Υποβολή αντιρρήσεων επί του χαρακτήρα των εκτάσεων στον αναρτημένο δασικό χάρτη.
• Υποβολή αιτήματος πρόδηλου σφάλματος για διόρθωση στο χάρτη.
• Υποβολή αιτήματος εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις που είχαν στο παρελθόν δασικό ή χορτολιβαδικό χαρακτήρα, είναι άλλης μορφής σήμερα και είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως σε έρευνα του Ελεύθερου Τύπου είχε σημειωθεί κινητικότητα στις υποβολές αντιρρήσεων μόνο λίγες μέρες πριν από τη λήξη της προηγούμενης προθεσμίας (12 Ιουνίου) και αυτό διότι οι πολίτες αφενός δεν είχαν ούτε το χρόνο να επεξεργαστούν τις τροπολογίες αλλά και ούτε τις γνώσεις για να καταθέσουν οι ίδιοι τις ενστάσεις τους.
Έγκυος τριών μηνών η Δόμνα Μιχαηλίδου! - Στιγμές απόλυτης ευτυχίας για το ζευγάρι
Αλλο σημαντικό πρόβλημα που ανέδειξε η ανάρτηση των δασικών χαρτών είναι τα πρόδηλα σφάλματα, δεδομένου ότι, αν και διευκρινίστηκαν μετέπειτα με τροπολογία, μόλις πριν από δύο βδομάδες δημιουργήθηκε η διαδικτυακή πλατφόρμα στην οποία και έχουν πρόσβαση οι πολίτες για να καταθέτουν τις ενστάσεις τους. Ωστόσο, ασφαλείς πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου κάνουν λόγο για μειωμένη κινητικότητα εξαιτίας την άγνοιας των ιδιοκτητών για την ύπαρξη αυτής. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι αιτήσεις να είναι περιορισμένες. Βέβαια, οι περιορισμένες αιτήσεις αφορούσαν και το φόβο των πολιτών να προτιμήσουν να υποβάλουν αντίρρηση, αντί για αίτημα πρόδηλου, προκειμένου να είναι καλυμμένοι σε περίπτωση που η Επιτροπή Εξέτασης απορρίψει την ένστασή τους.
«Με την παράταση θα δοθεί η δυνατότητα αξιοποίησης του ηλεκτρονικού εργαλείου που έχει δημιουργηθεί από την ΕΚΧΑ Α.Ε. εδώ και λίγες ημέρες για την αίτηση πρόδηλου σφάλματος. Η δημιουργία και εφαρμογή εύχρηστων εργαλείων για τους πολίτες, σε εφαρμογή της σχετικής ΥΑ, εντάσσονται στην πολιτική του ΥΠΕΝ για την εξυπηρέτηση του πολίτη και τη μείωση του κόστους», αναφέρει το υπουργείο.
Παράταση χρόνου δίνεται και για την υποβολή αιτήματος εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις που είχαν στο παρελθόν δασικό ή χορτολιβαδικό χαρακτήρα και είναι άλλης μορφής σήμερα και είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ. Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, χρειάζεται να υπάρξει δυνατότητα ενημέρωσης όλων των αγροτών των οποίων οι εκτάσεις αλληλεπιδρούν με τους δασικούς χάρτες και είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ, ώστε να προχωρήσουν, εφόσον το επιθυμούν, στη χρήση των παραπάνω εργαλείων, καθώς και για να ολοκληρωθεί η έκδοση των απαραίτητων αποφάσεων και εγκυκλίων που θα βοηθήσουν στην καλύτερη χρήση αυτών.
Οδηγίες χρήσης προς τους πολίτες:
– Για να δει ο πολίτης το δασικό χάρτη, πρέπει να μπει στην ιστοσελίδα του Κτηματολογίου (https://www.ktimanet.gr).
– Ο πολίτης μπορεί να αναζητήσει το ακίνητό του εστιάζοντας στις αεροφωτογραφίες ή χρησιμοποιώντας τις συντεταγμένες του.
-Αν δεν ξέρει πώς να το κάνει, θα πρέπει να ζητήσει βοήθεια από δασολόγο ή μηχανικό.
– Οσοι δεν έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο, θα πρέπει να απευθυνθούν είτε στα σημεία υποστήριξης ανάρτησης του δασικού χάρτη στο δασαρχείο της περιοχής τους είτε σε ειδικό επιστήμονα (δασολόγο ή τοπογράφο).
– Η αντίρρηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω της ίδιας της ιστοσελίδας.
– Στη συνέχεια, εκδίδεται ο αριθμός λογαριασμού πληρωμής του τέλους αντίρρησης, το οποίο πληρώνεται στην τράπεζα. Εντός 24ώρου από την πληρωμή του τέλους η αίτηση αντίρρησης κατοχυρώνεται και παίρνει αριθμό πρωτοκόλλου.
– Αφού κατοχυρωθεί η αντίρρηση με την πληρωμή του τέλους, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να απευθυνθούν σε τοπογράφο για να εκπονήσει τοπογραφικό διάγραμμα με τις συντεταγμένες του ακινήτου.
– Παράλληλα, θα πρέπει να συμβουλευτούν δασολόγο, ο οποίος θα αποφανθεί αν η γη τους είναι δάσος, δασική έκταση, χορτολιβαδική έκταση κ.λπ., αλλά και να συνεργαστούν με δικηγόρο που θα συντάξει το κείμενο των αντιρρήσεων, με το οποίο θα θεμελιώσει έννομο συμφέρον και θα ετοιμάσει και τα στοιχεία του φακέλου.
Κόστος εξαγοράς ή έγκρισης επέμβασης για τις καλλιεργούμενες εκτάσεις:
Πιο συγκεκριμένα, καλλιεργούνται γεωργικά καλλιεργούμενες εκτάσεις των οποίων η μορφή άλλαξε από δάσος σε αγρό έως το 2007 ως εξής και ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της περιοχής που έχει γίνει η επέμβαση:
(α) σε δημόσια δάση και δασικές εκτάσεις, το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 20% της καθοριζόμενης αξίας τους (αξία δάσους),
(β) σε ιδιωτικά δάση και δασικές εκτάσεις, το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 12,5% της καθοριζόμενης αξίας τους,
(γ) σε δημόσιες εκτάσεις των περιπτώσεων α’ και β’ της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του νόμου 998/1979 ως ισχύει (χορτολιβαδικές ή βραχώδεις ή πετρώδεις), το αντάλλαγμα χρήσης υπολογίζεται στο 15% της καθοριζόμενης αξίας τους.
Επιπλέον, για τις εκτάσεις που άλλαξαν χρήση από δάσος σε αγρό από το 1975 έως το 2007 υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση, της τάξης του 10% της «αξίας δάσους», που θα καλύπτει τη «δαπάνη αναδάσωσης». Οπότε, τα ποσοστά για τις ανωτέρω κατηγορίες εκτάσεων διαμορφώνονται σε 30%, 22,5% και 25%, αντίστοιχα.
Οι εκτάσεις προ του 1975 δεν υπόκεινται στη «δαπάνη αναδάσωσης».
Το αντάλλαγμα χρήσης μπορεί να καταβληθεί σε 100 δόσεις με ελάχιστη δόση 30 ευρώ.
Η μείωση αυτή συμπληρώνει τη μείωση που προέβλεψε ο νόμος 4467/2017 στο κόστος εξαγοράς μιας έκτασης δασικού χαρακτήρα που άλλαξε χρήση για γεωργική εκμετάλλευση πριν από το 1975, όπου προβλέπεται πια η καταβολή του ¼ της αντικειμενικής αξίας. Με τον ίδιο νόμο έχουν επέλθει και σημαντικές βελτιώσεις των απαιτήσεων της αίτησης που υποβάλλουν στις Δασικές Υπηρεσίες οι αγρότες και καλλιεργητές, αφού δεν απαιτείται πια υποβολή οικονομοτεχνικής μελέτης για τις εκτάσεις που εκχερσώθηκαν μεταξύ 1975-2007, εφόσον αυτές είναι ενταγμένες στο ΟΣΔΕ, ενώ σε όλες τις παραπάνω εκτάσεις επιτρέπεται πια η ύπαρξη μικροεγκαταστάσεων (υπόστεγα, μετρητές ΔΕΗ, δεξαμενές, γεωτρήσεις κ.λπ.) που εξυπηρετούν τη γεωργική καλλιέργεια.
Υπενθυμίζουμε ότι πρόδηλα σφάλματα είναι:
. Καθορίζεται πρόδηλο σφάλμα στη διαδικασία κατάρτισης του δασικού χάρτη οποιαδήποτε προφανής
• τεχνικού χαρακτήρα απόκλιση ή εσφαλμένη τεχνική απόδοση των οριογραμμών που παρατηρείται πάνω στα φωτογραμμετρικά υπόβαθρα και προκύπτει είτε από μετρήσεις εδάφους ή φωτοερμηνευτικής απόδοσης του θεματικού περιεχομένου του χάρτη, που έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα που παρουσιάζεται σ’ αυτά,
• παράλειψη, εκ παραδρομής, της αποτύπωσης σαφώς δασικής έκτασης εντός ευρύτερης άλλης μορφής (αγροτικής κ.λπ.) και το αντίστροφο,
• απεικόνιση εμφανώς λανθασμένη αγροτικής έκτασης ως δασικής και το αντίστροφο,
• παράλειψη εγγραφών στοιχείων των πολυγώνων του χάρτη στη βάση δεδομένων,
• λάθος αποτύπωση θεματικής επιφάνειας που οφείλεται σε διαμορφωμένα στοιχεία εικόνας (φωτογραφίας) λόγω διαβαθμισμένων περιοχών,
• απόδοση ως «χορτολιβαδικής», έκτασης που αφορά σε πεδινή και ομαλής κλίσης περιοχή, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το Π.Δ. 32/2016 (ΦΕΚ 46 Α’),
• απόδοση ως «χορτολιβαδικής», έκτασης που αφορά σε αναγνωρισμένη, κατά τις κείμενες διατάξεις, έναντι του Δημοσίου ως ιδιωτικής, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας,
• απόδοση ως δασικής, έκτασης που αφορά τεχνητή δασική φυτεία, η οποία εξαιρείται της υπαγωγής στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και
• ειδικά σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη απεικόνισης πράξεων της διοίκησης πριν από την κύρωση του δασικού χάρτη.
ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου