Γράφει ο Γιῶργος Μιχαηλίδης*
Το νεαρό κορίτσι από την Σουηδία τόνισε πως ο πλανήτης οδεύει προς την καταστροφή, σημειώνοντας πως η εξαφάνιση των ειδών, η διάβρωση, η αποψίλωση των δασών και η ρύπανση των ωκεανών, είναι σημάδια που δεν πρέπει να αγνοήσουμε. Ο κόσμος, σημείωσε, δεν είναι καλά ενημερωμένος, επειδή κανείς δεν φρόντισε να τους τα πει αυτά. Και η Γκρέτα μπήκε στην ζωή μας.
Οι μαθητικές κινητοποιήσεις που διοργάνωσε στην Σουηδία, πήραν παγκόσμιες διαστάσεις και αστραπιαία το άγνωστο κορίτσι, ανακηρύχθηκε χωρίς δεύτερη σκέψη, από πολιτικούς, κυβερνήσεις, ΜΚΟ, επιχειρηματίες, ΜΜΕ, διαδίκτυο, βιομηχανία του θεάματος κ.τ.λ. παγκόσμιο σύμβολο καταπολέμησης της κλιματική αλλαγής, ενώ είναι υποψήφια για το Νόμπελ Ειρήνης! Έγινε σημαία κάθε οικολόγου, κάθε φεμινίστριας και κάθε αντιδραστικού ατόμου που εναντιώνεται στην δομή και τις συνήθειες της κοινωνίας και συγκεκριμένα της δυτικής κοινωνίας.
Διάσημη κατά τύχη, ή μήπως όχι;
Ρίχνοντας μια ματιά στην ζωή της Γκρέτα, βλέπει κανείς πως πίσω από αυτήν κρύβεται ένα όνομα: Ιγκμάρ Ρεντζόχ. Ο συγκεκριμένος είναι και ο ιδιοκτήτης της start-up «We Don’t Have Time». Ο Ρεντζόχ συνάντησε την Γκρέτα, υποτίθεται τυχαία στις 20 Αυγούστου 2018 μπροστά από το σουηδικό Κοινοβούλιο όπου διαμαρτυρόταν για την κλιματική αλλαγή. Λίγα λεπτά αργότερα, ο επικοινωνιολόγος δημοσιεύει μια συγκινητική ανάρτηση στη σελίδα του στο Facebook για την ανήλικη ακτιβίστρια που πάσχει από σύνδρομο Ασπέργκερ.
https://www.facebook.com/rentzhog/posts/10155571949555736
Αθώα όλα τα παραπάνω; Ναι, αλλά παύουν να είναι όταν βλέπουμε 4 μέρες αργότερα, να κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία, μια αυτοβιογραφία που εμπλέκει την οικονομική κρίση με την κλιματική αλλαγή και είναι γραμμένη από τη Γκρέτα, τη μητέρα, τον πατέρα και την αδερφή της. Σημειώνεται πως στην Σουηδία οι γονείς της είναι γνωστοί καλλιτέχνες. Το σχέδιο ήταν καλά προετοιμασμένο. Μία τυχαία συνάντηση, μία ανάρτηση στο Facebook, ένα άρθρο στην μεγαλύτερη σε κυκλοφορία εφημερίδα στην Σουηδία και ένα βιβλίο μέσα σε λίγα μόλις 24ωρα. Πάμε, όμως στην ίδια την Γκρέτα.
Ένα θύμα με το τέλειο προφίλ
Στην εποχή της δικτατορίας της πολιτικής ορθότητας, η Γκρέτα Τούνμπεργκ είχε όλα τα χαρακτηριστικά για να γίνει διάσημη και να την εκμεταλλευτούν δυνάμεις που διαχειρίζονται εκατομμύρια και δισεκατομμύρια στην βιομηχανία της οικολογίας, εξαπατώντας τους πολίτες με ευαισθησία.
- Είναι παιδί, γεγονός που της δίνει το δικαίωμα στην αφέλεια και την βγάζει εκτός κάδρου κριτικής.
- Είναι κορίτσι, γεγονός που την καθιστά θελκτική προς τις σύγχρονες φεμινίστριες της αντίδρασης και του μισανδρισμού.
- Μιλά για την κλιματική αλλαγή, γεγονός που την καθιστά ικανή να προσελκύσει οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη γιατί ο πλανήτης είναι υπόθεση όλων μας.
- Εναντιώνεται στις σύγχρονες συνήθειες, γεγονός που την καθιστά προσφιλή σε νεοσυντηρητικούς που βλέπουν την τεχνολογία ως τον δυνάστη του ανθρώπου.
- Ο λόγος της έχει μαρξιστικές αλλά και φιλελεύθερες αναφορές, γεγονός που την καθιστά αρεστή σε όλο το φάσμα αριστερότερα του κέντρου και σε αυτούς που αυτοχαρακτηρίζονται ώς σύγχρονοι liberals.
Όλα τα παραπάνω, όσο ωραία κι αν μοιάζουν έχουν μία σκοτεινή πλευρά και αυτή δεν είναι άλλη από την εμπορευματοποίηση ενός ανήλικου κοριτσιού με στόχο ορισμένοι να βγάλουν δισεκατομμύρια στο όνομά της αδιαφορώντας για τον σκοπό που την έχουν βάλει να αγωνίζεται: την κλιματική αλλαγή ή κρίση (όπως τον βολεύει τον καθέναν).
Η Γκρέτα, το σχολείο, η Μαλάλα και η πραγματικότητα
Το 16χρονο πλέον κορίτσι, όπως μαθαίνουμε, παράτησε το σχολείο, έγινε βίγκαν και μέσω της ψυχολογικής πίεσης και της καλλιέργειας τύψεων, όπως αποκαλύπτει η ίδια, έστρεψε και τους γονείς της στον βιγκανισμό. Βλέπουμε δηλαδή ένα νέο άτομο να γυρνά την πλάτη της στην εκπαίδευση και την Παιδεία για να αγωνιστεί για έναν σκοπό που εξ ορισμού χρειάζεσαι γνώσεις για να αφιερωθείς σε αυτόν.
Κάποιοι την συνέκριναν με την Μαλάλα Γουσαφτζάι. Ω Θεέ, τι ύβρις. Μία 16χρονη που άφησε το σχολείο να συγκρίνεται με μια κοπέλα που πυροβολήθηκε στο κεφάλι από αγράμματους βαρβάρους γιατί ήθελε να πάει στο σχολείο! Το σχολείο που η Γκρέτα έχει απορρίψει!
Η Μαλάλα, πάμφτωχη μεταφέρθηκε από το χωριό της ετοιμοθάνατη στο Λονδίνο, με το κεφάλι της ανοιχτή πληγή, με το πρόσωπο παραμορφωμένο και διεσώθη μετά από σειρά επώδυνων επεμβάσεων. Νοσηλεύτηκε επί μήνες και μόλις βγήκε από το νοσοκομείο πήγε στο σχολείο. Σήμερα στα 20 της σχεδόν, είναι στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και στα διαλείμματα εκστρατεύσει υπέρ της μόρφωσης των γυναικών σε χώρες όπως η δική της, δηλαδή το Πακιστάν. Για τον αγώνα της πήρε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης το 2014.
Από την άλλη, η Γκρέτα είναι Σουηδή, από διάσημους γονείς που μεγάλωσε μέσα στα πούπουλα και η μόνη προσωπική ιστορία που έχει να διηγηθεί είναι η «κατάθλιψη» που είχε στα 8 της, όταν στενοχωριόταν για την κλιματική αλλαγή και οι γονείς της δεν ήξεραν για ποιο λόγο το παιδί τους δεν είναι χαρούμενο. Όπως πάντα μας αποκαλύπτουν οι ίδιοι. Η Γκρέτα δεν ξέρει τι θα πει θρησκευτικός φανατισμός, τρομοκρατία, καθημερινός φόβος για τη ζωή σου. Η Γκρέτα έχει από πίσω της δισεκατομμύρια που την χρησιμοποιούν και τα αξιοποιεί και η ίδια για να παραχθούν κι άλλα δισεκατομμύρια σε μία βιομηχανία που στοχεύει πλέον περισσότερο στο θέαμα, παρά στην ουσία.
Η Γκρέτα καλλιεργεί έναν φανατισμό θρησκευτικού τύπου με αποτέλεσμα άνθρωποι να δέχονται bullying γιατί ταξιδεύουν με αεροπλάνο, διαβάζουν εφημερίδα, ή τρώνε κρέας.
Είμαι αυστηρός; Ας δούμε λίγο την υποκρισία της 16χρονης όσο και αυτών που την προωθούν.
Οι ανούσιες καμπάνιες και το ταξίδι στον Ατλαντικό
Ας ξεκινήσουμε με το ταξίδι από την Ευρώπη για τις ΗΠΑ. Δεν θα ταξιδέψει όπως όλοι με αεροπλάνο, αλλά με ένα ιστιοπλοϊκό σε μία προσπάθεια να στείλει ένα μήνυμα σχετικά με την παραγωγή ρύπων από τα μηχανοκίνητα μέσα. Το ιστιοπλοϊκό υποστηρίζεται από ηλιακά πάνελ και υποβρύχιες τουρμπίνες (που εκμεταλλεύονται τα υποθαλάσσια ρεύματα) για να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια για τον φωτισμό και τις επικοινωνίες του σκάφους. Δεν υπάρχει εγκατάσταση για μπάνιο στο σκάφος επομένως το πλήρωμα πρέπει να τα βγάλει πέρα με πλαστικούς κουβάδες.
Η ειρωνεία είναι πως η Γκρέτα καθ όλη την διάρκεια του ταξιδιού χρησιμοποιεί το smartphone της και ανεβάζει tweets στα οποία μας ενημερώνει πως δεν αισθάνεται ναυτία. Ας αφήσουμε το προφανές στην άκρη και ας μην σχολιάσουμε πως αυτό που βλέπουμε επί των οθονών μας είναι ένα reality show με την προσωπική ζωή ενός ανθρώπου που θυμίζει τις Καρντάσιαν (απευθυνόμενο σε άλλο κοινό) ή καλύτερα την ταινία The Truman Show. Ας πάμε στο γεγονός πως η Γκρέτα είναι τόσο αστοιχείωτη, ή θέλει να απευθύνεται σε αστοιχείωτους που αποκρύπτει επιμελώς πως τα data centers που φιλοξενούν και τα κοινωνικά δίκτυα και όλες τις εφαρμογές και τα apps που χρησιμοποιούμε καθημερινά στα κινητά μας είναι υπεύθυνα για πολλούς περισσότερους ρύπους από ένα υπερατλαντικό ταξίδι.
Day 4. Pos 46° 20‘ N 015° 46‘ W
Eating and sleeping well and no sea sickness so far. Life on Malizia II is like camping on a roller coaster! pic.twitter.com/pf1PnqYCov— Greta Thunberg (@GretaThunberg) August 17, 2019
Για να το εξηγήσουμε σε κόσμο που δεν αντιλαμβάνεται γιατί. Για να συντηρηθούν και να λειτουργήσουν οι εφαρμογές, τα σάιτ και τα δίκτυα των τηλεφώνων που έχουμε καθημερινά στα χέρια μας, απαιτούνται θηριώδη μηχανήματα (servers) που δεν καταναλώνουν μόνο ρεύμα (που δεν ξέρουμε εάν προέρχεται από eco-friendly πηγές), αλλά απαιτούν και συνεχή ψύξη από κλιματιστικά που παράγουν ρύπους και καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια από όσο μπορούμε να φανταστούμε, εάν αναλογιστούμε πως διαχειρίζονται φόρτο δισεκατομμυρίων χρηστών καθημερινά! Οπότε το αεροπορικό ταξίδι που δεν έκανε η Γκρέτα επιβαρύνει τον πλανήτη απείρως λιγότερο από τα βίντεο, τα memes και τα σχόλια που κάνουν οι υπερασπιστές της.
Την ίδια ώρα, ο αποπροσανατολισμός είναι τέτοιος που οι μάνατζέρ της την έβαλαν να φωτογραφηθεί για το GQ, ένα από τα μεγαλύτερα περιοδικά του πλανήτη. Ναι, εμφανίστηκε σε περιοδικό, τα φύλλα του οποίου φτιάχνονται από ξύλα κομμένων δέντρων. Ακόμα και ανακυκλωμένο να είναι το χαρτί, κόπηκαν ξύλλα για να τυπωθεί το περιοδικό που έχει κυκλοφορία εκατομμυρίων αντιτύπων σε όλο τον κόσμο! Είναι σαν να κάνει καμπάνια για τον βιγκανισμό ψήνοντας σουβλάκια…
Η Γκρέτα, το μίσος και ο σύγχρονος φεμιναζισμός
Η ουσία, όμως, δεν έχει να κάνει με την αλήθεια στην προκειμένη περίπτωση, αλλά με την σταδιακή επικράτηση αμόρφωτων φανατισμένων ζηλωτών όπως η Γκρέτα και των ακολούθων της, οι οποίοι επιβάλλουν μία «δικτατορία» σωστής συμπεριφοράς αποκρύπτοντας την αλήθεια και εξυπηρετώντας συμφέροντα που ποτέ δεν θα πάψουν να υφίστανται. Το Greenwashing είναι μία βιομηχανία δισεκατομμυρίων που χρησιμοποιεί άτομα όπως η Γκρέτα, ή καμπάνιες για να παρουσιάσει οικολογικό προφίλ σε εταιρείες που δεν έχουν καμμία σχέση με την οικολογία.
Στον βωμό των δισεκατομμυρίων αυτών, τα μέσα που χρησιμοποιούνται είναι γνωστά. Καλλιεργούνται τύψεις σχεδόν σε ολόκληρο τον πληθυσμό για την ζωή του, ενώ στοχοποιούνται συγκεκριμένες ομάδες μόνο και μόνο για την ύπαρξή τους. Στο νεομαρξιστικό αφήγημα των ακολούθων της Γκρέτα, ο πλανήτης έφτασε εδώ που έφτασε εξαιτίας της κακιάς πατριαρχίας των λευκών ανδρών που με τον αισχρό καπιταλισμό εκμεταλλεύτηκαν αδύναμους ανθρώπους όπως εθνοτικές και θρησκευτικές μειονότητες και γυναίκες μόνο για να πλουτίσουν.
Σκεφτείτε το εξής: Εάν η Γκρέτα λεγόταν Άιβαρ και ήταν λευκός άνδρας από την Σουηδία με γένια, που είχε παρατήσει το σχολείο, είχε πλούσιους γονείς και ταξίδευε τον Ατλαντικό με ιστιοπλοϊκό, θα τον θεοποιούσε κανείς; Θα ήταν ή όχι μία καρικατούρα νεοχίπι που το πολύ πολύ να έβλεπε το όνομά του στο blog της ξαδέρφης του;
Η απάντηση είναι απλή, η Γκρέτα έχει το κατάλληλο προφίλ για την βιομηχανία ξεπλύματος χρήματος με σημαία την οικολογία. Το πρόβλημα όμως είναι μεγαλύτερο από το μήνυμα που στέλνει. Η Γκρέτα καλλιεργεί το μίσος, αποκρύπτει αλήθειες και προωθεί την αγραμματοσύνη, δημιουργώντας εχθρούς όπως τους κρεατοφάγους, τους καπιταλιστές, τους άνδρες, τους λευκούς, τους δυτικούς, τους λάτρεις των εφημερίδων ή των αυτοκινήτων κ.α.
Ο στόχος της να βοηθήσει στην σωτηρία του πλανήτη που κινδυνεύει από την απαξίωση του ανθρώπου, αποτυγχάνει όταν προκαλεί διχασμό. Αντί να μας κάνει να δούμε τον πλανήτη και να ευαισθητοποιηθούμε γι αυτόν, μας κάνει να δούμε την περσόνα της, ή τουλάχιστον την περσόνα που προωθούν αυτοί που εκμεταλλεύονται ένα ανήλικο κορίτσι για να πλουτίσουν.
Η Γκρέτα και η κάθε Γκρέτα στέλνει το μήνυμά της. Επαφίεται σε εμάς από εκεί και έπειτα εάν θα κρατήσουμε το μίσος που ξερνάει ή την αγάπη για το περιβάλλον που δεν στοχοποιεί κανέναν.
*Ο Γιῶργος Μιχαηλίδης είναι ο διευθυντής του EleftherosTypos.gr