Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Ο κ. Σπίρτζης είναι ο υπουργός, ο οποίος πρόσφατα έβαλε τις υπηρεσίες του να εκδώσουν απόφαση έγκρισης επιπλέον ποσού ύψους 50 ευρώ για τις δαπάνες μετακίνησής του στα Σκόπια. Για να το ξεκαθαρίσουμε: καθ’ όλα νόμιμη ήταν η υπογραφή της απόφασης. Προφανώς κάποιος υπηρεσιακός παράγοντας δεν υπολόγισε καλά το κόστος της μετακίνησης του υπουργικού επιτελείου και χρειάστηκε συμπληρωματική δαπάνη. Βέβαια κάποιος θα μπορούσε να πει ότι «κοτζάμ υπουργός» είναι, θα «τσοντάριζε» από την τσέπη του το 50άρικο ώστε να μην υποχρεώσει τις υπηρεσίες του σε μία τέτοια απόφαση, που έγινε αντικείμενο ειρωνείας από τα κοινωνικά δίκτυα. Είμαστε σίγουροι ότι εάν ο κ. Σπίρτζης βρισκόταν σε ταβέρνα με φίλους και έλειπαν από τον λογαριασμό 50 ευρώ, θα τα έβαζε ο ίδιος για να μη χαλάσει την παρέα.
Για τη μετακίνησή του όμως στα Σκόπια δεν το έπραξε. Οχι γιατί δεν είναι «κιμπάρης» αλλά γιατί μπορεί. Οπως μπορεί να τάζει την αποποινικοποίηση της μη πληρωμής διοδίων και ακόμη περισσότερο το πάγωμα των προστίμων, που έχουν εκδοθεί και αποσταλεί στα μέλη του κινήματος «δεν πληρώνω». Γιατί τα χρήματα δεν θα βγουν από την τσέπη του.
Ο λογαριασμός των διοδίων, όπως και στην περίπτωση της ταβέρνας, θα πληρωθεί από τους υπόλοιπους φορολογούμενους. Αυτό άλλωστε υπονοεί ο υπουργός λέγοντας ότι θα αναζητήσει λύσεις με τους εργολάβους προκειμένου να μην αναζητήσουν τα πρόστιμα του παρελθόντος. Η λύση είναι απλή. Αναθεώρηση συμβάσεων, απόδοση «μπόνους» στους παραχωρησιούχους, αποζημιώσεις γρήγορης κατασκευής. Το έπραξε ο υπουργός πριν από 2 χρόνια προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι με τις κινήσεις αυτές το Δημόσιο εξοικονόμησε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων, στην πράξη οι εργολάβοι έλαβαν μπόνους και αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων. Για να είμαστε δίκαιοι, ο κ. Σπίρτζης δεν είναι ο πρώτος υπουργός που ανακάλυψε την «Αμερική» στις συμβάσεις δημοσίων έργων. Δυστυχώς οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάσθηκαν σε μεγάλο βαθμό με δημόσιο χρήμα και δάνεια που είχαν την εγγύηση του κράτους αλλά η εκμετάλλευσή τους παραχωρήθηκε σε εργολάβους.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Ομως οι πολίτες έχουν μάθει ότι στην πολιτική, όπως συνολικά και στη ζωή, τίποτα δεν είναι «τσάμπα». Δεν χαρίζεται τίποτα, όλα πληρώνονται. Η αμνηστία που θα δοθεί στους αγωνιστές τού «δεν πληρώνω» θα χρεωθεί και με το παραπάνω στους υπόλοιπους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων και συνολικά στους φορολογούμενους, γιατί πολύ απλά τα τεφτέρια των εργολάβων δεν σβήνουν εύκολα απαιτήσεις. Κάποιοι θα πληρώσουν το «κιμπαριλίκι» άλλων. Οπως συνέβη πρόσφατα με το 50άρικο στα Σκόπια.
Ο καλός και ο κακός ΟΟΣΑ
Το 2014, όταν ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης είχε παρουσιάσει την περίφημη «εργαλειοθήκη» ο κ. Τσίπρας ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ξιφουλκούσε κατά των πρακτικών του ΟΟΣΑ, που αποτελούσαν την «επιτομή του νεοφιλελευθερισμού» σε βάρος των συμφερόντων των πολιτών. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ υπαινισσόταν τότε ότι την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ δεν την έγραψαν στελέχη του Οργανισμού αλλά εκπρόσωποι εγχώριων συμφερόντων.
Ελπίζουμε ότι κατά την πρόσφατη συνάντηση του κ. Τσίπρα με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ στο Μέγαρο Μαξίμου, ο πρωθυπουργός θα ρώτησε τον κ. Γκουρία για το ποιος έγραψε τις συστάσεις για την ελληνική οικονομία. Ξένοι τεχνοκράτες ή εκπρόσωποι του «ντόπιου κεφαλαίου».
Από τα χαμόγελα που περίσσευαν κατά τη διάρκεια της κοινής συνέντευξής τους, μάλλον ο κ. Τσίπρας θα έμεινε ευχαριστημένος από την απάντηση του κ. Γκουρία. Μάλλον ο «κακός» και νεοφιλελεύθερος ΟΟΣΑ είδε την αλήθεια με τον ΣΥΡΙΖΑ και έχει γίνει «σοσιαλιστικό αρνάκι»…
*O Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]