Εν μέσω της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης, περισσότεροι άνθρωποι γνώρισαν το ποδήλατο και ακόμη πιο πολλοί αποφάσισαν να το εντάξουν στην καθημερινότητά τους, είτε ως μορφή άσκησης και ψυχαγωγίας είτε ως εναλλακτικό μέσο μεταφοράς στην πόλη.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Οπως σημειώνει ρεπορτάζ του BBC, «από το Βουκουρέστι έως τις Βρυξέλλες και από τη Λισαβόνα έως τη Λιόν, η πανδημία του κορονοϊού έχει πυροδοτήσει στην Ευρώπη έναν άνευ προηγουμένου επενδυτικό πυρετό στην ποδηλασία. Περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ έχει δαπανηθεί για τη δημιουργία υποδομών για τη χρήση ποδηλάτων και 1.055 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων έχουν φτιαχτεί από την έναρξη της πανδημίας, ενώ ανακοινώθηκε η κατασκευή ακόμη 1.300 χλμ.».
Το μέλλον δείχνει αβέβαιο και ακόμη υπάρχουν αμφιβολίες για το αν θα επιστρέψουμε ποτέ στον παλιό τρόπο ζωής μας. «Η πανδημία αλλάζει τη νοοτροπία πολύ γρήγορα», αναφέρει η Τζιλ Γουάρεν της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλάτων. Ωστόσο, άγνωστο παραμένει αν το ποδηλατικό «κίνημα» μείνει ζωντανό ακόμη κι όταν ο φόβος της πανδημίας φύγει, με τους αρμοδίους να σημειώνουν πως η πολιτική βούληση θα καθορίσει αν η χρήση ποδηλάτου θα ενταχθεί στην καθημερινότητά μας.
» Μιλάνο, Ιταλία
Η βιομηχανική περιοχή του Μιλάνου στη Βόρεια Ιταλία ήταν μία από τις πρώτες πόλεις στην Ευρώπη που επένδυσαν στην ποδηλασία, ώστε ο κόσμος να μπορέσει να κυκλοφορήσει και πάλι. Δημιουργήθηκαν ποδηλατόδρομοι 35 χιλιομέτρων, αν και δεν είναι όλοι μόνιμοι. «Οι περισσότεροι που τώρα ποδηλατούν χρησιμοποιούσαν τα μεταφορικά μέσα, αλλά τώρα χρειάζονται μια εναλλακτική. Πριν από την πανδημία είχαμε 1.000 ποδηλάτες στον κεντρικό εμπορικό δρόμο, τώρα κυκλοφορούν 7.000», αναφέρει ο αναπληρωτής δήμαρχος του Μιλάνου, υπεύθυνος για τον αστικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη πρασίνου και τη γεωργία, Πιερφρανσέσκο Μαράν.
Η ξαφνική ζήτηση δημιουργεί νέες προκλήσεις στον σχετικό επιχειρηματικό κλάδο. Ο Αλεσάντρο, εργαζόμενος σε ποδηλατάδικο με μακρά ιστορία στην πόλη, αναφέρει στο BBC: «Οταν ανοίξαμε τον Μάιο, δημιουργήθηκαν ουρές πολλών μέτρων, ολόκληρων οικοδομικών τετραγώνων, με ανθρώπους που κρατούσαν τα ποδήλατά τους στα χέρια και ήθελαν να τα επισκευάσουν».
Η τοπική κυβέρνηση έχει ξοδέψει ήδη 115 εκατομμύρια ευρώ σε εκστρατείες προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου, την ώρα που η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει επιδοτήσεις 500 εκατομμυρίων ευρώ σε όσους θέλουν να αγοράσουν ποδήλατο ή ηλεκτρονικό πατίνι, ώστε ο κόσμος να αποφύγει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τα αυτοκίνητα.
» Παρίσι, Γαλλία
Νέα Υόρκη: Συνελήφθη ο άνδρας που έβαλε φωτιά σε γυναίκα σε συρμό του μετρό
Ο αναπληρωτής δήμαρχος του Παρισιού, Νταβίντ Μπεγιάρντ, κάνει λόγο για ολική μεταμόρφωση της γαλλικής πρωτεύουσας, με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ από την έναρξη της πανδημίας. «Η πιο εντυπωσιακή αλλαγή είναι στην πολυσύχναστη Rue de Rivoli, που εκτείνεται από τα ανατολικά έως τα δυτικά του Παρισιού. Σε κάποια κομμάτια του δρόμου δεν επιτρέπονται τα αυτοκίνητα. Οσο δίνεις χώρο στα ποδήλατα τόσο θα τον χρησιμοποιούν», δηλώνει ο ίδιος.
Η χρήση του ποδηλάτου έχει αυξηθεί κατά 27% σε σχέση με πέρυσι την ίδια εποχή. Κυρίως, λόγω της προσέγγισης της γαλλικής κυβέρνησης, που επιδοτεί με 50 ευρώ όσους θέλουν να κάνουν επισκευές στα δίκυκλά τους Τα ειδικά καταστήματα έμειναν ανοιχτά κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να εξυπηρετήσουν τους ποδηλάτες και παράλληλα η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει δωρεάν μαθήματα ποδηλασίας για όσους θέλουν να μυηθούν στη χρήση του.
» Βρυξέλλες, Βέλγιο
Δημιουργήθηκαν 40 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων κατά μήκος των πιο πολυσύχναστων δρόμων. Μάλιστα, για να είναι δυνατή η τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων, η πόλη διαθέτει «ζώνες», όπου οι ποδηλάτες και οι πεζοί έχουν προτεραιότητα και όχι τα αυτοκίνητα, οι οδηγοί των οποίων ακολουθούν πλέον νέα, χαμηλότερα όρια ταχύτητας.
Τον περασμένο Απρίλιο, ο τοπικός υπουργός Μεταφορών, Ελκε Βαν ντε Μπραντ, δημοσίευσε ανοιχτή επιστολή προς τους κατοίκους, ζητώντας τους να αποφύγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και φαίνεται πως τα τελευταία μέτρα έχουν αποδώσει, αφού οι ποδηλάτες έχουν αυξηθεί κατά 44% σε σχέση με πέρυσι.
Οι λίστες αναμονής για την παραγγελία νέου ποδηλάτου φτάνουν ακόμη και στους δύο μήνες, με αποτέλεσμα η υπηρεσία μηνιαίας ενοικίασης ποδηλάτων, Swapfiets, να καταγράφει αύξηση ζήτησης 60% κατά τη διάρκεια της καραντίνας. «Το Μιλάνο και το Παρίσι έχουν επενδύσει πολύ σε υποδομές για τους ποδηλάτες, γι’ αυτό και εξετάζουμε να ανοίξουμε εκεί υποκαταστήματα», αναφέρει ο ιδρυτής της εταιρίας, Ρίτσαρντ Μπέργκερ.
» Αμστερνταμ, Ολλανδία
Σε αντίθεση με άλλες πόλεις, το Αμστερνταμ έχει μακρά εμπειρία στην ποδηλασία και διαθέτει ένα ζηλευτό επίπεδο υποδομών. Η ολλανδική πόλη περηφανεύεται, άλλωστε, πως φιλοξενεί περισσότερα ποδήλατα απ’ ό,τι ανθρώπους και διαθέτει ένα λειτουργικό δίκτυο ποδηλατόδρομων, μήκους 767 χιλιομέτρων. Ομως, ο αντίκτυπος του κορονοϊού στην αστική κινητικότητα ήταν άμεσος. «Είναι τρελό να βλέπεις πως ό,τι πιστεύαμε πως θα συμβεί σε δέκα χρόνια έγινε σε τρεις με έξι μήνες», δηλώνει ο Τάκο Καρλιέ, που η εταιρία του με ηλεκτρικά ποδήλατα, VanMoof, πούλησε το πρώτο τετράμηνο του χρόνου όσα τα προηγούμενα δύο χρόνια.
Πλέον τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι τα πιο δημοφιλή στην Ολλανδία, ενώ και τα συμβατικά κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων 53% από την έναρξη της πανδημίας.
Από την έντυπη έκδοση