ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ απολύτως λογικό, από τη στιγμή που σήμερα η χρήση των social media έχει επεκταθεί και διαδοθεί σχεδόν καθολικά, τουλάχιστον στις νεότερες ηλικίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατη έρευνα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε πολίτες 16-30 ετών στην Ε.Ε. δείχνει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η κύρια πηγή ενημέρωσής τους και, μάλιστα, ότι η πλειονότητα των νέων έχει συναίσθηση των κινδύνων της παραπληροφόρησης.
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ, για το 42% των ερωτηθέντων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν την κύρια πηγή ειδήσεων για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, με την Ελλάδα να βρίσκεται στο 48%, δηλαδή πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κι αυτό παρόλο που το 83% στη χώρα μας πιστεύει ότι έχει εκτεθεί σε παραπληροφόρηση και, μάλιστα, το 70% ισχυρίζεται ότι μπορεί να την αναγνωρίσει.
ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ σαφές ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ξεπεράσει την τηλεόραση ως πρώτη πηγή ενημέρωσης. Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα, οι ηλεκτρονικές δημοσιογραφικές, ειδησεογραφικές σελίδες αποτελούν τη δεύτερη πηγή ενημέρωσης (34%) και στην τρίτη θέση ισοβαθμούν οι πλατφόρμες βίντεο (π.χ. YouTube) και η τηλεόραση (31%), ενώ το ραδιόφωνο αποτελεί πηγή πληροφόρησης για μόλις 7%. Η έρευνα ανέδειξε πρώτο στη χώρα μας το Instagram (52%), το YouTube και το TikTok ισοβαθμούν στη δεύτερη θέση (41%), ενώ το X χρησιμοποιείται μόνο από το 18%.
ΟΙ ΝΕΟΙ, πάντως, εμφανίζονται να γνωρίζουν τον κίνδυνο από την έκθεση σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις, με το ποσοστό που πιστεύει ότι έχει εκτεθεί στο παρελθόν στην Ελλάδα να βρίσκεται αρκετά πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Επτά στους δέκα αισθάνονται ότι αναγνωρίζουν την παραπληροφόρηση.
ΟΠΩΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕ και η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτα Μέτσολα, «το τοπίο της ενημέρωσης αλλάζει ραγδαία. Καθώς οι περισσότεροι νέοι ενημερώνονται, κατά κύριο λόγο, μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, οι πολιτικοί και οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν ιδιαίτερη ευθύνη να καταπολεμήσουν την αυξανόμενη παραπληροφόρηση».