Την ώρα που οι γαλλικοί κολοσσοί στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοινώνουν συρρίκνωση εσόδων και προσωπικού, η κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν σπεύδει σε επείγον σχέδιο στήριξης που φθάνει τα 8 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο πρόεδρος Μακρόν μίλησε για μεγάλο χτύπημα στη γαλλική βιομηχανία, καθώς θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Το σχέδιο της γαλλικής κυβέρνησης για διευκόλυνση της αγοράς αυτοκινήτου περιλαμβάνει την πριμοδότηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η κυβέρνηση επιδιώκει, όπως ανακοίνωσε, να ωθήσει τους Γάλλους να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που σήμερα είναι πολύ ακριβά, ώστε να βοηθήσει, παράλληλα, την οικολογική μετάβαση του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οπως τόνισε ο πρόεδρος Μακρόν, βασικός στόχος του είναι να γίνει η χώρα ο μεγαλύτερος παραγωγός «καθαρών» οχημάτων στην Ευρώπη. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα αυξηθεί η ελάφρυνση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου από 6.000 στις 8.000 ευρώ, ενώ για τα υβριδικά οχήματα το «μπόνους» θα φθάνει τα 2.000 ευρώ. Επίσης αυξάνεται η πριμοδότηση για την αγορά νέου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Ο κλάδος της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας υπέστη πτώση της ζήτησης έως 88,9% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Μέχρι στιγμής, τη μεγαλύτερη κρίση διέρχεται η Renault, που έχει ανακοινώσει μαζικές απολύσεις και κλείσιμο εργοστασίων για να αντεπεξέλθει στη μείωση της ζήτησης. Η Renault, που καταγράφει μειώσεις στο τζίρο πάνω από 20%, αποσκοπεί με τις απολύσεις και τη συρρίκνωση των εργοστασίων σε εξοικονόμηση πόρων ύψους 2 δισεκατομμυρίων. Ο Μακρόν κάλεσε τη Renault και τις άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν την παραγωγή τους από τις άλλες χώρες στη Γαλλία.
Κρίση ακόμη μεγαλύτερη και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες βιώνουν οι αεροπορικές εταιρίες, που για πρώτη φορά στην ιστορία τους είδαν το 80% των στόλων τους καθηλωμένο στο έδαφος, σε όλη τη διάρκεια του γενικού lockdown.
Η Γαλλία και η Ολλανδία αναγκάζονται να στηρίξουν με πακέτο βοήθειας τον Ομιλο Air France-KLM και η Γερμανία τη Lufthansa. Λόγω της απαγόρευσης ταξιδιών για τα αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, η Air France-KLM χάνει 25 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως.
Σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών, για να διασωθεί ο εθνικός αερομεταφορέας και οι 350.000 θέσεις εργασίας απαιτείται βοήθεια 7 δισεκατομμυρίων ευρώ – εκ των οποίων τα 4 υπό μορφή δανείων από τις τράπεζες με εγγυητή το Δημόσιο και τα 3 δισεκατομμύρια από τα δημόσια ταμεία.
Η στήριξη από Γαλλία και Ολλανδία φθάνει τα 11 δισεκατομμύρια ευρώ (οι δύο χώρες μετέχουν στον όμιλο με 14,3% και 14% αντίστοιχα). Η αεροπορική εταιρία δεσμεύθηκε να εφαρμόσει πιο οικολογική στρατηγική με μείωση του διοξειδίου του άνθρακα.
Την ίδια ώρα, η Γερμανία εκπόνησε σχέδιο κρατικής στήριξης 9 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Lufthansa, σε μια συμφωνία διάσωσης που δίνει στην κυβέρνηση του Βερολίνου το δικαίωμα άσκησης βέτο. Η κυβέρνηση θα αποκτήσει το 20% της Lufthansa και θα έχει δικαίωμα άσκησης βέτο σε περίπτωση πρότασης εξαγοράς του γερμανικού αερομεταφορέα.
Οι συζητήσεις μεταξύ της εταιρίας και της γερμανικής κυβέρνησης διήρκεσαν πολλές εβδομάδες, καθώς η εταιρία αντιδρούσε στο ποσοστό που θα περνούσε στον έλεγχο του γερμανικού κράτους.
Η συμφωνία διάσωσης της Lufthansa θα πρέπει να εγκριθεί από τους μετόχους και να λάβει και το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που έχει διατυπώσει σοβαρές απαιτήσεις στο θέμα του ανταγωνισμού. «Θα είναι μια σκληρή μάχη», δήλωσε η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ, αποφασισμένη να στηρίξει τον γερμανικό αερομεταφορέα. Σύμφωνα με το περιοδικό «Spiegel» για τις Βρυξέλλες αποτελεί ζήτημα το δικαίωμα απογείωσης και προσγείωσης στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου, τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να αφαιρεθούν από τη Lufthansa και να δοθούν σε άλλες εταιρίες, ως «αποζημίωση» για την κρατική βοήθεια.
Ηδη, η Ryanair σκοπεύει να προσφύγει εναντίον του πακέτου διάσωσης της Lufthansa, αντιδρώντας στα δικαιώματα που αφορούν τις πτήσεις από και προς Γερμανία.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου