Όντας όμως από τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου στη φυλακή, ο Ghosn αποτελεί πλέον και τον πιο σημαντικό διαλυτικό παράγοντα της μεταξύ τους σχέσης.
Ένα από τα πλέον εμβληματικά στελέχη επιχειρήσεων, ο Ghosn συνελήφθη την περασμένη Δευτέρα από τις εισαγγελικές αρχές στο Τόκιο, για οικονομικές ατασθαλίες. Τα στοιχεία έδωσε στους Ιάπωνες εισαγγελείς η ίδια η εταιρεία που το 1999 διασώθηκε υπό τη διοίκηση του, η Nissan.
Η παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα έχει τιμήσει πάμπολλες φορές τον Ghosn για τα επιτεύγματά του, τα οποία αφορούν την επαναφορά της Renault στην κερδοφορία και τη διάσωση της Nissan από τη χρεοκοπία, μέσω της μεταξύ τους συμμαχίας στα τέλη της δεκαετίας του ’90.
Ωστόσο ο άνθρωπος που για περισσότερα από 20 χρόνια απολάμβανε αρχοντικά έσοδα και τιμές στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε μια ημέρα αποκαθηλώθηκε σε προσωπικό επίπεδο. Παράλληλα, σύλληψή του και οι κατηγορίες εναντίον του, μπορεί να αποτελέσουν και την αρχή του τέλους για μια εξαιρετικά επιτυχημένη συμμαχία κατασκευαστών. Το 2017 η Renault – Nissan – Mitsubishi Alliance φλερτάρισε με την πρώτη θέση των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τελικά βρέθηκε στην δεύτερη, πίσω από το VW Group, αν συνυπολογιστούν ωστόσο και οι πωλήσεις ελαφρών επαγγελματικών έως 3,5 τόνους, τότε η γαλλοϊαπωνική συμμαχία κατακτά την πρώτη θέση, αφήνοντας πίσω τη γερμανική.
Το διαρκές «θαύμα» της συνεργασίας των Renault – Nissan και εσχάτως της ένταξης της Mitsubishi σε αυτό, δεν ήταν ανέφελο. Ήταν σίγουρα επικερδές, ωστόσο με αφορμή διάφορες μετοχικές διακυμάνσεις, πολλές φορές η Nissan είχε δηλώσει τη δυσαρέσκειά της όσον αφορά την ηγεμονική θέση της Renault.
Η γαλλική μάρκα κατέχει μερίδιο 34% της Nissan, ενώ η ιαπωνική μόλις το 15% των μετοχών της Renault και καμία ψήφο στο Δ.Σ. Η μετοχική σύνθεση, διόλου δεν αντικατοπτρίζει και τη δυναμική των δύο εταιρειών σε επίπεδο παγκόσμιων πωλήσεων. Είναι μάλιστα διαμετρικά αντίθετη, καθώς η Nissan διέθεσε 4,8 εκατομμύρια οχήματα το 2017, έναντι μόλις 2,3 περίπου εκατομμυρίων της Renault.
Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν πως ο Ghosn τέθηκε στο στόχαστρο λόγω της παραπάνω ανισότητας, που οδήγησε την ανώτατη διοίκηση της Nissan να ενορχηστρώσει την αποκαθήλωσή του. Το σενάριο αυτό, μάλλον επικρατεί του αμέσως επόμενου, δηλαδή της απληστίας εκ μέρους του. Ακόμα και στην περίπτωση που όντως έβαζε το δάχτυλο στο μέλι ή απλώς δεν τήρησε κάποιους κανόνες, η συγκάλυψη ή ένας εσωτερικός συμβιβασμός μεταξύ Nissan και Ghosn θα είχαν μικρότερο κόστος.
Την Τρίτη 20 Νοεμβρίου, η μετοχή της Nissan έχασε το 5,5% της αξίας της στο χρηματιστήριο του Τόκιο και το 6% στη Νέα Υόρκη, ενώ η μετοχή της Renault 14% στο Παρίσι.
Τελικά μένει να αποδειχτεί αν η σύλληψη του Ghosn έχει χαρακτηριστικά «Ιφιγένειας», αν οι κλυδωνισμοί που υφίσταται η συμμαχία θα εξελιχτούν σε σχίσμα, ή αν τελικά όλη αυτή η κατάσταση δημιουργήθηκε από -και εξυπηρετεί μόνο- τη Nissan, σε μια προσπάθεια βελτίωσης της θέσης της έναντι της Renault στη συμμαχία.
Το κλειδί για την κατανόηση της δίωξης του Ghosn πιθανώς να βρίσκεται στις επίσημες ανακοινώσεις των τριών μαρκών, που έπονται της σύλληψής του. Η Renault δεν τον αποκαθήλωσε ακόμα και αναφέρει σε κάθε δελτίο Τύπου ότι στηρίζει τη συμμαχία με όλες τις δυνάμεις της.
Η Nissan ετοιμάζει συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου για την αποπομπή του, ενώ η Mitsubishi την ανακοίνωσε ήδη. Καμία όμως εκ των δύο ιαπωνικών εταιρειών δεν αναφέρει το παραμικρό για στήριξη της συμμαχίας. Τυχαίο;
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]