Και επειδή, σίγουρα, η δική μας εποχή έχει όλα τα χαρακτηριστικά της «ενδιαφέρουσας» από όλες τις απόψεις, τα φώτα της δημοσιότητας θα άξιζαν να ρίξουν τις δέσμες τους σε κάποιες ειδήσεις που περνούν με ταχύτητα μέσα σε αυτό το αδιάκοπο βιντεοκλίπ της καθημερινότητας. Για παράδειγμα, η προχθεσινή απόφαση της αμερικανικής Δικαιοσύνης, η οποία καταδικάζει την Google για μονοπωλιακή πολιτική εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού, μπορεί στα δικά μας, απομακρυσμένα αφτιά να ακούγεται ως κάτι σχετικά αδιάφορο, αλλά η σπουδαιότητά της ξεπερνά τα όρια κάθε τοπικής οπτικής.
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
Σύμφωνα με την αγωγή που κατατέθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση το 2020, η Google διατήρησε το μερίδιό της στην αγορά αναζήτησης στο Διαδίκτυο φροντίζοντας να δημιουργήσει πολύ ισχυρά -έως και ανυπέρβλητα- εμπόδια σε όλους τους ανταγωνιστές της. Το δικαστήριο διαπίστωσε ότι η Google παραβίασε το άρθρο 2 του Νόμου Σέρμαν, που απαγορεύει τα μονοπώλια. «Η Google είναι μονοπώλιο και ενήργησε έτσι για να διατηρήσει το μονοπώλιό της», αναφέρει στην απόφασή του το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολούμπια των ΗΠΑ. Και εδώ είναι που έρχονται τα πάνω κάτω σε μια παγκόσμια αγορά που αφορά όλους μας. Οσο μικρός και αν πιστεύουμε ότι είναι ο δικός μας κόσμος.
Ολα αυτά μπορεί να ακούγονται μακρινά, νομικίστικα και πιθανώς… αμερικανιές. Μόνο που δεν είναι καθόλου έτσι. Αρχικά, η Google παραβίασε -κυρίως μέσω της διαφημιστικής της πολιτικής, την οποία ρυθμίζει ο -ούτως ή άλλως- ο δεσμευτικός της αλγόριθμος- και τη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η Google, μέσω της διαφημιστικής της πολιτικής, επηρεάζει σε πολύ μεγάλο ποσοστό και την online ενημέρωση που παρέχουν είτε τα αμιγώς διαδικτυακά Μέσα είτε οι διαδικτυακές εκδοχές έντυπων Μέσων. H organic διαφήμιση (διαδικασίες αύξησης της επισκεψιμότητας σε ένα site χωρίς να είναι αναγκασμένο να πληρώνει διαφήμιση) είναι, πλέον, ένας από τους ισχυρότερους συγγενείς της ποιοτικής δημοσιογραφίας. Συνυπάρχεις μαζί του θέλεις, δεν θέλεις.
Η απόφαση της αμερικανικής Δικαιοσύνης είναι πιθανό να αλλάξει τον τρόπο που googlάρουμε. Τον τρόπο που ενημερωνόμαστε, τον τρόπο που γράφουμε online ειδήσεις. Και για να ρίξουμε και την μπηχτή μας, ποιος news addicted δεν θα πλήρωνε κάτι ελάχιστο αν ήταν να διαβάζει ειδήσεις χωρίς να πετιούνται αυτόματα παράθυρα με απορρυπαντικά, αντηλιακά και αόρατους ανορθωτές στήθους;